Ännu en tråd om fönsterkondens....

Vi har ett problem med mycket kondens på fönstrens insida under den kalla årstiden i sovrummet. Min sambo vill ha väldigt mörkt på natten så hissgardinen ligger tätt mot fönsterkarmen vilket jag antar gör att den fuktiga luften i sovrummet kondenserar mot det kalla fönsterglaset, speciellt då vi inte har radiatorer utan ineffektiv golvvärme.
Lite jobbigt att behöva torka fönstren varje dag och glömmer man det nån dag kommer svartmöglet.

Jag pratade med en "expert" på Ryds glas som sa att, nya treglasfönster med senaste energiglaset på insidan borde fixa problemet, utan att behöva komplettera med radiatorer.

Min fråga, tror ni att det räcker att byta till senaste energieffektiva fönster för att bli av med kondensen, eller måste det även till radiatorer under varje fönster?
Kanske bör man också fixa ventilationshål i fönsterbrädan så att luften kan cirkulera bakom hissgardinen?

Lite data om huset:
Hus byggt sent åttiotal med självdrag med ventiler i varje rum, ovanför varje fönster i sovrummet. PAX fläkt i badrum som går kontinuerligt/fuktnivå. Fönster med tvåglaskassetter från ca 1990. Vattenburen golvvärme som dock ligger under golvspån och parkett.

• Kondens på insidan av ett fönster med växt på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med kondens på insidan och hissgardin, två blomkrukor på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är typiskt med kondens på fönstret om man använder rullgardiner el likn som sluter relativt tätt mot fönstret. Det blir helt enkelt för dålig luftcirkulation och lufttemperaturen mellan fönsterglas och gardin sjunker så att det blir kondensutfällning mot det kalla glaset.

Om ni inte har problem med kondens i nederkant av fönstren i vanliga fall, dvs med uppdragna hissgardiner, så kan det vara så att nya fönster med energiglas kan avhjälpa problemet. Det går dock inte att lämna några garantier, men det bör definitivt bli bättre.

Har ni tendenser till fukt/kondens i nederkanterna av fönstren även i vanliga fall så behöver ni förbättra ventilationen, eller så kan byte till nya fönster lösa problemet.

Tyvärr lite flummigt svar, men det är mkt "det beror på".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.