2 474 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Skjutdörr eller parfönsterdörr..
Skulle behöva för/nackdelar angående val mellan skjutdörr eller parfönsterdörr med fasta partier bredvid.
Skall så småningom montera detta"parti" till en balkong (indragen terass) på andra våningen. Söderläge och ca 100 meter från havet. Öppningen blir ca 3 meter -+ 10 cm så det är justerbart eftersom väggen inte är uppe ännu.
Snickaren förespråkar skjutparti från Hajom.
Själv är jag inne på parfönsterdörr 1480 (bredd) samt 2 fasta partier om vardera 780mm.
Så vad tycker ni? Vilka för/nackdelar finns det med de två lösningarna?
Skall så småningom montera detta"parti" till en balkong (indragen terass) på andra våningen. Söderläge och ca 100 meter från havet. Öppningen blir ca 3 meter -+ 10 cm så det är justerbart eftersom väggen inte är uppe ännu.
Snickaren förespråkar skjutparti från Hajom.
Själv är jag inne på parfönsterdörr 1480 (bredd) samt 2 fasta partier om vardera 780mm.
Så vad tycker ni? Vilka för/nackdelar finns det med de två lösningarna?
Ja jag håller med dig, har varit inne på parfönsterdörr med fasta partier från början. Men nu när snickaren och även en fönsterförsäljare förespråkar skjutparti så blir man lite fundersam. Är fortfarande inne på parfönsterdörr-varianten om det inte kommer upp någon stor nackdel för denna lösning (med tanke på regn/vind/täthet m.m)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Blir verkligen skjutdörrar täta mot regn och vind, måste det inte finnas ett litet mellanrum ovanför och under för att det ska gå att dra?
Visserligen finns det borstar eller vad det kallas men helt regntätt är det väl inte?
Visserligen finns det borstar eller vad det kallas men helt regntätt är det väl inte?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
"Riktiga" skjutdörrar dras ju inåt innan de dras åt sidan. Dom har inget mellanrum vare sig uppe eller nere i stängt läge.
Hajoms skjutdörrar är ju helt klart täta mot regn, vind och snö.
Hajoms skjutdörrar är ju helt klart täta mot regn, vind och snö.
Klicka här för att svara