Bilderna förklara nog bäst. Den nedre ramen har "lossnat" och pga av det kan man nu inte stänga fönstret helt.
Har tagit en hammare och försiktigt slagit uppåt men det händer inte så mycket.
Hur löser man detta och kan man gör något förutom att byta hela fönstret?
Har tagit en hammare och försiktigt slagit uppåt men det händer inte så mycket.
Hur löser man detta och kan man gör något förutom att byta hela fönstret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I träfönster kan man normalt ersätta skadade delar även mycket lokalt, om man tar isär bågen. Det finns folk som jobbar med det yrkesmässigt också. Men det här fönstret ser lite "skumt" ut. Är det en isolerglasruta man ser?
Vet inte riktigt hur jag skall svara på din fråga.J justusandersson skrev:
Om man skall ta hjälp av någon kunnig inom detta område har du några förslag i Malmö?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kan du inte ta ett kort på hela fönstret? Det skulle underlätta bedömningen av vad som är rimligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att lyfta av ett H-fönster är inte min gren. Det är säkert decennier sedan jag gjorde det senast, men jag vet att det finns många här på Byggahus som kan det.
Tack @justusandersson. Hoppas någon som har gjort det berättar hur man gör för att jag hittar inget online som visar/förklarar hur 
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Gummiklubba och lim, dunka isär, fyll med lim i skarven, dunka ihop, en tving. Jag hade börjat så. Kanske räcker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror dessvärre att vissa delar av träet behöver bytas. Det sker säkrast med fönstret avhängt. Om du svänger runt fönstret, går det inte att lossa mekanismen från bågen med något verktyg?
Det är vad jag tror också. Träet känns mjukt på långsidan där kortsidan har sjunkit ner.
Jag har svängt runt fönstret flera gånger men ser bara skruvar som sitter på varje sida av karmen.
Beslaget liknar denna. Skall man bända ut beslaget från fönstersidan så att den lilla "ploppen" som sticker in i fönstret kommer ut?
Jag har svängt runt fönstret flera gånger men ser bara skruvar som sitter på varje sida av karmen.
Beslaget liknar denna. Skall man bända ut beslaget från fönstersidan så att den lilla "ploppen" som sticker in i fönstret kommer ut?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bara att sätta igång och räkna. Trä väger ca 500 kg/kubikmeter och fönsterglas 2600.