Fönster & Dörrar
Mikael Sandberg: Jag lovar dig, välj för allt i världen inte ALLWI fönster. De ligger någon tusenlapp under konkurrenterna men du får förmodligen bara problem med dem. De lockar alltid med att de just nu har 30% rabatt men det är bara strunt, de har alltid denna rabatt och rabatten är inte totalpriset utan ROT avdraget för den lilla del som är just installationskostnaden. Med andra ord, gå inte på
Segge: Får kondens på fönster som helt saknar fönsterbräda. Inte lika mycket men då dras det heller inte ner någon rullgardin. Minns nu att det var stor skillnad att öka temperaturen från 18 till 21-22 grader. Förmodligen för att vid 18 blir det väldigt lite värme från elementet då tilluften är 16-17 grader och 2 vuxna sover i rummet. Men sover betydligt bättre när det är 18 än 22.
Joh_81: Nej nej, det går inte att bara kapa en bärande stolpe och regla upp lite ovanför. Som jag förstod så ska du ersätta 2 små fönster plus vägge mellan dom med ett stort fönster? Hur brett blir det nya fönstret? Du måste sätta upp en ny bärande regel/balk över hela fönstrets bredd, och som ligger på de bärande "stolparna" på sidorna. Balkens dimension beror på öppningens bredd.
Liteavvarje: Någonting är skevt , mallar inte riktigt Var det lika vid montaget , när du öppnade för att sätta karmen Åt vilket håll styr det mot delarna som går mot varandra , hur mycket är det
smurfen72: Finns det klackfoder som tar en plyfa+gips ? Det bästa är nog att riva bort salningen runt fönstret och sätta en ny att skarva med masonit låter inte som en bra ide.
Olaf3: Byggmax har nog inte alu fönster som lagervara men om jag fattat deras hemsida rätt så de tar hem det jag ska ha och jag behöver inte tänka på frakt eller ta emot lastbil med gods. Adjufix monterade är ju bra men inte mycket jobb sätta dit själv. Håller med om att SP fönster som sådana är bra men för mig blir de inte bättre än vad deras återförsäljare är.
tommib: Leta bland finska leverantörer. Furufönster är mycket vanliga där.
Bert19: Hej, för att förbättra fönstren kan du sätta dit en tunn plastruta mellan bågarna, se hos www.stocksundet.se. Det blir ett bra treglasfönster. Montera sedan fönsterventiler upptill i innerbågen för ventilation, de kan förses med filter för smuts och småkryp.
justusandersson: Den aktuella dörren är en brandhämmande dörr med klassningen C1/2, dvs den har genom prov visat sig kunna stå emot brand i en halv timme. Begreppet går tillbaka till en äldre brandskyddslagstiftning där A stod för brandsäker, B för brandhärdig och C för brandhämmande. Vad som krävdes för en lägenhetsskiljande dörr berodde på byggnadens totala klassificering. Den här dörren
justusandersson: I första hand är det karmarnas mått som är standardiserade, inte dörrbladens, även om man kan tro att det är samma sak. De första standardena när det gäller dörrar kan ha kommit redan i början av 50-talet, men det är jag inte helt säker på. Om du vill byta dörrblad utan att byta karmar, vilket är lätt att förstå, och inte vill såga av nyinköpta är nog enda möjligheten att
Niklas12: Införskaffade Litiumfett på sprayburk idag och nu går handtaget så smidigt igen Tusen tack för hjälpen!
JohanLun: Frågan är ju hur de hus där tjuvar rekat men valt annat eller där tjuvar börjat göra inbrott men avslutat tidigare ser ut?
123abc: Vilka delar har du av ett entrosystem? Undercentral, dörrcentral, läsare, tänker bara så att du har vad som krävs för att få ett fungerande system. Men det kanske än en komplett anläggning. Hur gammalt är det? finns många versioner av entro. Se till att få med licens till mjukvara om du har möjlighet till det.
