Hej,
Jag ska byta ett fönster till ett smalare, men jag vet inte riktigt vilket höjdmått det är på det befintliga.
Jag har mätt från smyg till smyg enligt nedan och får 116cm. Kommer då ett 5x12 fönster att passa i höjdled?
Jag ska byta ett fönster till ett smalare, men jag vet inte riktigt vilket höjdmått det är på det befintliga.
Jag har mätt från smyg till smyg enligt nedan och får 116cm. Kommer då ett 5x12 fönster att passa i höjdled?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du ska väl mäta "utan" smygarna? De sitter iallafall i mitt hus "innanför" själva fönstren. Sen är det ju lite olika om man har raka smygar eller med en liten vinkel runt gipskanten.
Här är en bra guide: http://www.partilletra.se/sv-se/elitfonster/mätafönster.aspx
Jag har precis köpt huset och får tillträde i slutet av nästa vecka och vi tänker dra igång med badrumsrenovering direkt. Så vi behöver beställa fönstret så fort som möjligt. Och jag har inte möjlighet att mäta bättre än så här innan vi får huset.Carl_Elvis skrev:
MEN smygarna är ju ~1,5cm dvs. 3cm för båda. Då blir det totalt cirka 119cm.
Jag har aldrig köpt något fönster förr så vill ju att det ska bli rätt.
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Du ska ha drevmån också. Ett 5x12 fönster är i verkligheten ca 480x1180 mm.SSSS skrev:Jag har precis köpt huset och får tillträde i slutet av nästa vecka och vi tänker dra igång med badrumsrenovering direkt. Så vi behöver beställa fönstret så fort som möjligt. Och jag har inte möjlighet att mäta bättre än så här innan vi får huset.
MEN smygarna är ju ~1,5cm dvs. 3cm för båda. Då blir det totalt cirka 119cm.
Jag har aldrig köpt något fönster förr så vill ju att det ska bli rätt.
Har måttat många fönster som på bilden. Du har ett ett foderlöst montage, alltså bara smygar. Om du mäter från utsida smyg till utsida smyg. Så kommer du till 99% få ett mått på 1200mm.
Tar du då ett "12" fönster som i själva fallet är 1180 eller 1185mm beroende på tillverkare får du i fönstret samt lite drevmån.
Tar du då ett "12" fönster som i själva fallet är 1180 eller 1185mm beroende på tillverkare får du i fönstret samt lite drevmån.
Tack! Var precis detta jag ville höra! Tydligt och bra svar! Beställer ett 5x12 fönster i morgon och skulle det mot förmodan vara ett större "hål" än 1200mm får snickaren fixa det.verktygsgurun skrev:Har måttat många fönster som på bilden. Du har ett ett foderlöst montage, alltså bara smygar. Om du mäter från utsida smyg till utsida smyg. Så kommer du till 99% få ett mått på 1200mm.
Klicka här för att svara