Ska flytta till mitt sommarhus inom ett år , kommer byta ut alla gamla fönster vill ha lite råd vad ska man välja tvåglas treglas material , vad att tänka på osv Ett äldre tvåglasfönster på ett rött trähus med vita lister och snörester på fönsterblecket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CTR WARRIOR
  • Laddar…
Om det är av isoleringsskäl du vill byta, så gör det inte. Leta upp eller låt ngn tillverka innerfönster. Tejpar du dem m fönstertejp så slår det iaf tvåglas lätt.

• Gilla
leasken
  • Laddar…
För att.. har du nått hus själv som du gjort så och av vilken orsak ??

Jag? Hela detta landet har gjort så i hundra år vintertid och numera de som har gamla hus och tycker om de gamla handblåsta glasen.
Jag påpekar det många missar, att du sannolikt får sämre isolering om du byter ut dina enkelglas fönster till tvåglas om du har innerfönster till (vilket i princip alla någon gång har haft) och köper lite fönster tejp på lanthandeln.
Nackdelen som finns är dock att de inte går att öppna när du har tejpen i.
Finns en del som löser det genom att ha tätning på insidan på några fönster som då går att öppna hyffsat enkelt.

• Gilla
leasken och 2 till
  • Laddar…
Många äldre hus blev förstörda genom att man bytte fönster till moderna fönster. Det är svårt att räkna hem investeringskostnaderna. Och husets värde kan sjunka.
Du har ett år tid så det borde gå att hitta en fönsterrenoverare som kan få snits på dina gamla fina fönster.

• Gilla
leasken och 2 till
  • Laddar…
Nya fönster till mitt hus kostar ungefär lika mycket som att någon ska kitta om måla om alla fönster i hela huset och jag har tagit in offerter på det, men jag hör vad du säger och det är olika åsikter om gamla och nya fönster tack för ditt svar går vidare till frågan om nya fönster .

Vill höra råd från er som bytt ut gamla fönster till nya , så berätta vad ni bytte till vad man ska tänka på osv tre glas två glas trä eller pvc eller aluminium osv ......

Vad ska vi ta hänsyn till i våra svar?
Estetik?
Bullerskydd?
Isolering?
Ekonomi?

• Gilla
leasken
  • Laddar…
Vet att två grannar bytte ut gamla fönster i deras gamla hus i från 1890 tal ca dom blev nöjda med att dom kunde öppna fönster enkelt isolering blev bättre värme kostnad mindre el som gick osv osv , så det är det jag är ute efter .
Har sett flera företag som har fönnter i min storlek kring 3000-3500 kr per fnösnter par , det är unge för det jag är ute efter , sen ute efter någon som har samma erfarenhet bytt fönster nyligen vad tyckte ni om det

Microkatten
I mitt gamla hus från 1800-talet har det bytts ut fönster under årens lopp, de senaste byttes för 5-7 år sedan, men jag hade hellre haft kvar de gamla. Att jag kan öppna vissa fönster enkelt med ett handtag de få gånger jag öppnar fönster är betydelselöst i jämförelse med hur fula och hur dålig kvalitet de ny fönstrena är, samt hur värdet på huset har minskat med hundratusentals kronor. Fönster och dörrar som sattes in för 20-30 år sedan ruttnar nu och behöver bytas. Att vissa av fönstrena är tre-glas har också varit att kasta pengarna i sjön.

Det hade varit bättre att investera pengar i t.ex. bättre vindtätning, isolering i takbjälklag och nytt värmesystem för bättre energieffektivitet, åtgärder som även höjer värdet på huset.

• Gilla
leasken och 3 till
  • Laddar…
Jag lät själv nytillverka +30 bågar av enkekglastyp i kärnvirke med handblåst glas. Totalkostnad, inkl nya karmar, där det behövdes, ungefär vad det talas om i tråden ovan.
Dessutom fick jag livstids garanti på dem.

Det där med isolerings-vinster är sannolikt för att man byter karm, sätter om och drevar fönstren. Mycket enklare att ta bort foder och listverk och dreva om ordentligt. Ett bra enkelglasfönster med tejpade innerfönster motsvarar ngnstans mellan moderna 2 och 3 glas.

I mitt hus är fönstren bytta, något då något då. De "nya" är alufönster med trä invändigt, det äldsta är från 1984. Sen 1984 har inget underhåll gjorts, knappt någon skötsel. Det fönstret och alla andra fungerar perfekt, och ser ut som nya. De har fått invändigt efter drygt 30 år, som alla saker som finns i närheten av människor, men såklart ingen röta, rost eller annat fel på bärande delar.

Om jag ska bedöma efter de fönstren gissar jag att det har åtminstone 3 fjärdedelar av sin livstid kvar. Jag håller det alltså inte för otroligt att det fönstret sitter kvar 120 år efter att det monterats, troligen har man vid den tiden fått byta glaskassetten.

Alufönster passar inte (estetiskt) i alla hus. Men i vissa hus passar dom.

MultiMan
Jag bytte från sådana trådskaparen visar på bilden till Elitfönster elite extreme trä/alu, i samma storlek, tvåluft, sidohängda och med fuskspröjs. Blev som natt och dag med kallras, ljuddämpning och bekvämlighet. Hade tejpade innerfönster och täta karmar, ändå mycket stor skillnad i energiläckage, inte ens jämförbart.

Är 12 år sedan nu och fönsterna ser som nya ut fortfarande. Dock kostade just de fönsterna klart mer än 5' styck, snarare runt 7-8'. Ångrar inte bytet en sekund i vilket fall.

• Gilla
qvintus4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.