vectrex skrev:
Någon som vet varför man inte fyller plastprofilerna med isolering, typ PU? Borde kunna bli enormt välisolerade karmar jämfört med träfönster?
De skulle bli sämre isolerade om de fylldes med PU.
Kamrarna är täta och består av stillastående luft.
De är mer välisolerade än täfönster.

sblixten skrev:
Det är nog inte troligt att karmarna är lufttäta om dom inte är fyllda med just PU

sblixten skrev:
Du får nog gå om grundkursen i fysik innan du gör sådana uttalanden.

Du har för övrigt fel, helt fel!
Edit: Du har fel oavsett om karmen är tät eller inte.

cecar33 skrev:
Det är nog inte troligt att karmarna är lufttäta om dom inte är fyllda med just PU
Jag trodde hela idén med plastfönstrets alla kamrar var just att de skulle vara täta och fungera som isolering, samt bryta köldbryggor?

vectrex skrev:
Du får nog gå om grundkursen i fysik innan du gör sådana uttalanden.

Du har för övrigt fel, helt fel!
Edit: Du har fel oavsett om karmen är tät eller inte.
Hur menar du nu.
Menar du att det skulle uppstå konvektion?
Jag trodde att de hade tänkt på detta då de bygde upp ett komplicerat system med alla kamrar.
Mina referenser är i första hand Alphaline 90: http://www.veka.de/homepage/products/window-systems/alphaline90.html?L=1

PVC fönster har funnits på den svenska marknaden mer en 30 år och kommer ner ifrån från kontinenten troligtvis dåvarande Väst Tyskland. Det handlade nog då om en kombination av tillgång på lämpligt trä och även om mindre underhålls arbete. Då vid den tiden och dessutom längre söder ut, så var nog U-värde inte en prioriterad sak liksom det inte var det här hemma.

Rooney skrev:
Vad är det för konstiga fönster du har som spricker av kyla?
Vi skulle välja pvc alla dagar i veckan och ångrar inte en sekund att vi valde det. Jag är övertygad om att jag säger samma sak om 10 år, speciellt när man ser grannarna som målar om sina träfönster!
Eller så köper man aluminiumbeklädda fönster och får det bästa.

cecar33 skrev:
PVC fönster har funnits på den svenska marknaden mer en 30 år och kommer ner ifrån från kontinenten troligtvis dåvarande Väst Tyskland. Det handlade nog då om en kombination av tillgång på lämpligt trä och även om mindre underhålls arbete. Då vid den tiden och dessutom längre söder ut, så var nog U-värde inte en prioriterad sak liksom det inte var det här hemma.
Det stämmer säkert och historia är intressant.
Men varför tror du inte kamrarna är lufttäta.
Jag hade fått för mig att det var så(om de är korrekt ihopsatta) och att det var det som bidrog till deras goda isolerförmåga.

sblixten skrev:
Jag trodde hela idén med plastfönstrets alla kamrar var just att de skulle vara täta och fungera som isolering, samt bryta köldbryggor?
Ja, det är precis det som är meningen. Ju fler kammare desto bättre isolering. En båge och karm i PVC har i normalfallet bättre U-värde än motsvarande trävariant. Detta gäller tomma (luftfyllda) profiler. Vissa profiler går att få i extra isolerat utförande (enligt tillverkarna tänkta för passivhus). Dessa har då några eller alla kammare fyllda med någon form av skum.

sblixten skrev:
Hur menar du nu.
Menar du att det skulle uppstå konvektion?
Jag trodde att de hade tänkt på detta då de bygde upp ett komplicerat system med alla kamrar.
Mina referenser är i första hand Alphaline 90: [länk]
Naturligtvis är fler kamrar bättre än en stor, förutsatt att de bara är fyllda med luft. Och, ja det uppstår luftrörelser inne i kamrarna på grund av temperaturskillnader, alltså konvektion. Cellplast eller PU-skum är ju bra på att isolera just därför att luften stängs inne i små små celler. Ju mindre desto bättre och ju mer luft per volymenhet desto bättre.

Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva fylla väggar med isolering, det hade räckt om det var tätt på ut och insida så att man fick ett fack med "stillastående luft".

Det bästa sett ur isoleringssynpunkt för PVC-fönster hade varit en enda stor kammare som var helt fylld med PU-skum.

vectrex skrev:
Naturligtvis är fler kamrar bättre än en stor, förutsatt att de bara är fyllda med luft. Och, ja det uppstår luftrörelser inne i kamrarna på grund av temperaturskillnader, alltså konvektion. Cellplast eller PU-skum är ju bra på att isolera just därför att luften stängs inne i små små celler. Ju mindre desto bättre och ju mer luft per volymenhet desto bättre.

Med ditt resonemang skulle man ju inte behöva fylla väggar med isolering, det hade räckt om det var tätt på ut och insida så att man fick ett fack med "stillastående luft".

Det bästa sett ur isoleringssynpunkt för PVC-fönster hade varit en enda stor kammare som var helt fylld med PU-skum.
Då är jag med på vad du menar.
Det jag var inne på var att luft isolerar bättre än pu-skum under förutsättning att luften inte rör sig.

Är det någon som har en länk på tester med och utan pu-skum. Skulle vilja veta hur stor skillnad det gör?

Frågan kanske snarast skall vara: Varför är svenska träfönster så dyra?

Jag råkade sitta och fika på Arlanda inom hörhåll från några direktörer i svenska fönsterindustrin. Det framgick helt klart av deras konversation att dom var extremt nöjda med tillvaron..

engs
mycke_nu skrev:
Frågan kanske snarast skall vara: Varför är svenska träfönster så dyra?

Jag råkade sitta och fika på Arlanda inom hörhåll från några direktörer i svenska fönsterindustrin. Det framgick helt klart av deras konversation att dom var extremt nöjda med tillvaron..
Tror att en förklaring ligger i att några få tillverkare har i stort sett hela marknaden.
Inwido som har ett helt gäng varumärken under sig, har 45% (enligt länken nedan, inget jag grävt djupare i) av marknaden. Upptäckte det när jag försökte ta reda på vad det var för fönster vi hade för att kunna komplettera med samma modell där det inte är bytt än. Blev inte så mycket klokare eftersom det står Inwido på fönstret, inte elitfönster eller vad det nu är för varumärke.

http://www.inwido.se/sv/content/varumärken
http://www.fonsterexperterna.se/vart-koncept

Sen t.ex. VKR. Har Mockfjärds, Traryd, SP osv.
http://www.vkr-holding.com/4,-d-,0 Om VKR Gruppen/Facadevinduer.aspx

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.