Hus från 70-talet, fönstret är bytt 2014 utav en snickare, finns fönsterbläck i nedre och övre kant utvändigt och det ser riktigt ut. Vet inte om skadan är aktiv eller om den är gammal sen innan fönstret byttes. Vet inte om jag ska anta att det är åtgärdat. Vid köpet anlitades ingen besiktningsman men detta var inget som syntes eftersom tapeten är så tjock och det var mycket lager färg på. Jag bifogar bilder. Kan detta betraktas som ett dolt fel, hur ska jag hantera det här?
Är det fuktigt nu (eller när det regnar)?
Om inte så är det ju inte direkt ett fel, man kan ju inte kräva att en säljare ska informera om alla problem/ saker man har åtgärdat.
Är det bara det fönstret som byttes 2014? Om så är fallet så känns det som att man troligen visste om felet och bytte fönster för att bli av med problemet. Kolla med säljaren om dom har gjort något pga fuktskada.
Om inte så är det ju inte direkt ett fel, man kan ju inte kräva att en säljare ska informera om alla problem/ saker man har åtgärdat.
Är det bara det fönstret som byttes 2014? Om så är fallet så känns det som att man troligen visste om felet och bytte fönster för att bli av med problemet. Kolla med säljaren om dom har gjort något pga fuktskada.
Upptäckte detta nu och det har varit strålande sol i några dagar så jag vet inte om det blir blött. Men det är mögel på väggen, de är de som jag oroar mig för, syns kanske inte så tydligt på bilderna. Jättebra om det är åtgärdat men behövs inte det skadade materialet bytas? Mögel!!T TechChad skrev:Är det fuktigt nu (eller när det regnar)?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ser ju fint ut, ville inte röra för mycket innan jag visste hur jag skulle hantera det.1 123abc skrev:
Du kanske kan åka och införskaffa en fuktmätare? 199:- på Jula... Förmodligen inte något fantastiskt precisionsverktyg men det duger nog till att "referensmäta" och se om det är ökad fuktighet just där.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/fuktmatare/fuktmatare-405044/#tab04
Om det läcker in vatten så borde det vara fuktigt nu med, även om det har varit sol x antal dagar...
Om det är ett dolt fel eller ej kan jag tyvärr inte yttra mig om. Hoppas det löser sig!
Edit: Hoppsan, såg nu att abc123 redan tipsat om fuktmätare... Slarvläsning.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/fuktmatare/fuktmatare-405044/#tab04
Om det läcker in vatten så borde det vara fuktigt nu med, även om det har varit sol x antal dagar...
Om det är ett dolt fel eller ej kan jag tyvärr inte yttra mig om. Hoppas det löser sig!
Edit: Hoppsan, såg nu att abc123 redan tipsat om fuktmätare... Slarvläsning.
Redigerat:
Riv bort skivorna helt det som är intressant är nere vid golvet.
Det är inte ovanligt att det finns en skada eller mögel under golvet vid äldre fuktskador, om hela skivan tas bort så kan det vara enklare att inspektera skadans omfattning och fuktnivå.
Det är inte ovanligt att det finns en skada eller mögel under golvet vid äldre fuktskador, om hela skivan tas bort så kan det vara enklare att inspektera skadans omfattning och fuktnivå.
Vad tror ni.. Har inte tid att köpa mätare idag tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden