L
Liteavvarje: Är det inte samma byggnad avgör du
1 svar · 2,0k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Det som ser ut som en hårnål på första bilden i ditt förra inlägg är säkringen. Dra ur den så kan beslagets plupp dras ur bågen. När beslagens pluppar är urdragna ur bågen, så lutar man bågen åt ena sidan (det hållet som fönstret inte vrids åt till vardags alltså) så att glidarna kommer ur sina spår. Inte kul att göra det jobbet från insidan. :(. Jag rekommenderar
18 svar · 4,9k läst
·
T
toolman77: Till bilens bakruta? https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/sommartillbehor/solskydd-och-solfilm/solskydd-bakruta-pa6232sv
1 svar · 3,2k läst
E
erikbjäre: Tack för era svar. :-)
6 svar · 5,5k läst
GoForIt
GoForIt: Jag hade målat den i samma färg som fasaden.
6 svar · 6,5k läst
·
B
bävern84: Jag kontaktade Leif Arvidsson och rådfrågade de om produkten ni rekommenderar, de föreslog en annan produkt som också finns i deras sortiment men som säljs av andra också. Den går att få tag på hos företag som säljer Gjöco produkter. Fogen som de rekommenderade HYBRISEAL 2PS som tillverkas av Den Braven. Jag tog bort den gamla fogen idag och drog på ny, satt maskeringstejp på
12 svar · 7,2k läst
·
jarlh
jarlh: Väldigt sen uppföljning... För att kunna få bort gamla dörren var man tvungen att öka ut öppningen i innerväggen med någon centimeter på varje sida. Nya dörren sitter på plats sedan i somras. Har monterat dörrbroms och målat putsen nu i september. Så nu är äntligen bytet klart.
9 svar · 2,5k läst
·
Grillen
Grillen: Isakare: blir nog att prova ditt tips. Har tänkt byta ut samtliga innerdörrar i framtiden, men är väl minst 2 år bort så därför jag tänkte mig en budgetskit fram till dess.
3 svar · 6,6k läst
P
Pega01: [citat] Hittade en firma "Skånebeslag" som verkar ha de flesta reservdelar till fönster. De säljer inte direkt till privatpersoner, men kan hänvisa dig till leverantör som kan beställa. I mitt fall blev det Beijerbygg.
7 svar · 4,0k läst
·
L
Liteavvarje: Säger dom 10 år så håller dom det , normalt målar man om vanliga fönster inom den tiden , men det håller nog längre
1 svar · 1,6k läst
P
Paxman: Jodå, det var precis om du beskrev Dheri! Jag spände upp övre ringen genom att vrida upp gångjärnet och spärra den med hjälp av ett passande borr mellan karmen och ett av de andra hålen på insidan av dörren. Jag kunde då sätta i ett annat borr i ett av hålen på framsidan. Jag kunde då spänna upp så jag fick ut borr 1 och när jag sedan släppte trycket på gångjärnet fick jag
5 svar · 8,5k läst
·
X
xdigger: Japp, såna är det, karmhylsa is dah shit, dra dom bara inte i botten när du skruvar i dom då får du inte loss dom sen, eller rättare sagt hylsans insex blir rundad och du får borra ur dom utifrån efter att du plockat ur fönstret igen. Jag vet, lät en kompis dra i ett par stycken, det var inte så kul. ;) Sen finns det skruv till dom, betongskruv, lättbetongsskruv och träskruv beroende
4 svar · 1,4k läst
X
xdigger: Lite olika, beror helt på hur mycket dom har att göra. På ASSAs grejer så är det förmodligen listpris, dom har inte så mycket att spela med, därför tror jag inte heller det skiljer speciellt mycket mellan olika ställen heller.
7 svar · 6,3k läst
E
Edvuld: Detta kanske inte är jätteintressant för alla, men jag råkade få reda på det av en händelse nu när jag satt och skulle beställa hem fönsterlås. Skönt att slippa välja mellan utrymningsmöjlighet vid brand och reducerad ersättning!
0 svar · 1,3k läst
L
Leif i Skåne: Jag köpte VEKA gliddörr av en lokal representan 1400x2080 mm är mycket nöjd, 13'000:- med autostängning vilket innebär att vid stängning går den själv in och låser i underkant, bara att fälla ner handtaget. OBS måttet på dörrar från kontinenten är fysiskt mått , här i Sverige har vi dagmått som anger hålet.
