En innerdörr gnisslar i gängorna precis när den nästan når stängningsläge. När den är stängd syns glipa längs med karmen mellan gängorna, däremot är dörren "tät" utmed karmen över översta gänga och under nedersta gänga. Den stänger som den ska, tar ej mot varken tröskel, övre kant eller mot högra karmsida. Den är en swedoor , tänkte byta gängorna men inget försäljningsställe har sådana gängor som syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inga gängor utan bara en metallpinne. Smörj upp den med WD40, 5-56, siliconspray eller annat smörjmedel.
Gångjärnet finns på alla byggvaruhus då det är standard på innerdörrar. Det behöver dock inte bytas utan bara smörjas.
Gångjärnet finns på alla byggvaruhus då det är standard på innerdörrar. Det behöver dock inte bytas utan bara smörjas.
Tack Holmspel för svar! Upptäckte att gängdelen som sitter på själva dörren är sprucken precis under den mellersta skruven. Var till Bauhaus som säljer Swedoor men gångjärnet finns inte i sortimentet vilket är anmärkningsvärt då de är återförsäljare. Ska köpa smörjmedel och få tag i reservdel.S sommarbygge skrev:En innerdörr gnisslar i gängorna precis när den nästan når stängningsläge. När den är stängd syns glipa längs med karmen mellan gängorna, däremot är dörren "tät" utmed karmen över översta gänga och under nedersta gänga. Den stänger som den ska, tar ej mot varken tröskel, övre kant eller mot högra karmsida. Den är en swedoor , tänkte byta gängorna men inget försäljningsställe har sådana gängor som syns på bilden.[bild]
Är du helt säker på att dörren inte gnekar emot karmen som den gjorde för mig. Den satt lite för tight. Nu blev det en ny dörr också men det gick att justera gångjärnet med en vanlig gångjärnsriktare. Tycker att det låter lite märkligt att det skulle gnissla i gångjärnet bara i ett visst läge.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Menar du fästplattan?
Det finns många olika fästplattor/fästbrickor även om problemet är ovanligare på nya dörrblad då få använder special brickor nu mer.
Då bauhaus sa att de inte hade den så skickar jag direktlänk.
https://www.bauhaus.se/gangjarn-swedoor-innerdorr-snap-in-vit-in.html
Det är egentligen Miller Fästbricka 9670-192.
Själva gångjärnet är ett standard snap-in som kan köpas på de flesta ställen allt från biltema till byggvaruhus, järnhandlare och låssmeder, det brukar följa med en fästplatta men den stämmer inte med dina dörrar så den kan du slänga.
Jag hade köpt nya snap-in gångjärn då de nya ofta är tysta och kostar inte många kr samt att de flesta nya kan skruvas isär och rengöras för att sedan smörjas med fett om de börjar gnissla i framtiden samt en liten höjdjustering.
Det finns många olika fästplattor/fästbrickor även om problemet är ovanligare på nya dörrblad då få använder special brickor nu mer.
https://www.bauhaus.se/gangjarn-swedoor-innerdorr-snap-in-vit-in.html
Själva gångjärnet är ett standard snap-in som kan köpas på de flesta ställen allt från biltema till byggvaruhus, järnhandlare och låssmeder, det brukar följa med en fästplatta men den stämmer inte med dina dörrar så den kan du slänga.
Jag hade köpt nya snap-in gångjärn då de nya ofta är tysta och kostar inte många kr samt att de flesta nya kan skruvas isär och rengöras för att sedan smörjas med fett om de börjar gnissla i framtiden samt en liten höjdjustering.
Redigerat:
Tack alla för svar och tips! nikasp, dörren sitter inte för tight, men som sagt är utrymmet mellan dörr och karm är större mellan gängorna än över övre gänga och under nedre gänga. Tycker jag också märkligt att den gnisslar ungefär 5 cm från låsning, både när man stänger efter sig och när man ska ut. 123abc, enligt länken måste man beställa online för hemleverans eller hämtning på varuhus, alltså finns inte i varuhuset, det kanske det de menade när jag var på Bauhaus, hursomhelst är varan slut enligt länken. Men nu när du lämnade artikelspecifikationen Miller Fästbricka 9670-192 är det betydligt lättare att få tag i den. Tack alla!1 123abc skrev:Menar du fästplattan?
[länk]
Klicka här för att svara