9 189 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Osäker om montören installerade säkerhetsdörren korrekt
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Det spänner emot de sista 5 centimetrarna när man stänger dörren. Kan inte se något på gångjärnen i alla fall. Bra att ha lite info om vad det kan vara då snickaren inte har den infon själv tydligen.123abc skrev:Spänner det när du stänger dörren?
När börjar det att ta emot?
Om du står på utsidan och tittar på gångjärnen samtidigt som du eller någon annan stänger rör sig gångjärnen lite då den sista biten?
Min gissning är att karmen sitter i fel vinkel (vridning) i bakkanten vilket beror på dåligt montage, som tidigare nämnts så verkar konsten att montera dörrar riktigt bortglömd.
Det är väldigt vanligt att säkerhetsdörrar monteras fel i bakkanten så dörren spänner och inte fungerar rätt, detta ser jag även när företag som endast jobbar med att montera säkerhetsdörrar monterat dörrarna som jag sedan fått justera till.
Enligt bilden är jag rätt säker på att så är fallet och du borde se en rörelse på gångjärnen när du stänger den sista biten.
Be dom kontrollera vridningen av karmen.
Att det går trögt beror på att dörren spänner och när du tar i trycket (handtaget) för att kontrollera att dörren är låst så läggs all tyngt på regelkolven istället för tryckesfallkolven vilket gör att det går trögt, när du sedan trycker eller drar i dörren så läggs trycket på tryckesfallkolven igen och då går det lätt att låsa upp.
Lite handhavandefel är det men det du beskriver är att dörren spänner och är inte endast listtryck.
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte bara uppdatera tråden, verkar inte som att någon av de som vart här och kollat dörren vet vad som är fel. Tillslut så kom chefen för bostadsbolaget och hans sista tips var att fila/slipa lite i slutbläcket för att se om DET hjälper.
Efter lite mer egen efterforskning så, när man står på utsidan och håller fingrarna på karmen närmast gångjärnen och stänger dörren, så precis i slutskedet av stängningen så får dörren hela bakkanten på karmen att röra sig, normalt?
Dessutom fick jag se det här.
Redigerat:
Hyresvärden har betalt dyra pengar för dörren, de är inte billiga! Dessutom har de betalt en hantverkare för uppdraget, har hantverkaren åtagit sig uppdraget har han också åtagit sig ansvaret för en korrekt installation.
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Nu har hyresvärden tillsammans med leverantören/representant för företaget och byggherren varit och tittat på dörren.123abc skrev:
Allt var tydligen i sin ordning. Kommer INTE göra reklam för det här märket av säkerhetsdörr.
levrantörer o dyliga tar nästan aldrig på sig något fel.även om dom själv inser att det är fel på produktenFredrik Broström skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Tror inte att det är något fel på dörren utan snarare montören som gjort ett dåligt montage.Fredrik Broström skrev:
Om du har tillgång till en fiskevåg (analoga är bättre än digitala och helst en som visar max vikt) så kontrollera vilket tryck som krävs för att dra igen dörren (detta görs långsamt så dörren inte stängs med fart) och fråga tillverkaren (inte leverantören) vilken kraft som ska krävas vid ett korrekt montage så du kan jämföra.
Den vanligaste orsaken till att det blir så här är att montören monterar bakkanten (gångjärnssidan) först (vilket är helt i sin ordning) och sedan tvingar in karmen i framkant istället för att hänga i dörrbladet och kontrollera att det stämmer efter dörrbladet och om inte justera i bakkanten så vinkeln blir rätt.
Många gör fel och fäster bakkanten först och sedan pressar framsidan av karmen emot "väggen" vilket kan ge fel vinkel i bakkanten av karmen då den fasta bakkanten inte kan röra sig och resultatet blir att karmen vrids, vilket leder till det bekymmer du upplever.
Klaga inte på dörren som nog är helt korrekt utan skyll på montören.
Tyvärr är jag urusel på att rita på datorn annars hade jag gärna gjort en teckning som förklarar detta bättre.
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Förstår i det stora hela vad du menar här.123abc skrev:Tror inte att det är något fel på dörren utan snarare montören som gjort ett dåligt montage.
Om du har tillgång till en fiskevåg (analoga är bättre än digitala och helst en som visar max vikt) så kontrollera vilket tryck som krävs för att dra igen dörren (detta görs långsamt så dörren inte stängs med fart) och fråga tillverkaren (inte leverantören) vilken kraft som ska krävas vid ett korrekt montage så du kan jämföra.
Den vanligaste orsaken till att det blir så här är att montören monterar bakkanten (gångjärnssidan) först (vilket är helt i sin ordning) och sedan tvingar in karmen i framkant istället för att hänga i dörrbladet och kontrollera att det stämmer efter dörrbladet och om inte justera i bakkanten så vinkeln blir rätt.
Många gör fel och fäster bakkanten först och sedan pressar framsidan av karmen emot "väggen" vilket kan ge fel vinkel i bakkanten av karmen då den fasta bakkanten inte kan röra sig och resultatet blir att karmen vrids, vilket leder till det bekymmer du upplever.
Klaga inte på dörren som nog är helt korrekt utan skyll på montören.
Tyvärr är jag urusel på att rita på datorn annars hade jag gärna gjort en teckning som förklarar detta bättre.
Redigerat:
Att de ska slipa i slutblecket på en ny dörr är TOTALT idiotiskt. Det går aldrig att återställa. Det som kommer att hända är att dörrbladet och överfalsen kommer att glipa mot karmen. Bra om man vill ha in en kofot och frågan är hur tätningslisterna kommer att fungera.
Det är väl knappast så att karmen sitter fast permanent. Går ju att skruva ut skruvarna, släppa på karmhylsorna och justera hela karmen.
Det är väl knappast så att karmen sitter fast permanent. Går ju att skruva ut skruvarna, släppa på karmhylsorna och justera hela karmen.
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Vem är tillverkaren.... En säkerhetsdörr som inte stänger utan att den ska modifieras i slutblecket kan riskera att tappa sin klassning. Tillverkarna brukar vara noga att påpeka detta. De bör ju faktiskt känna till vad de har för usla montörer. Det är också en gåta att hyresvärden vill godta detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden