12 870 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
Plugga igen brevinkast på en lägenhetsdörr
Precis som ämnet så önskar jag tips på att plugga igen brevinkastet på en lägenhetsdörr.
Jag sökte och hittade en färdig produkt från Habo som mäter 320x80. Problemet är att det sitter ett inkast från Swedbox (vilket verkar vara det vanligaste på Svenska marknaden) i dörren. Enligt monteringsanvisningen för Swedbox ska uttaget i dörren vara 292x110 vilket gör att den färdiga produkten från Habo inte funkar.
Jag har inte mätt på själva dörren eftersom det är svårt att se när utkastet finns på plats. Finns det verkligen ingen annan lösning än att be någon tillverka en plugg åt mig?
Vi har postboxar och brevinkastet fyller ingen funktion förutom att släppa in ljud från trapphuset och förenkla vid eventuella inbrottsförsök.
Jag sökte och hittade en färdig produkt från Habo som mäter 320x80. Problemet är att det sitter ett inkast från Swedbox (vilket verkar vara det vanligaste på Svenska marknaden) i dörren. Enligt monteringsanvisningen för Swedbox ska uttaget i dörren vara 292x110 vilket gör att den färdiga produkten från Habo inte funkar.
Jag har inte mätt på själva dörren eftersom det är svårt att se när utkastet finns på plats. Finns det verkligen ingen annan lösning än att be någon tillverka en plugg åt mig?
Vi har postboxar och brevinkastet fyller ingen funktion förutom att släppa in ljud från trapphuset och förenkla vid eventuella inbrottsförsök.
Låt närmsta plåtfirma fixa två plåtar som är snäppet större än hålet i dörren. En utvändigt, en invändigt. Montera med lagom långa vagnsbult och kupolmutter på insidan. Mellan plåtarna lägger du lämplig isolering. Klart!
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Det verkar som att det är enda lösningen. Verkar inte finnas någon färdig produkt. Alternativt får man köpa ny dörr men det känns lite överilat.P PatrikJo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ett par trä- eller plywoodbitar går nog lika bra, och kanske passar bättre med dörrens stil.P PatrikJo skrev:
Träslag kan ju väljas efter dörrens, t.ex. teak - teak.
Och självklart vagnsbult med huvudet utåt.
På insidan duger väl allt, varför inte vingmuttrar, ger lite lyft åt dörren
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Duger det inte med att låta brevinkastluckan sitta kvar, fylld med isolering och plåten på insidan fastskruvad i dörren?
Täckskylten från habo är för raka brevinkast och jag antar att du har de modernare vinklade brevinkastet.
Det vanligaste är att dessa brevinkast endast skruvas igen men i vissa områden där yttre påverkan är vanligare så specialbeställs plåtar för att skruva igen brevinkasten.
Jag föredrar falsade kanter på plåtarna och en del vill ha dem kombinerade som en snygg namnskylt.
EDIT: Om du endast skruvar igen den så lossa insideplåten och skruva fast "vipparmen" i hålet så låser du utsidan.
Sedan kan du skruva fast insidan med skruvar som försänkes.
Lägg lite isolering i mellan, samt lite fog dolt på båda sidor så vinden inte viner när du öppnar ett fönster och det uppstår ett korsdrag från porten samt så dämpar det ljudet.
Det vanligaste är att dessa brevinkast endast skruvas igen men i vissa områden där yttre påverkan är vanligare så specialbeställs plåtar för att skruva igen brevinkasten.
Jag föredrar falsade kanter på plåtarna och en del vill ha dem kombinerade som en snygg namnskylt.
EDIT: Om du endast skruvar igen den så lossa insideplåten och skruva fast "vipparmen" i hålet så låser du utsidan.
Sedan kan du skruva fast insidan med skruvar som försänkes.
Lägg lite isolering i mellan, samt lite fog dolt på båda sidor så vinden inte viner när du öppnar ett fönster och det uppstår ett korsdrag från porten samt så dämpar det ljudet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden