Fönster & Dörrar
123abc: Om det blir så att du köper en ny låscylinder och jag antar att även den köps från Jula så köp inte deras hardhead låscylinder för 199kr utan köp Dorma låscylindern som säljs som Miller för 299kr. Den 100-lappen i mellanskillnad kommer du spara in många gånger om i ökad kvalitet och livslängd, den fungerar bättre och bör överleva den billigare flera gånger om i livslängd.
Maggi_68: [citat] Ja, så kan det absolut vara, att det är dåligt underarbete. Jag tar ditt råd. Skall inte hålla på mixa med dropplisten. Vill absolut inte ha mer jobb än jag redan har.
sskmpd: Hej, jag har en övervåning på en vanligt 1½-plansvilla, den består i dagens läge av ett stort rum. Jag skulle vilja dela av detta med hjälp av en vägg och en dörr. Det är alltså inte fråga om en garderob som ska sättas upp, utan ett rum med dörr i normal höjd. Är detta ens möjligt att åstadkomma? Taket ifråga är ett vanligt sadeltak.
sskmpd: Hej, jag har en övervåning på en vanligt 1½-plansvilla, den består i dagens läge av ett stort rum. Jag skulle vilja dela av detta med hjälp av en vägg och en dörr. Det är alltså inte fråga om en garderob som ska sättas upp, utan ett rum med dörr i normal höjd. Är detta ens möjligt att åstadkomma? Taket ifråga är ett vanligt sadeltak.
Dheri: Precis, skiktet mot mitten, hellst i innerbågen. Men när jag satt in energiglas där jag även haft mönstrat glas har det mönstrade fått sitta i innerbågen och energiglaset i ytterbågen.
Lundampere: Tack för svaren, det visade sig redan kommit in fukt i två syllar, håller på att reparerar. Sen tänkte jag först tjära som Oldboy föreslog, fick dock kalla fötter i affären då jag tänker att det kanske kommer lukta tjära ett tag, vårt uterum precis sidan om. Men då sa de i affären att man istället kunde använda Cuprinol, men de sa att den inte fick ligga öppen egentligen. Jag
Johan Gunverth: Ring och kolla med RM Snickerier. Jag har 1-glas blindfönster med kittad båge från dem som var prisvärda med deras mått mätt . Finns inte i produktlistan, men de kan i princip tillverka alla typer av fönster. Alternativt letar du upp en lokal snickerifirma som har kvar sina kuttrar för fönstertillverkning.
gungunsen: Tack för svar. Tyvärr låter det ju som en sjukt dålig konstruktion om det är omöjligt att ta ut bågen. Det är bara nedre delen av bågen som är lite rutten. Konstigt nog på insidan, kanske av kondens. Men för att undersöka/renovera måste jag ta ut bågen.
MC-kungen: [bild] [bild] Vi beställde fönster därifrån för 2 år sedan till vårt hus. Totalt 18 st PVC inkl dubbeldörrar och varit väldigt nöjda med dom. Har haft drutex PVC fönster innan på tidigare hus. Ska ni sätta dom själva eller få dom utbytta av någon? Kan även rekommendera termoplus.se som kommer och mäter och ger offert på plats.
123abc: Det enklaste är att använda drevband när den monteras. Lägger man drevbanden i frysen innan de används så brukar det gå lättare då det tar längre tid innan dom sväller och i denna hettan så rekommenderar jag det starkt. Vissa drevband sväller långsammare än andra och en del inte påstås inte svälla alls innan remsan dras av men de jag använt har svällt ändå. Kom ihåg att
Pappa1986: Du kan möjligen inte fästa en regel där smygen ska sitta? Låt panelen gå fram en bit och sätt en skruv genom panelen och in i den nya regeln. Sen är det bara att fästa smygen och fodret där. Hoppas du är med på hur jag menar
Härryda2015: Jag tror du behöver detta handtag. https://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse/produkter/fonster--fonsterdorr/fonster--och-fonsterdorrhandtag/icke-lasbara-fonster--och-fonsterdorrhandtag/handtag-51/
twoody: Som pelleplåt skrev saknad av plåt i mellan fönsterna är den troliga orsaken
Svenne Mannen: [citat] Samma problem för oss, riktiga klåpare utan kunskap eller sunt förnuft som monterar och de som handlägger ärendet skiter helt i hur det blir. De anser sig klara trots att det ser för djävligt ut. Säljare som skryter om världsledande produkter och professionella montörer. Fy fan för Mockfjärds och deras vilseledande hemsida.
123abc: Det ser bra ut, bara klossarna kilar fast så att dörren inte sätter sig av egentyngd eller av att dörren slår igen. Det går även att använda biltemas stenlim (fogskum) för att foga fast dörren och fylla mellanrum men jag anser att det är bättre att montera som du har gjort med drevning och justeringsmån. Brunoxid är inte så vanligt längre (ytbehandlingar följer mode) så jag
AnnaPetronella: Tack för förslag och råd. Såg den svenska filmen om skivan som hade märken av burkar, innan jag gav mig på min egen skiva. Var i en båtbutik, det medel som Sir Daniel ref till säljs inte längre, troligtvis var det en produkt som heter Boracol. Problemet förutom att det kanske inte blir helt bra, är att jag är rädd för att väta ner en hel ytterdörr och hur lång tid den måste
tommib: Välkommen till forumet! Gångjärnen är lätta att byta, det där är moderna standardgångjärn som finns i alla välsorterade byggaffärer. Låshuset, eller egentligen stolpen som den synliga delen kallas, och slutblecket kan du spraymåla men speciellt slutblecket kommer slitas så det blir synligt. Även det är standardkomponenter så det botde inte vara problem att byta om du absolut
Rolle85: Tog en dremmel och då gick skruvarna bakåt. Bytte alltihop och nu är man glad igen
HeWho: [citat] Min dörr fastnade i helgen i låst läge, det gick inte att rubba nyckeln. Jag monterade bort handtag och låskolv, försökte vrida med en skruvmejsel men kom ingen vart. Hittade då den här tråden och efter några försök med kofot under dörren gick det att låsa upp. Stort tack för tipset!! Tyvärr går det nu inte att låsa men jag kan åtminstone öppna och stänga med
sander10: Ja, det låter ju väldigt logiskt. Tack för bra förklaring. Då får det nog bli markiser. Är det någon som har tips om var man köper bra och prisvärda markiser?
rävlyan: Kolla med rivningsfirmor , en del av dom sparar en del fönster och dörrar eller kolla blocket samt sök på bortskänkes , finns många sajter för det
stef123: Hej! Tack för ett utförligt svar! Det nya fönstret ersatte ett gammalt 70-80-talsfönster från Velux, så jag vet inte om de som installerade hade speciellt mycket valmöjligheter när det kommer till placering. Däremot kanske arbetsgången var lite bakvänd - de bytte papp, läkt och pannor först, och efter att det var klart kom de som skulle byta takfönster. De fick börja med att riva
kgl: Hur lossar jag dropplisten som sitter i nedre kanten av 3-glasfönstret? Tittar man underifrån så ser man tre snäppfäste, finns det något bra sätt att snäppa upp dom utan att ha sönder något. [bild]
Hemmakatten: Förra året sprack ett av våra fönster i sjöstugan. Det var ett stort fönsterparti, 12 år gammalt. Försäkringsbolaget sa att sånt händer och ersätter oss för alla kostnader, inklusive montering när det var 4 man som bar ner fönstret till sjöstugan. 42.700:- kostade det. Allt utom självrisken ersattes.
Björn85: [citat] Stort tack för bra och utförligt svar! Ska försöka leta reda på passande beslag, men inser att det kan bli svårt att hitta. [citat] Som sagt är det både mer praktiskt och ser snyggare ut med inbyggt än att montera separat, tycker jag. Just nu i värmeböljan är det mer eller mindre nödvändigt att kunna ha fönstrena öppna för att kunna vädra. Det kan vara bra annars också,
backstad: [citat] Hej, Det jag är ute efter är att få 6 cm bredare öppning om jag tar bort stopp A. Som det är nu har B ingen funktion eftersom dörren aldrig kommer så långt in - därav min fråga kring syftet med A. Känns som den har ett specifikt syftet. Tar jag bort A kommer B fortfarande hindra klämning då det kommer bli en 2 cm bred springa kvar.