gnuttisch skrev:
Prova att byta till mjukare tätningslist
Slet just bort listen, då stänger dörren bra tycker jag. Den spelar mycket mot karmen, men det är väll normalt?
Ska nämna det till Dooria.

ImageUploadedByByggahus.se1390337741.318399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärnet löper bra, och halvorna verkar ligga plant mot varandra.

Justerskruvarna vågade jag inte röra, kändes stumma. Det verkade inte rätt att lossa dom på någe vis...

Jag har bytt tätningslist på två dörrar då jag tyckte att det spände för mycket de sista 2-3cm när man stänger dörren. Med en mjukare list så stängdes dörren lättare.

Har haft kontakt med Dooria idag. Dom skickar en ny tätningslist. Ska montera den och återkomma med resultat.

Utifrån snedfräsningen för gångjärnen på dörren så betyder det att när gångjärnen ligger emot varandra, dvs stängd dörr, så är bakkanten på dörrbladet närmare kanten/karmen än framkanten, dvs framkanten på dörren glipar ut ngn el ngra cm beroende på fräsvinkel & dörrbredd. Om Dooria säger att det ska vara så, så måste alla deras dörrar vara trögstängda och sitta i spänn. Vad är poängen med det?

Jag har en innerdörr som är på samma sätt, men det beror inte på snedställda gångjärn, utan på att dörrkarmen är felaktigt monterad. Den är spikad i väggen, slarvigt. Vid renovering av rummen mellan vilka den sitter så såg jag att en spik på gångjärnssidan stack ut 2-3 mm och tog i dörrbladet. Så kan man ju inte ha det, så jag tog hammaren och knackade in spiken. Sedan dess spänner dörren de sista cm vid stängning. Karmen vred sig när jag slog in spiken, dvs det fanns inget mellanlägg mellan karm och vägg vid spiken. Spikar man fast en dörr så måste det ju finnas anpassade mothåll/mellanlägg så man kan spika stumt, utan att karmen vrider sig el spricker. Tycker jag.

• Gilla
Miktof
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Har haft kontakt med Dooria idag. Dom skickar en ny tätningslist. Ska montera den och återkomma med resultat.
Tycker du måste reda ut med dom om urfräsningen ur dörrkarmen verkligen skall vara vinklad på det där sättet? Jag kan se två sätt som det skulle kunna vara så.
1. Dörrkarmens kant är inte 90 grader mot den stängda dörren.
2. Gångjärnen är gjorda för att gå förbi varandra lite grann.

Tycker båda dessa förklaringar är märkliga och jag ställer mig frågande till varför man skulle vilja göra på detta sätt då det komplicerar tillverkningsprocessen en hel del.

Haha, Jag kan lova dig att det verkligen inte skall vara så, jobbar med att fräsa dörrblad i CNC maskin har gjort i 10 år och det du har på bilden är inte rätt, gångjärnet skall vara infällt så det är jämt med träet.

Har inget med tätningslisten o göra, dtetar i gångjärnen i dörrbladet när du stängeroch blir ett motstånd så du vrider karmen istället, prova några gånger så ser du säkert att karmen vrider sig, reklamera dörrbaldet det borde räcka.

Eftersom falsen i dörrbladet är fasat några grader och fräsningen för gångjärnet fräses vinkelrätt mot dörrbladet (och inte falsen) så ser det ut så där. Fräsningen verkar dock vara något grund, normalt är den någon djupare än gångjärnets godstjocklek, ca 4 mm.

Då var en ny list monterad, och kors i taket, dörren löper bra, stänger jättefint. Märkligt.

Fel utfräsning från fabrik. Ring och kolla. Kul om du återkommer med svar.

Är karmen och dörr sidan i 90 gradersvinkel mot dörrplanet så kan jag inte tänka annat än att fräsningen måste vara i plan.
Spänner det så kommer karmen säkert spricka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.