Jo.
Byter syll och resvirke i kåken inifrån pga röta. Men... jag och min far har en meningsskiljaktighet om injustering av några fönster som påverkas av detta arbete. Vad ska man gå efter för referenspunkt när fönstren skall riktas in?
Befintlig kantbalk som syllen står på är inte rak men golvet är rakt.
Enligt fars mening är referens mot syllring medans jag hävdar att det är utifrån golvet som är rakt.
Fönstren diffar 2 cm mellan varann. Hela syllen faller ca 6 cm
Byter syll och resvirke i kåken inifrån pga röta. Men... jag och min far har en meningsskiljaktighet om injustering av några fönster som påverkas av detta arbete. Vad ska man gå efter för referenspunkt när fönstren skall riktas in?
Befintlig kantbalk som syllen står på är inte rak men golvet är rakt.
Enligt fars mening är referens mot syllring medans jag hävdar att det är utifrån golvet som är rakt.
Fönstren diffar 2 cm mellan varann. Hela syllen faller ca 6 cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns inget rätt och fel i detta utan man utgår från det man anser blir snyggast och ser rakt ut. Vanligtvis så brukar man mäta från platta/syll när man bygger på nygjutenplatta. Men då är juh allt rakt, inte som i ditt fall med sned syll. Sen när man lyfter i fönstren (i ny platta) och justerar dem utgår man från hammarbandet eller innertakets nivå för att få alla att hänga i samma höjd ovankant. Att det skiljer mot golvet ser man sällan, Däremot om det skiljer mot taket så märker man det tydligare.
Ingen har rätt eller fel i eran diskussion utan när man renoverar och byter gammal syll gör ni det som ser rakast ut. I detta fall tror jag, att jag skulle utgå från golvets nivå. Man måste juh tänka på vad som sen ska stå under fönstren. Skulle du tex ha en köksbänk under så måste juh fönstren följa bänklinjen som står på golvet osv. Eller om du har en lång soffa. Fönstren ska juh alla hamna i en rak linje för att inte allt ska se snett ut. Varifrån ni mäter är upp till er.
mvh snickare.
Ingen har rätt eller fel i eran diskussion utan när man renoverar och byter gammal syll gör ni det som ser rakast ut. I detta fall tror jag, att jag skulle utgå från golvets nivå. Man måste juh tänka på vad som sen ska stå under fönstren. Skulle du tex ha en köksbänk under så måste juh fönstren följa bänklinjen som står på golvet osv. Eller om du har en lång soffa. Fönstren ska juh alla hamna i en rak linje för att inte allt ska se snett ut. Varifrån ni mäter är upp till er.
mvh snickare.
Redigerat:
Tack för svar. Tog hjäälp av granne som är snickare till yrket häromhelgen för fönsterbyte till 3-glas. Satte upp laser för att visa och fråga om just detta.
Fick till svar att "varför gick ni inte efter golvet?" Så vi justerade till allting och gjorde just det.
Varvidare kommer innertaket att reglas ner till 240 cm höjd för att få samma takhöjd hela vägen. Så allt kommer att ge med sig och bli rakt i slutändan
Fick till svar att "varför gick ni inte efter golvet?" Så vi justerade till allting och gjorde just det.
Varvidare kommer innertaket att reglas ner till 240 cm höjd för att få samma takhöjd hela vägen. Så allt kommer att ge med sig och bli rakt i slutändan
Klicka här för att svara