Jag har en tillbyggd innervägg som delar av ett rum i två mindre. Väggen är 110 mm tjock och har ett dörrvalv men ingen dörr och nu vill jag montera en pocketdörr. Men pocketdörrarna kommer ju i 95 eller 122 mm tjocklek.
Är det någon idé att köra på 95 karmen och försöka bygga på till 110 mm på ena sidan eller ska jag bara plocka ner hela väggen och bygga om (med 95 tjocklek)?

Redigerat:
L
Centimeter ??? det är väl mm , sätt dörren jäms den sida som den öppnas åt , ska du ha foder
så kan du sätta en list 10x15 mm ( har för mig att det finns ) ut till kant och foder mot det ,
annars en kvartsstav

L Liteavvarje skrev:
Centimeter ??? det är väl mm , sätt dörren jäms den sida som den öppnas åt , ska du ha foder
så kan du sätta en list 10x15 mm ( har för mig att det finns ) ut till kant och foder mot det ,
annars en kvartsstav
Sorry, mm så klart! Redigerat.

Det är en skjutdörr (pocketkarm) så det är ju inte bara själva dörrhålet som blir ett problem.

Var är problemet?

L
Pocketdörr ? nytt namn för mig , därav svaret , var inte säker på konstruktionen , men kollade hur den ser ut
Då ska den gå in i väggen ,
Sala ut ena sidan ( som en låda ) så dörren går ini den , eller riv väggen och gör ny
Har sett lådprincipen på flera ställen , men är en smaksak

D Daniel 109 skrev:
Var är problemet?
Karmen är 95mm tjock inklusive gipsskiva. Men väggen som jag skär ut för att placera in karmen i är 110mm tjock. Så jag har 15 mm som jag måste bygga på genom att antingen:
  • Centrera karmen och bygga på 7.5 mm på varje sida
  • Placera karmen i linje med ena väggen och bygga på andra sidan med 15 mm.
Min fråga är vilken av dessa alternativ kommer rimligtvis bli bäst?
Eller kommer ingen av dem funka, så jag borde plocka ner väggen och börja om med ett standard 95 måttt?
8213-70-pocketkarm.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.