Fönster & Dörrar
Peter_Henry: Hej Nej, skulle klassa det som en liten risk. Dagens takfönster är väldigt enkla och bra att jobba med, har monterat väldigt många från Velux och gillar dem skarpt. Andra kan jag inte uttala mig om
Needas: [citat] Jag hade gått över det med ett fint sandpapper typ 180 korn sen duttat i målarfog sen målat i samma kulört.
artesuave: Väcker liv i en gammal tråd nu, antar att det borde vara fler som gjort detta. Hur gjorde ni? Som ovan med en planka? Verkar vara det lättaste sättet...
Nygamla hus: [citat] Det är bra. Jag har inte läst igenom 10 sidor, tyckte bara att det var ett uruselt arbete.
Krypstocken: Tack för input! Skall testa detta alt en list som är ”mitt i mellan”. K
AndersS: Man bör inte blanda 0500 (eller standard burkvit) och 0502 där färgerna går mot varandra för då kommer det bli nyansskillnader. Använder man enbart S 0502-Y så ser man det inte. Den första "målaren" jag köpte färg hos, en liten kvällsöppen butik, tog en burk standardvit och en liten klick svart när han gjorde brytning för att måla vita listverk, enligt honom var det så målarna
Oldboy: [citat] Beror lite på hur mkt luftspalt det finns bakom teglet och hur långt man låter den gå in i tegelfogarna på sidorna. Annars får man ta bort en sten på ena sidan och mura tillbaka när järnet är på plats. Fogarna där järnet ska vara måste ju rensas i vilket fall. Dimension på järnet beror på fönsterbredd och inte minst hur mkt vägg det finns ovanför.
janingela: [citat] Tack mitt hopp vaknar känns inte hopplöst Hälsningar janingela
Telefu: Alla ventilationsystem i bostäder ska ha ett undertryck inomhus om det fungerar som avsett för att undvika fuktproblem i klimatskalet. Även ftxsystem. Kan det ha att göra med överluften, att den inte är tillräcklig? Borde gå att testa med öppna dörrar?
inspectah44: Dörren ska vara direkt ut från bastun så det blir 70-80 grader på ena sidan och utetemp på andra. Har mailat Assa med lite mer frågor idag. Dörrstopp hade jag tänkt, precis som du skriver, och att oljans viskositet ändras med temp som medför justering oftare hade jag räknat med. Återstår bara att få svar på om den klarar av den höga temperaturen.
Mawe85: Ok. Stort tack för svaret Daniel. Får klura lite på hur jag ska lösa det.
GoForIt: Alla dörrar går att måla. Slutresultatet hänger till stor del på hur noggrann man är. Allra lättast är att använda en färgspruta (alternativt lämna in dem till en lackerare..)
Arne999: jo när du uttrycker dig så så vore iof motsatsen konstigare :) Klart dom har snålat för att kortsiktigt få lite högre vinst....
justusandersson: Jag menar tredje bilden uppifrån. Ska det ligga plåt där utan underlagspapp?
useless: Måla eller olja in ordentligt. Annars suger träet ur oljan ur kittet så att det åldras i förtid.
nniva: Tack GoForIt. Du har fått mig på andra tankar, och jag kommer att ge mig på att kapa bort den bit som felar för att få 8x21.
123abc: Många snap-in gångjärn brukar klara dörrvikt på 35kg men dörrdelen den som gångjärnet snäpper in i är klarar ofta endast 25kg. En massiv dörr på 36kg kommer förhoppningsvis med en dörrdel avsedd för vikten. https://www.assaabloy.se/Local/EE/Images/Products/Hinges/ASSAhinged_rootsi.pdf Angående ljudisolering så borde det framgå vilket värde dörren har om inte annat kan du
Murdoc12: Missfärgningen är på på själva karmen som är av sten så det är ingen fuktskada där. Har provat med rökstav och det drog helt klart på det fönster och de bredvid. Har åtgärdat det till viss del på ett fönster men samtliga lister bör ju bytas. Men inte helt lätt o felsöka. Vi vill helst gör ngt åt golvet. Har mätt mera nu och grundtemp mitt i rummet är 21 +/- 1. Golvet mätt
fredrik.johansson: Jag skulle tro att man kan se skillnad om man tittar efter det, men de flesta skulle nog inte spontant märka skillnaden om de sitter i olika väderstreck.
findus42: Finns många svar på din fråga. Några bilder kan göra det enklare att råda dig. Kanske det enklaste är att hyvla in dörrarna du har. Eller kanske att gå ner en storlek och minska dörrarna till närmaste modulmått. Eller köpa billiga massiva spegeldörrar och klyva ner några cm. Då blir det lite pyssel med lås o gångjärn. Kan gå att minska ner karmtjockleken nästan 15 mm. Då är
Mattias_Eson: Släpp lite på skruven till linlåset så får du i 3 linor
Em_A: Den markisfirman jag var hos idag hade det systemet så blir väl kanske det. Får läsa lite i broschyren samt scanna nätet på vad folk tycker.
Rabbithole: Jag föreslår att du sätter in ett 6x20 eventuellt med dubbla öppningsbara rutor istället för två separata fönster. Det blir lägre u värde och du slipper bygga en egen mittpost
polarsson: Nej, de är inte inmålade. Det kan vara värt ett försök med karmskruvarna men jag är tveksam. Det är samma jämna glipa överallt förutom där det tar i. Och där känns det som att karm-träet har slagit sig lite..
Avemo: Jag skulle sätta reglarna utanför karmen och sedan göra en smyg i nivå med fasningen på karmen och sedan fylla spalten med isolering och sätta dit ett foder.
byggu: Hej - är på jakt efter sådana dörrar du vill göra dig av med! Hör av dig om du är intresserad!
marp68: Hittade tio metersvarianten för överkomligt pris. Men borsten verkar lite grova. Ska nog slå dem en signal imorgon. https://www.leifarvidsson.se/kp-borstlist-4-8-x-5-mm-10m-frp