1 665 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Balkongdörr
Balkongdörren har en glipa mellan balkongdörren och dörrkarmen ( jag ser rakt upp till himlen) glipan är ca 3 mm bredd och 5 cm lång. Går det att göra något åt det här eller måste jag byta ut dörren?
Troligtvis går det att lösa men lägg gärna upp ett foto så är det lättare se vad du menar.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Så hade vi det på vår balkongdörr också. Jag satte tunna planhyvlade trälister (helt rektangulärt tvärsnitt) på dörrkarmen mot dörren och sedan nya tätningslister utanpå dessa lister. Blev tätt och bra. Dörröppningen blev 16 mm smalare, men det är inget problem.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Tätningslisten är på plats och i rätt storlek och frisk och fräsch?
Har dörren hängt ner sig el skevar, el är karmen skev/sned?
Min gamla ytterdörr med 25-30 år på nacken skevar ut i övre hörnet på handtagssidan. Jag började med att räta upp dörren, (då den hängde lite snett), och bytte till nya lister. Det räckte dock inte helt i det skevande hörnet, men gjorde avsevärd skillnad för resten. Så jag gjorde som hahalj och spikade på 8 mm plana lister och satte tätlister på dem. Nu har jag alltså dubbla tätlister, (men ändå håller de inte helt tätt när det blåser rejält).
Har dörren hängt ner sig el skevar, el är karmen skev/sned?
Min gamla ytterdörr med 25-30 år på nacken skevar ut i övre hörnet på handtagssidan. Jag började med att räta upp dörren, (då den hängde lite snett), och bytte till nya lister. Det räckte dock inte helt i det skevande hörnet, men gjorde avsevärd skillnad för resten. Så jag gjorde som hahalj och spikade på 8 mm plana lister och satte tätlister på dem. Nu har jag alltså dubbla tätlister, (men ändå håller de inte helt tätt när det blåser rejält).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden