Hej

I somras köpte vi två kopplade tvåglasfönster från Star center. Vi målade och monterade själv. Vi satte upp fönsterbleck ovan och under fönstren, fönsterblecket ovanför fönstret är inspårat i väggen. Allt verkade bra nu tills hösten då vi upptäckt att det lägger sig vatten mellan fönsterna och karmen, både uppepå fönstret och under. Huset står ouppvärmt och det borde därför inte bero på kondens då det inte är någon temperaturskillnad inne och ute.

De gånger jag observerat detta har inte väggen intill fönstret varit speciellt blöt, av det drar jag slutsatsen att det inte beror på regn som blåst mot fasaden.

Vi har provat att spika upp en liggunderlag ovanför fönstret för att skydda mot direkt regn, det har inte hjälpt.

Taksprånget är cirka 10 cm. väggen i detta uthus är oisolerad, lite drevisolering petades ändå in vid fönster monteringen.

Nu har vi nöd löst det genom att tejpa springan mellan karmen och fönstret, då har det varit tort när vi tagit bort tejpen för att titta.

Vad beror detta på? kapillärverkan? Är fönsterna felmonterade?

Öppet tvåglasfönster med temporära stöd och fönsterbleck på oisolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat fönsterbleck på kopplat tvåglasfönster med vattendroppar och spikad fastsättning.
Skapa konto
Vitmålade tvåglasfönster monterade på en oisolerad trävägg med synlig fönsterbleck över och under.
Skapa konto
Tvåglasfönster med synlig springa och vattendropp mellan karm och fönsterbleck.
Skapa konto

Tacksam för svar!

Förmodligen kondens som blir vid temperatursvängningar i kombination med fuktig luft.

useless useless skrev:
Förmodligen kondens som blir vid temperatursvängningar i kombination med fuktig luft.
Plus regn, regn, regn skulle jag tro.
Det dryper ju av regnvatten på fönster och bleck på bild nr 2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.