Liteavvarje: Kolla in det här http://www.elitfonster.se/tillval-tillbehor/sprojs--poster/ och dom här gör sådana http://finasprojs.se/sprojs/?gclid=CIaXz7v_htYCFUyBsgodCvgMhA
nimhed: [citat] Det enklaste är väl att skriva med förfrågan i offerten. Tack för input
electr0: Jag håller på att göra en större handikappanpassning av ett bostadshus. Nu försöker jag få in en elektrisk skjutdörr som inte gör åverkan OVANFÖR skjutdörren. Tanken är att det ska gå en lift i taket som går från sovrum till badrum (och hanteras av bara en person. ) Jag har hört att detta har byggts förut så vet ni NÅGON tillverkare som säljer elektrisk skjutdörr som inte
fredrik.johansson: Ett alternativ är att förhöra sig här på forat, speciellt i verktyg- eller snickeridelen om någon med hyvel finns i närheten och kan tänka sig att hyvla till en färdig tröskel. Själv har jag tyvärr ingen. Ett tredje alternativ att kapa dörren några millimeter om det är det som är problemet.
folkeorg: Har sågat upp en vägg i källaren för att flytta den befintliga innerdörren. Har tänkt mura igen den gamla dörröppningen med LECA-block (bygglängd: 60cm), sedan en stående rad glasblock/glasbetong (20cm) och sist massiva betongblock (20cm) mot nya dörren. Är dock lite fundersam kring några saker: 1. Varför måste man ha rostfria/galvade armeringsjärn när glasblocken ska armeras?
Chippe: Ok, tack för tipsen. Jag tror det inte medför problem för mig att använda vit silikon då fönster och foder är vitt. Det gör inget att färg inte fäster för den är ju redan vit. Akrylfog (latex) har jag men det ska väl tåla vatten när det är härdat så det bör inte vara några problem. Står att härdad tas bort mekanisk eller med Aceton.
Chippe: Tycker det är värt att du tar dig ned till Stockholm och tittar in i deras demobutik. Jag har Fjäll men PVC. Beslag, öppningsfunktion och handtag kommer från Roto. Jag körde nåt uppgraderingskit de har att välja och då får man annat handtag. Den är i silver (metall) och grå plast och känns helt ok. Liknande kvalité som jag fick från Kronfönster.
jon: Tack för alla bra svar! Bara en hasp räcker inte (har testat). Låsanordningen på de andra dörrarna var inbyggda i själva dörren så de gick inte att återanvända. Skjutregelvarianten med ovala hålet lät spännande men jag tror det lutar åt små skjutreglar på dörrbladet utan listen. Det känns stabilare när det blåser och takfönstren är öppna. Dörrarna skakar en hel del då.
erikd88: [citat] Det vet jag inte, handtaget går att manövrera som vanligt, dörren går att öppna ca 2cm förutom längst upp, där går det ca 0,5cm. Har prövat att lyfta dörren i underkant och försöka dra upp den men det går inte. Längst upp vid överkanten rör den sig i princip ingenting, några m.m. bara.
pelig: Tack för uttömmande svar! Har fått offert på ca 24.000 kr ink allt, före ROT, kommer nog att ta det. Verkar vara en seriös firma, jag har snackat med andra kunder till dem som är helnöjda. 10 års garanti på både delar och arbete känns tryggt åxå.
Albireo: [citat] Har försökt. Tänkte satsa på PVC som källarfönster - underhållsfritt (och billigt). Trodde det var enkelt, men i slutänden är det inte många tillverkare av PVC-fönster. (Har stött på 4st - Polen, Litauen, Tyskland, och ev. en svensk). Minsta fasta karm på PVC-fönster jag hittat ligger på ca. 7cm (har inte fått svar från alla jag frågat.) Det innebär ca 14cm bort från
Liteavvarje: Kan var insatt från utsidan och spikat skruvat
13th Marine: Om man vill bli av med skiten mellan rutorna ja. I övrigt fungerar de =) Vi har tre större fönster med tvåglaskassetter från -71 i vardagsrummet, 2/3 var bytta när vi flyttade in. Samlar kraft för att byta den sista som inte heller längre är tät och därmed släppt in fint damm.
RoBo: Bygg en bra stomme som du gipsar blir bra. Bäst blir Velux original.
softis: Vi landade i att köra bergvärme för att vara på den säkra sidan iaf :) Huset är två våningar med ryggåstak på ca halva övervåningen. Totalt är huset 8 meter högt och vi slänger sätter in lite bättre mineralull i väggarna.