Jag beställde nya fönster av ett ganska nytt fönsterföretag.
Detta skedde i början av april. De sade att allt borde vara klart inom 2 månader före midsommar.
De lurade mig redan för start. Det visade sig att i deras första offert så hade de bara räknat på fönsterbyte. Priset låg bra jämfört med andra offerter och jag gick vidare med dem men i okunskap att offerten inte inkluderade lister och fönsterbrädor.

Efter ett tag fick jag klart för mig att lister, foder, fönsterdrädor osv inte ingick. Jag lade till detta och plötsligt var de inte alls billliga, men jag hade redan tackat nej till de andra offerterna Jag skrev under trots att jag var lite lätt sur.

Efter ca 6-7 veckors väntan fick jag då ett datum för installation. När det var mindre än en vecka kvar ringer säljaren upp och säger fönstren är försenade några dagar så de måste skjuta upp installationen. Då plötsligt fick jag vänta 3-4 veckor till pga att det inte fanns snickare tillgängliga så snabbt.
TIll slut fick jag fönstren och snickarna kom hem till mig i första veckan av juli. (ca 9 veckor efter beställning).

Då uppdagades det att inga lister foder fönsterbrädor hade kommit fram till mig och snickarna kunde bara sätta in de nya fönstren utan lister och fönsterbrädor. Säljaren informerades och skyllde på att list-leverantören inte hade skickat något, jag tror inte på detta men det finns inga bevis för det. Men säljaren säger att nu kommer listerna och förnsterbrädorna att beställas "igen", men nu är det snart semester så detta kommer bli färdigt först efter semestern. Sedan dess har jag väntat många veckor (ca 10).

I slutet av september kom plötsligt en faktura. Jag kontaktade säljaren och meddelade vad syslar ni med, ni är ju bara halvfärdiga, hur kan ni skicka ut en faktura men han svarade förvånat "va är det inte färdigt redan?"

Nu meddelade han att nu skulle minsan det gå snabbt. Lister och fönsterbrädor skulle beställas om detta inte redan gjorts.... Jag kollade med deras underleverantör det ska ta 3 veckor att beställa detta. Nu i veckan fick jag besked att snickaren kommer hem om 2 veckor, dvs ca 6-7 veckor efter jag kontaktat säljaren.
Allt kommer bli bra säger han.... Men skadan är skedd, jag är rasande arg på honom. Litar inte på honom.

Alltså sämre företag än så här verkar inte finnas. De har glömt av att beställa mina lister/fönsterbrädor 2 ggr och leveranstiden har gått från 6 veckor till ca 26 veckor.

Jag har bett om en rejäl rabatt. Men de nekar, de vill inte ge något alls. Inte ens en krona.

Avtalet som skrevs under i april verkar ju ge säljaren alla dess rättigheter och köparen alla skyldigheter.

Jag undrar om mina rättigheter nu.
Vad kan jag göra, kan jag häva köpet? Jag är så trött på dessa skojare att jag hellre vill plocka ut deras fönster och sätta in egna fönster och skita i deras faktura som jag vill bestrida. Jag har ingen avsikt att betala slutfakturan som den ser ut nu med det beloppet.

Kan jag bestrida fakturan eftersom de är inte klara ännu? Bara halva jobbet har gjorts som jag ser det.
Visserligen om två veckor borde de vara klara (om jag släpper in snickaren) men till bekostnad av 20 veckors "lidande" då vardagsrummet sett ut som byggplats hela sommaren.

Kan jag be företaget att plocka ut föstren och jag köper egna?
Vad är mina möjligheter till detta?

Om jag bestrider fakturan och det troligtvis går vidare till rätten, vilken chans har jag i rätten att få ersättning för sveda och värk som i detta fallet är 20 veckors ständiga förseningar ?

Svaren på alla dina frågor finner du säkert i ert kontrakt.

Hur ska vi veta vad du har skrivit på?

Lägg upp kontraktet utan personliga uppgifter så kan det säkert vara lättare att hjälpa till.

S
Du kan betala för jobbet som är gjort, dvs ursprungsfakturan, och meddela att du inte vill att de gör klart resterande. Sen får du anlita en annan snickare som gör klart listningen.

Du sitter nog inte i den sitsen att du kan diktera villkoren, att saker drar ut på tiden är normalt inte en tillräckligt stor faktor att du ska kunna bestrida hela fakturan.
Dock kan jag tycka att firman pga av omständigheterna kan bjussa på lite godwill i ngn form,
tillhör god affärskotym kan jag tycka!

K
Du kan ju bestrida fakturan för att sätta lite press på företaget. Sen ska du kontakta kommunens konsumentvägledare.

Jag vet inte hur det fungerar med avdrag men om du ska betala för arbetet som är gjort för att undvika en rättsprocess bör du diskutera ev avdrag för förseningarna med konsumentvägledaren. Betala inte hela då får du det aldrig färdigt

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.