Glömde skriva att om boggin smörjs så ska det vara i leder och dylikt du vill inte att något droppar ner på hjulen eller skenan så hjulen börjar glida istället för att rulla för då blir hjulet snabbt platt och du blir tvungen att byta boggin.
Även om spanjoletten smörjs med lättflytande smörjmedel så kan det rinna ner längs spanjolletten och droppa på skenan eller följa manövreringsarmen på den främre boggin.

1 123abc skrev:
Glömde skriva att om boggin smörjs så ska det vara i leder och dylikt du vill inte att något droppar ner på hjulen eller skenan så hjulen börjar glida istället för att rulla för då blir hjulet snabbt platt och du blir tvungen att byta boggin.
Även om spanjoletten smörjs med lättflytande smörjmedel så kan det rinna ner längs spanjolletten och droppa på skenan eller följa manövreringsarmen på den främre boggin.
Vad gör du på måndag? ;)

Lexington Lexington skrev:
Vad gör du på måndag? ;)
Tyvärr så är jag inte i skåne då, var i skåne bor du?

Nordvästra, men hoppas att du förstog att jag fråga på skämt :D

Lexington Lexington skrev:
Nordvästra, men hoppas att du förstog att jag fråga på skämt :D
Jag har ingen skåne resa inplanerad utan tänkte mest om jag vet någon i närheten som jag kan rekommendera, men rekommendationer skickas i så fall via pm.

1 123abc skrev:
:whistle: .... vad var det någon sa ;)
Det kan krävas lite anpassande av lyftet i höjd och ibland sidled men släpper gör det nästan alltid, har man gjort det några gånger så får man in snitsen.
Min dörr fastnade i helgen i låst läge, det gick inte att rubba nyckeln. Jag monterade bort handtag och låskolv, försökte vrida med en skruvmejsel men kom ingen vart. Hittade då den här tråden och efter några försök med kofot under dörren gick det att låsa upp. Stort tack för tipset!!
Tyvärr går det nu inte att låsa men jag kan åtminstone öppna och stänga med handtagen. Misstänker jag får meka lite till med låset (eventuellt montera bort fler detaljer) och kofoten för att låsmekanismen ska funka igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.