Fönster & Dörrar
petrho: Tror det blir Somfy. Har en tanke att slakta en fjärrkontroll o löda på kablar till mitt hemautomatiseringssystem. Någon som har koll på om somfys Telis 1 går att komma åt att löda på kablar vid knappkontakterna?
AndersS: [citat] Jodå, jag är medveten om det. Däremot så finns det många treglasfönster från mitten av 70-talet som fungerar alldeles utmärkt fortfarande, Men även här har det funnits kvalitetsskillnader där man fått problem med att det bildats ett "immigt" skikt mellan glasen. En granne med huset byggt -78 bytte samtliga sina treglaskassetter efter 25år.
zeltber: Mycket tjusigt! Och tack för skissen verktygsgurun! Ang estetiken så är vårt hus redan en mix av tre olika sekel, 30, 50 och 60 tal. Kommunen ställer höga krav på U-värdet, så ska vi ha stora fönsterpartier så blir det till att göra det med moderna treglaskassetter. här är några skisser på hur det är tänkt: [bild] [bild] Dock tror jag att jag ska försöka bygga dem
verktygsgurun: Inget ovanligt att fästa ihop utan mellanrum, två strängar mjukfog mellan innan du skruvar ihop dem. När allt är injusterat och dörr och fönster löper som det skall öppnar du dörren och drar i en skruv 6x90 uppåt i falsen på karmen så syns inte skruven när dörren är stängd. Förborra gärna och försänk skruven samt dra inte skruven för hårt så du lyfter dörren. Det håller!
Gabbe1: Är inte det en myt att företag får bättre rabatter än privatpersoner, i alla fall på byggmaterial? När jag byggde så fick jag fri tillgång till en byggfirmas rabatter (vi är släkt), men trots att denna firma är näst största kund hos en av stadens byggvaruhandlare så kunde jag få bättre priser som privatperson när jag frågade runt och jämförde. Min erfarenhet är att det
verktygsgurun: [citat] Vet faktiskt inte. Jag har till två fönsterdörrar och de myggdörrarna jag har var felbeställda på ett bygge så jag fick dem och de passade på millimetern hemma hos mig. Skulle tro att till ett fönster kostar det ca 1500-2000:-
Lasselano: Hej, böj in klacken så mycket det går. Räcker inte det får du försöka flytta slutblecket. För att justera glipan mellan dörr och karm måste du lossa alla skruvar lite innan du justerar på insexskruven. (Fast det ser ut som om de är justerade i botten redan)
Oljegroda: Hej Undrar vilken typ av fönster man använder om man ska montera ett fönster som på bilden? [bild] Är det några speciella fönster man använder eller går det med vilket man vill? Tanken är att det ska sitta i en gavelspets på en ladugård i ett vindsutrymme. Det behöver inte gå att öppna. Hur löser man det med fönsterbleck och foder så vattnet leds bort på ett bra sätt?
verktygsgurun: Så är många nya altandörrar samt säkerhetsdörrar. Om man bara drar igen dörren så stänger dörren på ett ställe (mitten) men när man tar handtaget uppåt så går hakkolvarna eller svampkolvalvarna ut och greppar om karmen vilket gör dem väldigt inbrottsäkra. Vad har du för fabrikat på dörren ?
Evaaa: Vi hade funderingar på att köpa Menta-fönster till renovering av ett litet fritidshus. Nu blir vi tveksamma eftersom vi fått reda på att det är polsktillverkade. Våra snickare har avrått oss från polska fönster. Finns det någon som känner till "MENTA-fönster" och och kan komma med respons på deras fönster? Eller kom med ett annat prisvärt förslag som går att få hem med hyfsat
Alfredo: [citat] Eller skruv och plugg om du någonsin vill kunna ta bort den igen, exempelvis vid golvbyte. PL400 sitter, på gott och ont... Välkommen till forumet för övrigt!
Annkina: Bor i ett betonghus från -53 och vi håller på att renovera och har stött på problem med fönstersmygen. Det sitter något utanpå putsen som är målat vitt och som det blivit sprickor i och det har på ställen lossnat från putsen. Vi inser att det måste bort, problemet är att det sitter som sten på resten av smygen och går inte ta bort utan våld och då ryker delar av putsen också
altren: Tack, det skulle kunna vara en idé! Bara man kan få liknande "känsla" i den nya dörren så att den upplevs lika gedigen som de gamla dörrarna. Kanske om man väljer en nytillverkad massiv dörr, sätter smyglist på den och sedan målar dörren med pensel? Tycker det är lite konstigt att det ska vara så svårt att få tag på -- funkis är väl jättepopulärt i dessa dagar?
gmange: Ok, men inte troligt att det är bärande i detta fallet alltså? Tack för hjälpen!
mardamsson: Jag är i farten med att göra bostadsyta av en större del av mitt nuvarande garage. Hus och garage är bägge byggda av lättbetongblock (Yxhult) år 2001 och har putsad fasad. Jag vill göra ett hål för ett fönster på garagets ena kortsida (markerad med röd text i bild), men dels känner mig väldigt osäker på vad som är möjligt utan rätt stora ingrepp för avväxling och dels undrar
Fergus: Hej! Vi ska sätta igång med en omfattande renovering av ett 20-tals hus som i första läget innefattar byte av fönster och uppsättande av träpanel. På grund av att huset har väldigt många fönster så vill vi ha så underhållsfria fönster som möjligt och där kommer alubeklädda träfönster in i bilden. Vi vill ha så lantliga och gammaldagsa fönster som möjligt och då är frågan
xdigger: Ja, undrar var man får tag på såna? Polyuretan ska väl vara ganska okej, finns 2-komponent så man kan hälla i en sörja själv och gjuta, vet dock inte var det finns att köpa och vilka kvantiteter man måste köpa på sig?
verktygsgurun: Skruva ihop karmen i toppen, kapa en brädbit som är lika lång som det är mellan karmen i toppen (insida-insida). Sätt brädbiten som om det vore en tröskel och ta ett spännband och spänn i ihop karmen. Nu kan du hantera karmen lite lättare och skruva fast den i väggen. När allt sitter fast tar man bada bort spännbandet. På med dörrbladet och finjustera om det behövs.
jonas_a: Nu sitter karmen på plats ― nästan rakt ... Tack för alla tips!��
Magnus_78: Våren närmare sig och med det också husprojekten. I år har jag tänkt att renovera lite fönster på landet så jag googlade runt lite för att bättre på kunskaperna. Jag hittade en mycket matnyttig uppsats från Göteborgs Universitet inom ämnet och delar med mig av länken då säkert fler har fönster som behöver lite kärlek: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/25740
oskar1: Jag har fått kitt uppätet, det var i augusti men bara på den bågen som var målad med en strykning, den andra lät de bli. Jag har fått tipset att blanda lite vitpeppar i kittet men inte provat själv.
PAtriK80: Nu har ERA bytt ut fönsterkassetterna som det var smutsränder i. Det blev en del ringande och efter besiktningen var det inga problem.
237: Förmodar att det är en låskolv som går ner i den böjda plåten som sitter under fönstret. Jag skulle helt enkelt bara borrat upp hålet lite till och klippa bort resten med en avbitartång så får du upp fönstret.
DeesL: [citat] Jag menade "laga" som i gör ett nytt vred av en vingbult och en plastbricka eller liknande. Hoppas du hittar vad du söker på tidigare postad länk