1
123abc: En 1209 beställer du om du har ASSA D12 i resten av huset, annars beställer du en låscylinder som passar befintlig nyckel. Om du vill tala om vad du har för nyckel så skriv inte ut några stämplingar här och inga bilder där nyckeldelningar syns (det är bättre att fota låscylindern framifrån om du vill ha någon hjälp). Du måste ta ett mått så du kan köpa rätt
9 svar · 8,8k läst
·
1
123abc: Svårt att se på bilden men det kan likväl vara en eftermonterad aluminiumprofil som håll på plats med koppelhaken på TS bild. På Dheri bild syns en koppelhake 3 eller typ-3.
5 svar · 3,1k läst
·
1
123abc: Knacka ur dom med en flatskruvmejsel och skruva när den lossnat lite. Det är mjuka skruv så du kan borra bort skruvskallarna med en borr med diameter 5 eller 5,5mm om du borrar exakt i centrum. Använd inte större borr då risken är stor att du skadar spanjoletten.
6 svar · 9,7k läst
·
B
bope: Hej Idag har jag UTÅTG. 1+1 2-LUFT 1 POST, F1 11X12 SP 2:0 och ska beställa ett mindre UTÅTG. 1+1 2-LUFT 1 POST, F1 11X8 SP 1:0 Kommer det passa med SP1.0 elel ska man köra på SP2,0 här med?
0 svar · 2,0k läst
K
Kallebo: En lösning skulle ju kunna vara en sådan här film https://www.byggahus.se/forum/threads/foensterfilm.304119/#post-2815795 En diskret fasadbelysning skulle göra att grannarna alltid bara ser bilden även när det mörkt ute
7 svar · 2,7k läst
L
Lennart Lind: Ok kanon då få vi se vad ja få tag på
13 svar · 6,4k läst
·
L
Liteavvarje: Titta på varuhusen vad som finns , du ska ha i aluminum , vanliga fönsterbleck har en liten kant som ska stoppas in i fönsterkarmen , den går inte att använda , för du har inget spår nertill. Den ska vara rak i ca 45 graders vinkle
3 svar · 2,3k läst
·
Peter Hbg
Peter Hbg: Hej! Gammal tråd, men vi har ett hus från -68 som nu behöver nya fönster. Tittade på bilderna ovan, är det frost på utsidan av fönstren? Är det värme på inne i huset?
10 svar · 10,3k läst
·
L
Liteavvarje: Det finns bredare på en riktig brädgård , du får kanske bygga ut med mindre träbitar , så det dom kommer jäms med kaklet samt täcker Gips och trä målar du med våtrumsfärg Gjorde en liten skiss , hoppas du förstår
3 svar · 9,1k läst
·
Tomture61
Tomture61: Nederkanten på dörr och portar har en rostfri plåt + dörrarna är vita. Tänkte en silver eloxerad alu-profil borde passa. Dumt att det inte finns som tillval när man väljer "Rostfri sparkplåt" , en extra vinkel i nederkant. Man har ju normalt ingen tröskel som tätar till en slagport.
2 svar · 6,4k läst
·
P
p.lundgren: https://www.byggahus.se/forum/threads/skanegard-som-skall-renoveras-2-el-hur-man-bygger-ett-hus-inuti-ett-annat.209261/page-10#post-2804137 Kanske kan vara något att undersöka för dig.
21 svar · 14,2k läst
·
fahlis
fahlis: Liknar detta från ABLOY: https://www.abloy.com/en/abloy/abloycom/products/product-catalogue/hinges/concealed-hinges/concealed-hinge-ch-80kss/
3 svar · 8,1k läst
·
1
123abc: Lite sent men den satt fel på utsidan, det syns tydligt i videon.
