Har visat tidigare hur det regnat in vid några av våra fönster. (Lägger till länkar senare.)
Har nu tänkt försöka fixa detta, tagit bort den felaktiga plåten och tagit några bilder..
Som man ser har plåten legat utanför panelen.
Tagit bort plankan.
Vi har inte tidigare exat vetat hur de har tilläggsisolerat men nu blir det tydligare.
På originalpanelen en 45mm sedan plast och vindtyg och ny panel.
Här ser man (nästan original panelen)..
Känns ju inte rätt att ha plast och vindtyg direkt på varandra. Men det kanske har räddat oss från förstörd originalpanel och att isoleringen är torr?
Frågan är, ska jag försöka få in plåten ända in till original panelen eller hacka ur lite i 45mm och sätta den där?
Har nu tänkt försöka fixa detta, tagit bort den felaktiga plåten och tagit några bilder..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Som man ser har plåten legat utanför panelen.
Logga in
Skapa konto
Tagit bort plankan.
Logga in
Skapa konto
Vi har inte tidigare exat vetat hur de har tilläggsisolerat men nu blir det tydligare.
På originalpanelen en 45mm sedan plast och vindtyg och ny panel.
Logga in
Skapa konto
Här ser man (nästan original panelen)..
Känns ju inte rätt att ha plast och vindtyg direkt på varandra. Men det kanske har räddat oss från förstörd originalpanel och att isoleringen är torr?
Frågan är, ska jag försöka få in plåten ända in till original panelen eller hacka ur lite i 45mm och sätta den där?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Plasten ska ju absolut inte sitta på utsidan (kalla sidan) i ett uppvärmt hus. Är det verkligen plast på hela ytan och inte bara en bit som sticker ut inifrån den invändiga plastningen?
Överblecket ska sitta instucket under panelbrädorna om det ska fungera som tänkt, annars måste man ju kleta tätmedel (som syns på bilden) och det håller aldrig i längden.
Överblecket ska sitta instucket under panelbrädorna om det ska fungera som tänkt, annars måste man ju kleta tätmedel (som syns på bilden) och det håller aldrig i längden.
Huset är från 39 så det är ingen plast i original. Det är stockar-luft-originalpanel. Sedan har det tilläggsisolerats på 2000-talet, och där vet vi att det fuskades till.. vi visste inte hur det var gjort bara.. så plasten (som vi inte kände till) sitter nog garanterat på utsidan 45an..
Så om jag sätter in den i 45an bör det räcka tills vi gör om fasaden om några år?
Och det regnar in rätt bra när nordan ligger på..
Så om jag sätter in den i 45an bör det räcka tills vi gör om fasaden om några år?
Och det regnar in rätt bra när nordan ligger på..
Vattnet går in i mellanrummet mellan panelerna och kan tätas med något , är lite akutvård men kan fungera ett tag som MultiManOriginal säger , det är nog det enklaste , annars försöka att få in blecket så det kommer in under eller i liv med baksidan av panelen , övre knäcken på blecket blir nog till att klippa bort om det tar emot
Då kan du inte sätta tillbaka omfattning , den är för bred , du får se hur du gör
Då kan du inte sätta tillbaka omfattning , den är för bred , du får se hur du gör
Ja, det handlar om akutvård. Smeta räcker inte tyvärr. Tror vattnet letar sig in igenom den yttre panelen (den är dålig, glipar osv) sedan rinner på insidan panel. Vi var först oroliga att isoleringen hade tagit skada (blivit blöt) men vid kontroll är den torr.
Så det jag gör och då borde räcka? är att få plåten mot 45 så den är lite innanför plast/vindtyg, så om det rinner där det droppar ner på plåten och ut istället som det var, droppar ner på fönsterbågen och in i huset?
Testade att hugga ut lite med stämjärnet, men det blir lite si och så när man inte kommer åt. Funderade på att köra fräsen och på så sätt komma in några millimeter och sätta plåten i den.
Så det jag gör och då borde räcka? är att få plåten mot 45 så den är lite innanför plast/vindtyg, så om det rinner där det droppar ner på plåten och ut istället som det var, droppar ner på fönsterbågen och in i huset?
Logga in
Skapa konto
Testade att hugga ut lite med stämjärnet, men det blir lite si och så när man inte kommer åt. Funderade på att köra fräsen och på så sätt komma in några millimeter och sätta plåten i den.
Köp ett nytt överbleck som sticker ut lite längre nu när du skickar in blecket längre in. Då skyddar det bättre.
Kostar ett par 100 kr om du går till en plåtslagare. Då fixar han även alla uppvik och invik åt dig. Mät bara först hur bredd och djupt du vill ha det. Billigare hos plåtslagaren faktiskt med måttbeställda och färdiga bleck än att åka till Beijer och handla längder som du sen behöver vika upp och försöka få snygga själv.
Och till din fråga. Jag har vindpapp häftad mot min 45:a och sedan har jag spikat på blecket mot 45an med pappen mellan. (Sen avskuren under såklart). Och sedan bottenbrädor och lock utanpå detta. Har fungerat utmärkt. Så fäst i 45an där som du tänkt.
Kostar ett par 100 kr om du går till en plåtslagare. Då fixar han även alla uppvik och invik åt dig. Mät bara först hur bredd och djupt du vill ha det. Billigare hos plåtslagaren faktiskt med måttbeställda och färdiga bleck än att åka till Beijer och handla längder som du sen behöver vika upp och försöka få snygga själv.
Och till din fråga. Jag har vindpapp häftad mot min 45:a och sedan har jag spikat på blecket mot 45an med pappen mellan. (Sen avskuren under såklart). Och sedan bottenbrädor och lock utanpå detta. Har fungerat utmärkt. Så fäst i 45an där som du tänkt.
Klicka här för att svara