C
Carlj0han: [citat] Karmen är 95mm tjock inklusive gipsskiva. Men väggen som jag skär ut för att placera in karmen i är 110mm tjock. Så jag har 15 mm som jag måste bygga på genom att antingen: Centrera karmen och bygga på 7.5 mm på varje sida Placera karmen i linje med ena väggen och bygga på andra sidan med 15 mm. Min fråga är vilken av dessa alternativ kommer rimligtvis bli bäst? Eller
5 svar · 3,1k läst
BirgitS
BirgitS: Om inte det huset har samma invändiga takhöjd som ditt eget hus så behöver du anpassa fönsterhöjden för att få samma intryck. Med olika färg på karm och foder får man olika intryck av storleken också. Men annars är det väl bra att utgå från din knähöjd och sen lika mycket väggyta ovanför som nedanför fönstret (ser ut så på bilden i alla fall). Sen kanske man ska tänka på
9 svar · 1,4k läst
·
A
agne987: [citat] Ja det tror jag. Ska mäta senare i dag. Men då går det inte att byta sprinten på handtaget jag förstår saken rätt. Då köper jag en koppling och en till sprint.
2 svar · 2,2k läst
strace
strace: Ingen som har en klok idé om hur man lämpligast fäster en tung fönsterdörr i lättbetongvägg m. sandwichkonstruktion?
1 svar · 1,7k läst
·
Z
ZipLock: Att hitta en som nästan passar går nog, men att hitta en som stämmer i dörröppningen, mot gångjärnen och mot låset lär vara omöjligt. I mitt hus från 1936 är varje dörr byggd för sin karm och gångjärnen diffar några millimeter i höjd mellan dörrarna, så varje dörr passar bara i sin karm.
2 svar · 3,4k läst
·
Krillew
Krillew: Är karmen och dörr sidan i 90 gradersvinkel mot dörrplanet så kan jag inte tänka annat än att fräsningen måste vara i plan. Spänner det så kommer karmen säkert spricka.
26 svar · 15,6k läst
·
A
A-Man_08: Jag ska göra preics tvärtom, måla om de bruna fönstren till vit, mer jobb än vad man tror.
7 svar · 6,4k läst
·
yonna
yonna: Jag har också samma effekt på övervåningens takfönster och la in en fråga här när huset var nybyggt (för 12 år sedan). Blev också lugnad av att fönstren är mycket välisolerade. Imman försvinner när solen gått upp.
4 svar · 5,0k läst
·
1
123abc: Nu vet jag inte vilket utseende speglarna har eller om andra dörrar syns samtidigt. Om det inte är enkelt att anpassa så en standard karm så är det enklaste är att köpa en dörr M8x19 som då har karmyttermått 790x1890. Sedan kapar du av 2,5cm i botten på dörrblad och karm sedan 2,5cm uppe på dörrblad och karm så dörrspeglarna är centrerade. Det är även möjligt att kapa 5cm
1 svar · 5,1k läst
catherineb
catherineb: Vi löste det! Vi köpte en sån där karmnyckel, (6-kantad som ser ut som ett T för 79kr) och justerade karmen så att den blev större. Nu går dörren igen perfekt!
8 svar · 7,8k läst
1
123abc: Täckskylten från habo är för raka brevinkast och jag antar att du har de modernare vinklade brevinkastet. Det vanligaste är att dessa brevinkast endast skruvas igen men i vissa områden där yttre påverkan är vanligare så specialbeställs plåtar för att skruva igen brevinkasten. Jag föredrar falsade kanter på plåtarna och en del vill ha dem kombinerade som en snygg namnskylt. EDIT:
5 svar · 12,9k läst
T
teamlundver: [citat] De fick tag i honom iaf. Visade sig att vi inte hade fått en del. Kom med flygfrakt kvällen efter. Plus korrekt instruktion då :) Nja, alltså vi har rivit och byggt upp det gamla matrummet (fuskbygge) medan vi bygger till i övrigt så utan matrum får vi helt enkelt inte plats. Men nu ser det ju genast lite ljusare ut :cool: Längtar till vi är färdiga med stora tillbyggnaden. Då
2 svar · 2,3k läst
·
M
mr_kenzo: Det var faktiskt ett bra tips :) , får se vad google ger mig,, Länka gärna lite billiga dörrar om ni hittar något ..
