Skall byta 14 fönster och 4 altandörrar. Av fönsterna är 3 öppningsbara, ett är lite högre (drygt 2 m), övriga är ca 100/110 X 150/160. Altandörrarna är helglasade. Har fått offert på ERA trä/alu där allt ingår dvs. de mäter, monterar, plåt ute och lister inne. Offerten är på 168tkr, varav ca 65 är arbetet. Räknar jag baklänges utifrån timpris på knappt 550kr/tim innebär det 120 timmar för jobbet, vilket jag får till 6,7 tim/enhet givet 18 enheter - vilket jag tycker känns högt. Tänker jag 2 tim att lyfta ut/in fönster, plåt och lister, 1 timme extra för att det kan "jäklas" och 1 timme (högt räknat) för hantering, leverans, restid, lite extra för altandörrarna etc. så borde 4 tim/enhet vara rimligare.

Tänker jag rätt? Har fått ett par andra offerter på andra fönster, där har priserna legat kring 5-6 tim/fönster, men jag gillar denna firma bättre - och fönsterna.

Om man tar "all inclusive", får man räkna med de priserna? Ville för en gångs skull bara betala och slippa tänka, bara få det fixat (bland det sista på helrenoverad kåk, är less att hålla på för tillfället....), men vill inte betala för mycket heller.

För i alla fall de större pjäserna får du nog räkna med att det går åt två man..

Jodå, det förstår jag. Jag räknade på totala antalet timmar, sen hur många de fördelas på är en annan sak. 2 man, 3,5 tim per enhet blir knappa 7 tim. Men har svårt att se 2 utbildade snickare hålla på i 3.5 timme (7 mantimmar) med ett fönster.

Jag arbetade med listning tidigare, jag bytte i snitt två fönster/dag. Det tar tid om det krånglar.
Om de är två bör de klara minst tre fönster/dag snyggt fodrade, bra utförda smygar samt listning bra utfört.

Vilka förutsättningar har du, gammalt hus, timmer, halvtimmer, sten..... Vid halvtimmer kan man bli tvungen att sätta nya regnar i väggarna, går det att plocka ur de gamla karmarna eller sågas väggen upp?

Det finns en del fallgropar som tar tid....
Mvh P-A

ps, din offert ligger nog lite högt men inte onormalt högt.

Hus från -65, stenhus (lättbetong+tegel) dvs inga träreglar att jobba med. Alla fönster är i markplan men ett av dem är ovanför ingången till källaren men den skulle de byta inifrån så de behövde inte bygga ställning. Flera fönster står i rad, dvs stor öppning i väggen och fönsterna skruvas i varandra (förutom uppe/nere).

Har väl landat i den slutsats du har, åt det högre hållet men inte ocker på något sätt. Har fått rekommendation på firman, därav att jag lutar åt dem trots andra offerter som ligger lägre, men som inte gett lika bra intryck. Får prata med dem ett varv och se om man kan göra något.

Man blir bara undrande då i vissa trådar så är allt annat än 2 tim/enhet för mycket, samtidigt som det är omöjligt att få offerter i närheten av detta, om man vill ha en helhetslösning.

S Slaxhman skrev:
Hus från -65, stenhus (lättbetong+tegel) dvs inga träreglar att jobba med. Alla fönster är i markplan men ett av dem är ovanför ingången till källaren men den skulle de byta inifrån så de behövde inte bygga ställning. Flera fönster står i rad, dvs stor öppning i väggen och fönsterna skruvas i varandra (förutom uppe/nere).

Har väl landat i den slutsats du har, åt det högre hållet men inte ocker på något sätt. Har fått rekommendation på firman, därav att jag lutar åt dem trots andra offerter som ligger lägre, men som inte gett lika bra intryck. Får prata med dem ett varv och se om man kan göra något.

Man blir bara undrande då i vissa trådar så är allt annat än 2 tim/enhet för mycket, samtidigt som det är omöjligt att få offerter i närheten av detta, om man vill ha en helhetslösning.
Ta ett allvarligt samtal med företaget, säg att du väljer mellan olika firmor och vill att de skall se över vad de kan göra med priset, pruta, det går nästan alltid, oavsett om det är 5 eller 15% så underlättar det.
Ett annat alternativ är att du sätter smyg/list själv, hör vilket pris du kan få då...

Om jag väljer att gå ett steg längre, tänk på att om de inte får ditt arbete så har de kanske inga andra arbeten som direkt väntar, de får stå för lönekostnader ändå, om du förstår innebörden av min tanke, pruta på arbetskostnaden, rejält, kan inte få mer än ett nej....
mvh P-A

Det tar 4 dagar att byta allt, om man är 2 st

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.