Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har påbörjat vår fönsterrenovering Använder brytbladskniv att ta bort kitt som är kittat för fem år sedan av proffs. Kittet släpper från ramen men sitter fint mot glaset. Kittet är mjukt så det lär vara linoljekitt eller vad det heter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden ser ni att glaset är typ limmad mot bågen, limmet har släppt på nederkant och jag skulle behöva fästa glaset igen, någon med goda tips?
Ska måla med linolja nösta helg.
Har köpt Alcro Fönsterkitt som innehåller vegetabiliska oljor.
Kom gärna med förslag
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Glaset ligger nedtryckt i en bädd av kitt konstigt att inte inte är stiftat om det gjort av ett proffs.
Värm försiktigt med varmluft och lyft ut glaset så du kan skrapa rent i falsen.
Mätta falsen med kokt linolja. Montera, stifta och kitta.
Själv använder jag bara syntetiska kitt som håller betydligt bättre än traditionella.
Stickan
Värm försiktigt med varmluft och lyft ut glaset så du kan skrapa rent i falsen.
Mätta falsen med kokt linolja. Montera, stifta och kitta.
Själv använder jag bara syntetiska kitt som håller betydligt bättre än traditionella.
Stickan
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spräckte glaset, så det blev att leta fram alla gamla fönster.
Jag har hyvlat fönsterbågen så att den sitter fint i karmen. Så min tanke är att renovera det gamla fönstret helt klart och bara byta bort den som jag hade sönder.
Man kan säga att renoveringen har börjat
Ja fast jag är fundersam på varför glaset var limmad, ser ut som silikon. Det gamla fönstret som jag filar på nu är spikad.
Kan ha varit en snabbfix av tidigare ägare.
Har 4 fönster som låg längst in i garaget, dags att ge dem nytt liv, samt så blir jag några erfarenheter rikare
Kan ha varit en snabbfix av tidigare ägare.
Har 4 fönster som låg längst in i garaget, dags att ge dem nytt liv, samt så blir jag några erfarenheter rikare
Hur kändes kittet på utsidan då?Hillpinch skrev:
Om man gör på normalt sätt så lägger man tunt med kitt i falsen.
Trycker dit glaset och stiftar.
Kittar utsidan och rensar bort överflödigt kitt på insidan.
Stickan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svettigt att lyfta ur glaset! Men det gick fint!
Mejslar försiktigt bort all kitt.
Funderar på de svarta prickarna på ovansidan av fönsterbågen, ska jag tvätta bågen med alg/mögeltvätt eller hur går jag vidare innan jag grundar?
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördiskrapad!
Nu känner jag mig kluven, skulle vilja ta bort gångjärnen men jag har försökt lite på skruvarna. De sitter hårt och jag kommer skruva sönder dem. Tanken är att jag kör på nu med beslagen på plats.
Fortfarande orolig för de svarta fläckarna!
Kommer jag få problem med dem?
Nej jag tror inte det. Svårt att säga vad det är. Jag har målat gamla fönster i mycket sämre skick än dina.
Att det blir svart är ett tecken på att det blir kondens. Orsak till det kan bero på att det är för dåligt ventilerat mellan bågarna (tätningslist mellan bågarna) eller att det är för tight mellan båge och karm.
Metallbeslagen bör du måla med en rostskyddsprimer innan fönsterfärgen.
Stickan
Att det blir svart är ett tecken på att det blir kondens. Orsak till det kan bero på att det är för dåligt ventilerat mellan bågarna (tätningslist mellan bågarna) eller att det är för tight mellan båge och karm.
Metallbeslagen bör du måla med en rostskyddsprimer innan fönsterfärgen.
Stickan
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
