5 899 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Skrapa fönster helt rena eller bara ta det lösa?
Ska nu (läs snart) till att renovera fönstern, och tog det ju för självklart att värma och skrapa trärent runt om hela, åtminstone på utsidan. Men sambon tycker att nej, så mycket onödigt arbete ska vi inte ta på oss, vi tar och skrapar loss det som sitter löst och målar sen. Hur gör andra, och vad är vettigast?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Det här brukar vara ett ämne hett som ett getingbo men jag sticker in näsan ändå.
Det beror på hur slutna bågarna och färgen är säger jag efter att ha skrapat och målat 16 fönster i år. Sitter färgen bra finns i min mening inget självändamål att skrapa trärent. Visst jag vill inte måla fönster nästa år igen men om de håller 10 istället för 8 år är det i min värld inte tillräckligt värt jobbet
Här tror jag risken snarare att jag efter folksams färgtest gick på rustas fönsterfärg 
Men minimum jag har kört är att skrapa bottenstycket trärent och sen några cm upp, det har jag gjort även på de där färgen suttit bra för att kunna få in ordentligt med olja. De som varit mest slitna och borde målats för flera år sen har jag skrapat trärena på utsidan dock inte mellan eller insidan annat än om det varit flagor eller suttit dåligt
Det beror på hur slutna bågarna och färgen är säger jag efter att ha skrapat och målat 16 fönster i år. Sitter färgen bra finns i min mening inget självändamål att skrapa trärent. Visst jag vill inte måla fönster nästa år igen men om de håller 10 istället för 8 år är det i min värld inte tillräckligt värt jobbet
Men minimum jag har kört är att skrapa bottenstycket trärent och sen några cm upp, det har jag gjort även på de där färgen suttit bra för att kunna få in ordentligt med olja. De som varit mest slitna och borde målats för flera år sen har jag skrapat trärena på utsidan dock inte mellan eller insidan annat än om det varit flagor eller suttit dåligt
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Själv kör jag gärna allt trärent sen olja och spädd grund så man får en slät yta men det beror ju på hur mycket tid man har. Tar även ut allt glas innan
Tack för era svar! Insidan lär jag inte skrapa rent, det är utsidan det gäller. Och jag borde väl ha nämnt att fönstren borde varit oljade/målade/kittade för många år sedan. Så det lutar mot trärent då av era svar att döma!
Att det är många år sen de målades behöver inte kräva skrapa trärent enligt mig om man inte vill, från mig är frågan istället om de borde målats om för många år sen? Färg som sitter som ordentligt kan vara kvar även om den är gammal. Är det däremot flagat och borde ha målats för ett par år sen så är det däremot större anledning att skrapa rent och se till att det får suga i mycket olja.H Hybridnyckel skrev:
Tips: om du inte skrapa trärent slipa jämn övergång mellan gammal färg och trärent annars kommer övergången synas i struktur även om färgen täcker färgskillnaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden