Hej, står i begrepp att byta ut två fönster (1080/1280) och två altandörrar (780/208) anno 1968 enligt bild nedan:
Mellan fönsterkarmen och altankarmen är det en glipa på cirka 1 cm (se bild):
,
När jag har försökt känna efter hur/om de är fastsatta i varandra har jag dock gått bet. Har känt längs med all isolering men endast vid några ställen, istället för isolering, funnit typ garn som varit hårt packad jag antar fungerar som någon slags distans? Är dom spikade uppåt månne?
Nu är det inte säkert att jag själv kommer att byta fönsterna och altandörrarna men undrar hur en montering av nya fönster och altandörr skulle genomföras? Har läst på forumet om att använda karmskruv genom båda karmarna, är det lösningen? Nuvarande lösning har ju dock också fungerat.
De fönster som nu sitter i är ju sidohängda och fästa mot väggen där det finns stöd. Är det möjligt att sätta in ett vridbart fönster i nuvarande konstruktion?
Tacksam för all input.
MVH
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan fönsterkarmen och altankarmen är det en glipa på cirka 1 cm (se bild):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag har försökt känna efter hur/om de är fastsatta i varandra har jag dock gått bet. Har känt längs med all isolering men endast vid några ställen, istället för isolering, funnit typ garn som varit hårt packad jag antar fungerar som någon slags distans? Är dom spikade uppåt månne?
Nu är det inte säkert att jag själv kommer att byta fönsterna och altandörrarna men undrar hur en montering av nya fönster och altandörr skulle genomföras? Har läst på forumet om att använda karmskruv genom båda karmarna, är det lösningen? Nuvarande lösning har ju dock också fungerat.
De fönster som nu sitter i är ju sidohängda och fästa mot väggen där det finns stöd. Är det möjligt att sätta in ett vridbart fönster i nuvarande konstruktion?
Tacksam för all input.
MVH
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden