Jag letar efter en helglasad dubbeldörr att ha ut från mitt uterum (alltså inte mellan uterum och huset). Läget är rätt utsatt p.g.a. nästan obefintlig takfot. Då tänkte jag att PVC skulle vara rätt teknik och skapligt billigt. Sen dök det upp ett tekniskt problem: PVC-dörrar i allmänhet har inte plats för vanliga låscylindrar. Den enda jag har sett som har det är byggmax. Jag vill ha nyckel utifrån och helst vred inifrån men nyckel från båda hållen skulle också funka. Det måste vara till befintlig nyckel så eurocylindrar funkar inte.

Sen funderar jag lite på glaset också. I nuläget är allt 1-glas och det är ganska vanligt med kondens på insidan. Jag tänker att 2-glas isolerglas är rätt väg att gå. Kopplat vill jag inte ha p.g.a. putsningen. Då kan jag på sikt byta övriga fönster om jag vill ha det varmare där ute. Låter detta rimligt? För vissa tillverkare verkar 2- och 3-glas vara ungefär samma pris, om 2-glas ens finns som alternativ. Ska jag vara rädd för kondensen om jag väljer 3-glas istället?

Storleken jag letar efter är 15x21 eller 16x21. Hittils har jag fått priser mellan 8000 (nog fel glas) och 21000 (dyrare än motsvarande trä+aludörr). Har ni några tips på leverantörer? Annars får jag väl leta upp ett ställe där jag kan känna på byggmax dörr. Men jag kan ju säga som så att jag inte är så imponerad av deras fönster som de ställer ut.

Du borde kunna få samma nyckel i en europacylinder gå till närmsta låssmed så kan du få hjälp.
Om du har krav på klassad låsning från ditt försäkringsbolag så fungerar inte lås enligt europa standarden.
Jag tycker du gör rätt som letar låsning efter svensk standard.

Tänk på att en del försäkringsbolag inte tillåter nyckelhål på utsidan.

Vi har köpt en altandörr från TK-Gruppen, den har vanlig låscylinder på insidan och inget på utsidan, men har för mig att det fanns lite olika alternativ.
Nu är det ju som sagt en vanlig altandörr och ingen dubbeldörr, men vet att deras sortiment är väldigt flexibelt, så kolla på deras hemsida och se om de har någon representant i ditt område, jag själv bor ju i Stockholm.

//Niklas

Tack för tipsen! Nu har jag gjort min hemläxa och kollat upp en del. Det beror tydligen på vilken nyckel man har om det går med eurocylinder eller inte. Så svaret jag hade tagit reda på innan var fel. Med min nyckel "D12" så går det bra. Alltså har jag mycket mer att välja på. Säkerhetsmässigt är det lite tveksamt men det kommer ändå en dörr för att komma in i huset sen (om man inte vill sno trädgårdsmöbler...)

Det där med nyckelhål på utsidan verkar inte vara ett problem med länsförsäkringar. Jag ringde dem och kollade innan jag skaffade den inre dörren. De var mest glada över att jag skulle sätta in en dörr som man inte kunde öppna inifrån utan nyckel.

TK-Gruppen har fått ett meddelande men de har inte svarat än så jag gissar att de inte är så intresserade av någon som vill köpa _en_ dörr...

Vi har en vanlig altandörr av märket Salamander Streamline. Vi kan låsa altandörren både från insidan och från utsidan med samma nyckel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.