P
Pagno: [citat] Japp, tror vi menar ungefär samma. Alternativt är en hög tröskel som dörren ligger mot när den är stängd. I princip en 70 eller 90 regel som man slår fötterna i hela tiden.... Fungerar utmärkt, men som sagt, dörren bör kapas i underkant hur som helst. Vitsen med liggande bräda och en 3-4 cm gummilist, skall vara tätande ner mot marken, är att gummit sväller inte och
25 svar · 5,5k läst
·
T
tobbbias: Hur gick det här? Lyckades du bli av med kon?
10 svar · 9,2k läst
T
Tangentbordet: [citat] Ja det gick att få upp gångjärnen en bit så det blev bättre nu. Tack för alla svar!
6 svar · 8,1k läst
·
S
Sydwesten: Jag letar efter en snygg lösning på insidan och vid avslutet till innertaket till vår takljuskupol. Idag hänger där en ful gammal plastskiva på trekvart. På själva "väggarna" upp till kupolen sitter vit plåt som bäst passar utomhus. Kupolen är säkert 30år och det är ca 1 m från innertaket upp till kupolen. Det är en del kondens uppe i själva kupolen och på plåtväggarna ner
0 svar · 1,6k läst
iMikael Lundgren
iMikael Lundgren: Fäst golvfrigolit på insidan av dörren. Med vattenbaserad sättlim. Eller lös skiva innanför dörren. Tex. https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-200-xps-p61014021 [bild] Smular inte.
1 svar · 3,0k läst
·
D
dari: [citat] Minsta fjädern ska sitta centralt i kolven. Tack!
8 svar · 3,3k läst
·
J
JPM: [citat] Du får inte ta några hål i en klassad dörr som inte är förberedd för detta.....
15 svar · 6,5k läst
·
D
dari: [citat] Man kan byta vridklacken med varandra. Det brukar finnas två.
14 svar · 27,0k läst
U
ullis37: Någon som fixat gamla dörrar med ramna dörrskivor . Pris för dessa ? /Ulrika
0 svar · 2,8k läst
blackarrow
blackarrow: Jag tog lite Kronans Hudsalva. Tunt. Gjorde stor skillnad. Ja, det är ett 1489-11 slutbleck. Kanten är ju lite rundad och även så på tryckesfallskolven. Hade det bara varit 0.5mm hade det säkert funkat. Mitt skjutmåttet fastnar på kanten redan vid 0.3mm. Skulle varit intressant att se tillvekningsritningarnas toleranser... 1487-11 funkar mycket bättre. :)
37 svar · 14,7k läst
·
1
123abc: [citat] En secustrip på altandörren (fönsterdörr) är inte fel då det oftast är den enklaste och vanligaste vägen in för tjuvar. Krav på fönsterdörr är oftast låsbart inifrån och ett bakkantsbeslag, en säkerhetsspanjolett är även bra då den även har hakkolvar. Garageportar finns det ett lås att köpa från crawford men annars brukar man borra hål i skenorna och sätta dit kl3
59 svar · 16,6k läst
M
Magnus Enström: Jag önskar en firma som själv besöker och måttar så undviker vi fel, det är många fönster.. någon?
1 svar · 648 läst
J
JohanLun: [citat] Jag var med i hyresgästföreningen 2-3 år, men när min dåvarande hyresvärd, relativt nybyggt hus i förort till sthm, höjde hyran flera år i rad för tex byte till digitala lås i tvättstuga och port och diverse andra "förbättringar" - från en redan hög hyresnivå - pratade jag med hyresgästföreningen som jag då var medlem i. Det jag kom fram till är att de kämpar för
12 svar · 7,8k läst
1
123abc: Det svåraste är att ta ur "musöronen" som ska skydda skruvarna, om de saknas så bör du köpa nya. Det nya låshuset såg förhoppningsvis lit annorlunda ut än de gamla, det nya ska se ut som bilden med den löstagbara stolpen. [bild]
6 svar · 8,1k läst
·
P
Peter_K: Hur gick det med valvbygget ?