2 svar · 1,5k läst
S
Superrobban: Nu är tillbyggnaden klar, fick tag i ett begagnat 3-luft fönster i fint skick. Då jag ska ha diskbänken innanför höjde jag upp det nya fönstret till 91 cm över golv. Sedan blev den en markis ovanför gamla 3-luft fönstret, tycker det ser skapligt ut. Ska nästa sommar försöka mig på en mer diskret limegrön färg på fönsterfodren, då de är lite väl dominerande på glasverandan.
27 svar · 6,6k läst
·
jackt
jackt: Så här blev det. :) [bild] Då är det bara några till.. 8)
8 svar · 2,7k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag bytte från sådana trådskaparen visar på bilden till Elitfönster elite extreme trä/alu, i samma storlek, tvåluft, sidohängda och med fuskspröjs. Blev som natt och dag med kallras, ljuddämpning och bekvämlighet. Hade tejpade innerfönster och täta karmar, ändå mycket stor skillnad i energiläckage, inte ens jämförbart. Är 12 år sedan nu och fönsterna ser som nya ut
11 svar · 4,6k läst
·
Putten
Putten: Förra helgen gjordes fönsterbytet, inte denna. ;)
4 svar · 1,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Plus regn, regn, regn skulle jag tro. Det dryper ju av regnvatten på fönster och bleck på bild nr 2.
2 svar · 4,2k läst
·
slacker
slacker: Sant, jag har ännu inte sett en pocketkarm med urtag för en låskista.
4 svar · 7,6k läst
Azkel
Azkel: Tack Nils82, det var lite så jag tänkte. Lägger jag passet på så är dörrbladet tveklöst inte rakt. Detta är ju ett massivt dörrblad så jag gissar att det inte rätar ut sig heller... Ville bara dubbelkolla att det inte är jag som är ute och hojar. Tror det kan vara transporten som är boven här. I min värld levereras fönster och dörrar på pall, fastsatt i en ram för att hålla
2 svar · 3,2k läst
·
KarolinaOrnstedt
KarolinaOrnstedt: Tack, har du någon erfarenhet av Leksandsdörren själv?
3 svar · 3,0k läst
L
Liteavvarje: Går bra bara ramarna står rakt upp ordentligt så dom inte skevar sig , plast är kallflytande och rör sig om dom lutar för mycket , glaset skevar sig inte
1 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske ett par små, ljudlösa fläktar uppe under taket kan få fart på luftomsättningen. Något liknande denna: [bild]
10 svar · 1,9k läst
·
Smuttgubben
Smuttgubben: Tack för alla svar. Jag chansade och köpte en Doorman eftersom den bara kostade en knapp tvåhundring mer än ASSA-paketet. Gick lättare att montera än jag vågade tro och verkar fungera fint. Synd bara att resten av huset kanske inte håller samma säkerhetsklass [bild]
10 svar · 4,2k läst
·
P
Patrik Lidstedt: Som Larsa sagt, öppna upp och försök kopiera befintligt utförande på den sida som redan är klädd med trä. Generellt så skulle jag bara tillägga att undvik genomgående skarvar, enklast genom att byta skivbeklädnad på hela den "nya" väggytan. Sedan är jag förespråkare av hållbarhet och skulle nog ha valt ett PVC fönster i nära anslutning till en duschhörna!
6 svar · 5,4k läst
·
S
slurppe99: Hur var det nu med Assa 2000. Där gick det först att borra upp dem via låskistan. Sedan fick alla köpa extra skyddsbläck innan det installerades som standard. Sedan krånglade låskistan under främst 2005 år tillverkning. Vårt lås Assa från 1970-talet krånglar aldrig. Men då får de ju aldrig några kunder.
6 svar · 4,9k läst
·
J
JerdaN: [citat] Jag har kollat med flera leverantörer men svaret jag får är att långskyltar till de här låsen inte tillverkas längre. Tydligen tillverkades de endast under en kort period och därav anses det inte värt det pga den lilla marknaden som finns nu. [citat] Måttet 37 mm stämmer, jag mätte det senast i morse med skjutmått själv. Jag reagerade på samma sätt själv och tyckte att
6 svar · 3,0k läst
·
osiris
osiris: Det slutade med vanliga gångjärn... Dörren gick ändå inte att dölja helt.
4 svar · 14,6k läst
·
S
Sir Duke: (felpost) Hade ett problem som löste sig... Dumstrut på
0 svar · 3,5k läst
H
huggan: Snacka om att sitta som en smäck.
1 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.