J
Jag har byt tätningslister på mina ytterdörrar men trösklarna skulle jag nog behöva göra något med.

När dörren är stängd ser man någon svart fogmassa (utefog?) som har sett bättre dagar.
Man kan även se en del av trä tröskeln som förmodligen har skadats lite av vädret.

Jag har kollat lite och funderar hur jag skall fixa till det.

Skall jag skära bort den gamla svarta fogen och sätta ditt ny fog?
Eller skall jag sätta ditt ett tröskelbleck?

Ser framemot era råd ;)

Slitet tröskelområde vid en ytterdörr med gammal svart fogmassa och synlig träskada.

Sliten trätröskel med gammal svart fogmassa synlig vid dörrstängning som behöver underhåll eller byte.

L
Är inte tröskeln för hårt angripen låt den vara , går ju putsa den med pappar och olja in den .
Det är nog en fog för att det inte ska glipa mellan sten och tröskel , skrapa ur och lägg i nytt

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Ok skall göra så!

Att det inte finns ett tröskelbleck är det inte dumt?

J
Hela tröskeln är lite "konstig". Kan inte hitta någon liknande via google som har en inskruvad plåtbit som håller gummi listen. Kanske så man gjorde förr.

L
Plåten är mest för att tröskeln inte ska slitas så mycket när man går på den , det bästa är att ha tätlisten på dörren , annars kan den gå sönder eller slitas när skon med grus under trampar på den

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Jag trodde att plåten bara höll fast gummi listen.

Tycker du att jag skall skruva av plåten för att avlägsna den gamla listen och sen sätta självhäftande o-list på dörren längst ner?

Förresten jag testade att fästa en o-list på gummilisten men när man stänger dörren måste man knuffa rätt hårt för att den tar i.

Jag gjorde vid min för någon vecka sedan, satt en torr svar gammal V-list. Slet bort den och tryckte i en jag hade hemma, sluter fint mot bladet.

• Nyligen utbytt vit V-list mot träfärgad dörrtröskel förstärker tätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
En sådan dörr har vi också. Den är förmodligen från 80-talet.
Har satt en o-list i silikon på dörrens nederkant för att kompensera för den gamla utslitna listen under plåten. Skulle förmodligen vara bra att byta den gamla listen, om det går att hitta en passande.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Såhär ser den ut som jag satte dit.
Original så sitter där en v-list.

• CAD-ritning av en ersättningsdel för en v-list i en byggkonstruktion, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
@Chiippe jag försökte slita bort min men drog bara av små bitar. Tog borrmaskin för att ta bort skruvarna och hoppades att jag kunde lyfta plåten för att dra bort listen men plåten sitter under karmen i hörnen :(

Slutade med att jag fick skära bort den gamla listen och det tog en bra stund att få bort allt :mad:

Just nu satte jag bara dit en självhäftande o-list men jag känner att det drar lite så måste kanske göra något annat.

Har använt alla v-lister jag köpte från Leif Arvidsson. Lite synd att göra en ny beställning för knappt 3m v-list med spår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.