Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Hej
I somras köpte vi två kopplade tvåglasfönster från Star center. Vi målade och monterade själv. Vi satte upp fönsterbleck ovan och under fönstren, fönsterblecket ovanför fönstret är inspårat i väggen. Allt verkade bra nu tills hösten då vi upptäckt att det lägger sig vatten mellan fönsterna och karmen, både uppepå fönstret och under. Huset står ouppvärmt och det borde därför inte bero på kondens då det inte är någon temperaturskillnad inne och ute.
De gånger jag observerat detta har inte väggen intill fönstret varit speciellt blöt, av det drar jag slutsatsen att det inte beror på regn som blåst mot fasaden.
Vi har provat att spika upp en liggunderlag ovanför fönstret för att skydda mot direkt regn, det har inte hjälpt.
Taksprånget är cirka 10 cm. väggen i detta uthus är oisolerad, lite drevisolering petades ändå in vid fönster monteringen.
Nu har vi nöd löst det genom att tejpa springan mellan karmen och fönstret, då har det varit tort när vi tagit bort tejpen för att titta.
Vad beror detta på? kapillärverkan? Är fönsterna felmonterade?
Tacksam för svar!
I somras köpte vi två kopplade tvåglasfönster från Star center. Vi målade och monterade själv. Vi satte upp fönsterbleck ovan och under fönstren, fönsterblecket ovanför fönstret är inspårat i väggen. Allt verkade bra nu tills hösten då vi upptäckt att det lägger sig vatten mellan fönsterna och karmen, både uppepå fönstret och under. Huset står ouppvärmt och det borde därför inte bero på kondens då det inte är någon temperaturskillnad inne och ute.
De gånger jag observerat detta har inte väggen intill fönstret varit speciellt blöt, av det drar jag slutsatsen att det inte beror på regn som blåst mot fasaden.
Vi har provat att spika upp en liggunderlag ovanför fönstret för att skydda mot direkt regn, det har inte hjälpt.
Taksprånget är cirka 10 cm. väggen i detta uthus är oisolerad, lite drevisolering petades ändå in vid fönster monteringen.
Nu har vi nöd löst det genom att tejpa springan mellan karmen och fönstret, då har det varit tort när vi tagit bort tejpen för att titta.
Vad beror detta på? kapillärverkan? Är fönsterna felmonterade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för svar!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
