J
Bilderna förklara nog bäst. Den nedre ramen har "lossnat" och pga av det kan man nu inte stänga fönstret helt.
Har tagit en hammare och försiktigt slagit uppåt men det händer inte så mycket.

Hur löser man detta och kan man gör något förutom att byta hela fönstret?

Skadad fönsterram där en nedre del har lossnat och inte sitter fast vid resten av ramen vilket förhindrar fönstret från att stängas helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av ett träfönster med nedre ramen som har lossnat, vilket hindrar fönstret från att stängas helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörnjärn löser ju situationen temporärt, men långsiktigt behöver nog fönstret bytas/renoveras.

I träfönster kan man normalt ersätta skadade delar även mycket lokalt, om man tar isär bågen. Det finns folk som jobbar med det yrkesmässigt också. Men det här fönstret ser lite "skumt" ut. Är det en isolerglasruta man ser?

J
J justusandersson skrev:
I träfönster kan man normalt ersätta skadade delar även mycket lokalt, om man tar isär bågen. Det finns folk som jobbar med det yrkesmässigt också. Men det här fönstret ser lite "skumt" ut. Är det en isolerglasruta man ser?
Vet inte riktigt hur jag skall svara på din fråga.

Om man skall ta hjälp av någon kunnig inom detta område har du några förslag i Malmö?

Kan du inte ta ett kort på hela fönstret? Det skulle underlätta bedömningen av vad som är rimligt.

J
Fönstret är ett H fönster.

Har talat med en snickare men jag måste ta loss fönstret + båge.

När jag tittar på sidorna ser jag barnspärren men inget som verkar enkelt att lossa för att lyfta in fönstret.

Hur går man tillväga?

Att lyfta av ett H-fönster är inte min gren. Det är säkert decennier sedan jag gjorde det senast, men jag vet att det finns många här på Byggahus som kan det.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack @justusandersson. Hoppas någon som har gjort det berättar hur man gör för att jag hittar inget online som visar/förklarar hur :(

Gummiklubba och lim, dunka isär, fyll med lim i skarven, dunka ihop, en tving. Jag hade börjat så. Kanske räcker.

J
I Martenw skrev:
Gummiklubba och lim, dunka isär, fyll med lim i skarven, dunka ihop, en tving. Jag hade börjat så. Kanske räcker.
Måste först ta loss fönstret/båge. Har redan försökt att banka med hammare och det går inte.

Jag tror dessvärre att vissa delar av träet behöver bytas. Det sker säkrast med fönstret avhängt. Om du svänger runt fönstret, går det inte att lossa mekanismen från bågen med något verktyg?

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Det är vad jag tror också. Träet känns mjukt på långsidan där kortsidan har sjunkit ner.

Jag har svängt runt fönstret flera gånger men ser bara skruvar som sitter på varje sida av karmen.
Beslaget liknar denna. Skall man bända ut beslaget från fönstersidan så att den lilla "ploppen" som sticker in i fönstret kommer ut?

J janerik12 skrev:
Skall man bända ut beslaget från fönstersidan så att den lilla "ploppen" som sticker in i fönstret kommer ut?
Det skulle jag pröva lite försiktigt. man bör nog vara två om detta.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Hur mycket tror du att ett sådant gammalt fönster väger? 20kg?

Det är bara att sätta igång och räkna. Trä väger ca 500 kg/kubikmeter och fönsterglas 2600.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.