10 svar · 9,3k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Tack för bilderna! 1) Ja det känns som att skjutdörr nog blir onödigt komplicerat här, även om jag tycker att skjutdörrar kan vara riktigt smarta alternativ. 2) Det låter som en vettig plan. 3) Lycka till - lägg gärna upp bilder här igen när du har gjort klart - oavsett vilken lösning det blev till slut :)
3 svar · 5,3k läst
·
R
roblof: Status uppdatering. Plåtslagare var förbi i förra veckan och tog mått för tillverkning av fönsterbleck. På uppdrag av fönster försäljaren vilket var över förväntan :) "snickarna" och fönster försäljaren kommer imorgon och skall åtgärda det sista. efter en månad... Då dom började den 14/11.
11 svar · 6,0k läst
·
GoForIt
GoForIt: Är det utanför själva bad/duschutrymmet är det ju betydligt mindre utsatt. Har ni fått ta ner kakel också?
4 svar · 4,9k läst
1
123abc: Det är för att gångjärnen är vändbara. En innerdörrskarm är samma för både höger och vänsterhängda dörrar.
2 svar · 3,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Hade ju drag vid golvet på en av altandörrarna. Fick idén att göra en lite annorlunda kryssmätning av karmen. Mäta, räkna och med en liten geometrisk räkneövning får jag det till att karmen sitter 5-6mm för långt in i rummet i nedre högra hörnet, vilket kan förklara varför man inte ser nått fel med blotta ögat, men att det kan påverka tätningslistens funktion. Men när
8 svar · 5,5k läst
·
P-plats
P-plats: Så tänkte jag göra när jag var i samma situation men snickaren som hjälpte mig rekommnderade mig att köpa en hel karm med två kasetter istället. Jag ångrar mig inte för det kan se ganska klumpigt ut med två karmar ihopskruvade.
3 svar · 2,6k läst
hahalj
hahalj: Tack! Så får det bli. (y)
3 svar · 1,4k läst
Janus82
Janus82: Jag skulle välja ett hårt träslag som ek så att den håller bra. Det blir ju ändå mycket slitage på en tröskel, speciellt när det sitter vid en ytterdörr. Är underlaget lite ojämt så är det väl smidigast att använda en elhyvet för att fasa av undersidan tills den ligger plant och i våg. Det sista blir ju att lacka tröskeln i någon tålig lack. Prata med en seriös
1 svar · 1,3k läst
·
Cancerman_777
Cancerman_777: [citat] Ahh! Bra! Tack för tipset :)
7 svar · 2,5k läst
·
Daniel=)
Daniel=): Tänkte bara uppdatera tråden lite... Vi har nu fått våra fönster & dörrar installerade, förutom takfönstret som blivit fördröjt pga en hel massa snö... Byggnationen gick jättebra. Det var noggranna montörer som städade & dammsög efter sig & vi är jättenöjda. Huset har nu fått sig ett rejält lyft på flera plan. Förutom att det blev så mycket snyggare, så blev det även
9 svar · 11,3k läst
A
henke_benke: [citat] just nu är det bara synligt på listen.
16 svar · 11,5k läst
·
C
Carlj0han: [citat] Karmen är 95mm tjock inklusive gipsskiva. Men väggen som jag skär ut för att placera in karmen i är 110mm tjock. Så jag har 15 mm som jag måste bygga på genom att antingen: Centrera karmen och bygga på 7.5 mm på varje sida Placera karmen i linje med ena väggen och bygga på andra sidan med 15 mm. Min fråga är vilken av dessa alternativ kommer rimligtvis bli bäst? Eller
5 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: Om inte det huset har samma invändiga takhöjd som ditt eget hus så behöver du anpassa fönsterhöjden för att få samma intryck. Med olika färg på karm och foder får man olika intryck av storleken också. Men annars är det väl bra att utgå från din knähöjd och sen lika mycket väggyta ovanför som nedanför fönstret (ser ut så på bilden i alla fall). Sen kanske man ska tänka på
9 svar · 1,4k läst
·
A
agne987: [citat] Ja det tror jag. Ska mäta senare i dag. Men då går det inte att byta sprinten på handtaget jag förstår saken rätt. Då köper jag en koppling och en till sprint.
2 svar · 2,2k läst
strace
strace: Ingen som har en klok idé om hur man lämpligast fäster en tung fönsterdörr i lättbetongvägg m. sandwichkonstruktion?
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.