1 svar · 883 läst
H
HenrikLWW: Har efter konsultation men en kollega som byggt rätt mycket fönster kommit fram till att vi nog bygger i trä istället. Ek närmare bestämt, eboniserad tror jag för att få till industrikänslan. Har tillgång till bra rikt-, och planhyvel samt justersåg så vi är rätt fria gällande dimensioner. Lägger upp en tråd när vi är igång för de som är intresserade :)
12 svar · 4,6k läst
·
L
Liteavvarje: Vet inte men kan tänka mig att den listen ska vara i något spår och täta , det bör även vara någon form av tätlist mellan bågarna , annars blåser det in där . Listen kanske ska dit i samband med montaget eller går det att få dit den nu , syns inte hur mycket plats det är mellan karmarna , tänker mest på lite drev mellan
1 svar · 1,5k läst
·
S
slurppe99: [citat] Mockfjärd har haft samma princip att de lägger mycket arbetstid på sina offerter. Skatteverket har meddelat att de gör inget åt det. Vi alla betalar för fusket med arbetstid och du vinner på det kortsiktigt. Det är därför de numera har infört 30% arbetskostnaden för att delvis bromsa för höga arbetskostnader. Så svartjobbare är nu tillbaka. Min hantverkare tar aldrig
93 svar · 98,3k läst
·
vojma
vojma: My bad, notspårslist heter den visst. http://webshop.bygma.se/webshop/piteaa/product/search.aspx?maingroup=12&subgroup=126&itemgroup=12602&productid=70080505#.WcpaTIjyiUk
8 svar · 2,6k läst
M
Mikael.S: Se inlägg nummer 140 (#140) i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/skanegard-som-skall-renoveras-2-el-hur-man-bygger-ett-hus-inuti-ett-annat.209261/ /Mikael S
32 svar · 16,4k läst
T
Tune: Jag hade ett liknande problem med några fönster hemma. Den vanliga lösningen är att man sågar till lister och spikar på så att man får kant i kant med väggen och sen en list ovanpå som täcker springan mellan vägg och fönster. För att slippa såga så mycket så köpte jag 30 mm hörnlist till 2 fönster och satte runt om.
4 svar · 5,2k läst
·
A
Annika64: [citat] Tack för svaret! Hälsn. Annika
7 svar · 2,2k läst
L
Liteavvarje: Lite bekymmer med sådana fönster när spåret är borta
4 svar · 18,6k läst
·
F
Fixarjon: Hej, Har fönsterpartier som jag skulle vilja bygga ett uterum av. De är byggda i furu och fönstren sitter fast med eklisyer. Min tanke är att sätta ett spröjs på mitten så blir rutorna som fyrkanter och även måla allt svart/mörkbrunt. Skulle vilja bli av med eklisterna för att de är redan lite grövre än vad jag skulle vilja med de är färdigbyggda och gratis därför känns det
0 svar · 3,0k läst
·
Microkatten
Microkatten: Det blir kondens på insidan av ett englasfönster - eller vilket fönster som helst - när varm inneluft möter en kall glasruta, då fukten i den varma luften kondenseras när varmluften kyls ner av den kalla glasrutan. Ett vanligt sätt att minska risken för kondens på insidan av innersta rutan för flerglasfönster är att sätta element under varje fönster för att få varmare luft att
3 svar · 1,7k läst
fremax
fremax: Alla svenska (större) leverantörer erbjuder idag Anti-fog glas m motverkar detta fenomen. Annars markiser som hindrar glasets vy mot kosmisk nerkylning. Med vänlig hälsning, fremax
2 svar · 2,4k läst
L
Liteavvarje: För att passa är det väl montagemåtten som bestämmer , gardinen ska ju fästas i fönsterbågen bara att mäta och jämföra måtten , allt passar om måtten stämmer
1 svar · 1,5k läst
Martin_B
Martin_B: Ja ni grabbar, det är lite så jag tänker... får inte bli för mycket. Det där med ljus har mindre betydelse då det är glasade dörrar, men förstår precis vad du menar. Kollade just på ljusgenomsläpp under dörrar igår för att kolla vad som såg normalt ut. Får la dra ner det till 15 mm, 1-2 mm hit och dit liksom gör ingen stor skillnad för eventuella mattors skull.
5 svar · 6,9k läst
HogeN
HogeN: vilken typ av säkrehetsdörr?
2 svar · 2,9k läst
sir_daniel
sir_daniel: Köpte mina fönster från http://www.fonsterfynd.se/ bra att ha o göra med. Drutex från polen. 28 fönster/dörrar tot 83600:- inkl frakt till dörren [bild] [bild]
8 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.