8 svar · 18,8k läst
·
P
Patrik Lidstedt: Pressa ner tröskeln med en skruv mitt i ringen!? Problem solved!:)
19 svar · 5,8k läst
·
M
martar: OK, stort tack! /Martar
2 svar · 955 läst
·
Oldboy
Oldboy: Det är typiskt med kondens på fönstret om man använder rullgardiner el likn som sluter relativt tätt mot fönstret. Det blir helt enkelt för dålig luftcirkulation och lufttemperaturen mellan fönsterglas och gardin sjunker så att det blir kondensutfällning mot det kalla glaset. Om ni inte har problem med kondens i nederkant av fönstren i vanliga fall, dvs med uppdragna hissgardiner, så
1 svar · 4,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det borde fungera bra! Själv har jag använt rostfri skruv med ostskalle, som jag har ett stort lager av. Men jag lade en sträng med silikongummi på baksidan av blecken längs överkanten för att täta. Detta gällde åtta fönster i mitt lilla stall.
1 svar · 1,4k läst
S
sinuslinus: Exempelvis https://byggkatalogen.byggtjanst.se/produkt/fogmassor/sikaflex-at-connection/35164
1 svar · 864 läst
·
1
123abc: Det är endast olika medbringare. Om du har motsvarande låscylindrar idag med samma sorts medbringare så är det möjligt att göra som du tänkt. Du kan även ta med en låscylinder till en låssmed och be låssmeden byta medbringare eller köpa en lös lång medbringare.
1 svar · 1,0k läst
fremax
fremax: Inget fel på glas, lister eller dörr... https://www.leifarvidsson.se/kondens Med vänlig hälsning, fremax
4 svar · 1,9k läst
·
P
Anonymiserad 138940: Vi pratar alltså 10 cm.. har idag murar upp en rak och fin klack under tröskeln så imorgon kan man nog sätta dit något lämpligt tex tryckad trallbräda lr dyl.
5 svar · 3,9k läst
M
Miljardprogram: Kanske lite sent men kronan på vredet är Schuco Internationals logga, tillverkaren har en enklare krona som logga idag. Bra tillverkare så reservdelar borde gå att fixa fram.
1 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Är det bara lite tar jag elhyvel och är det mer tar man sänksåg med skena. Sandpappra blir ju inte mycket avverkat med.
1 svar · 9,7k läst
K
Kallebo: Du kan ju bestrida fakturan för att sätta lite press på företaget. Sen ska du kontakta kommunens konsumentvägledare. Jag vet inte hur det fungerar med avdrag men om du ska betala för arbetet som är gjort för att undvika en rättsprocess bör du diskutera ev avdrag för förseningarna med konsumentvägledaren. Betala inte hela då får du det aldrig färdigt
4 svar · 3,2k läst
GoForIt
GoForIt: Med en massiv ram går det ju att göra som du beskriver, och kapa även på bredden.
1 svar · 3,2k läst
J
janerik12: @Chiippe jag försökte slita bort min men drog bara av små bitar. Tog borrmaskin för att ta bort skruvarna och hoppades att jag kunde lyfta plåten för att dra bort listen men plåten sitter under karmen i hörnen :( Slutade med att jag fick skära bort den gamla listen och det tog en bra stund att få bort allt :mad: Just nu satte jag bara dit en självhäftande o-list men jag känner att
9 svar · 8,7k läst
·
F
fönsterpåven: Det tar 4 dagar att byta allt, om man är 2 st
7 svar · 2,2k läst
L
Liteavvarje: [citat] Ring före och beställ tid så blir det inga problem
4 svar · 7,7k läst
·
L
Liteavvarje: Är det inte samma byggnad avgör du
1 svar · 2,0k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Det som ser ut som en hårnål på första bilden i ditt förra inlägg är säkringen. Dra ur den så kan beslagets plupp dras ur bågen. När beslagens pluppar är urdragna ur bågen, så lutar man bågen åt ena sidan (det hållet som fönstret inte vrids åt till vardags alltså) så att glidarna kommer ur sina spår. Inte kul att göra det jobbet från insidan. :(. Jag rekommenderar
18 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.