Jag håller på att byta ytterdörr.
Den gamla dörren är skruvad i träbitar som knackats in mellan tegelfasaden och den inre väggen.
Jag har inte öppnat den nya dörren ännu, men jag antar att den är försedd med hylsor eller förberedd för karmskruv.
Skall jag tälja till nya träbitar och knacka in de på samma sätt som tidigare eller finns det något modernt fästelement som löser detta på ett smidigare sätt?
Vad har du för tips?
Den gamla dörren är skruvad i träbitar som knackats in mellan tegelfasaden och den inre väggen.
Jag har inte öppnat den nya dörren ännu, men jag antar att den är försedd med hylsor eller förberedd för karmskruv.
Skall jag tälja till nya träbitar och knacka in de på samma sätt som tidigare eller finns det något modernt fästelement som löser detta på ett smidigare sätt?
Vad har du för tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Anledningen till dessa träbitar är för att karmen varit monterad i utrymmet mellan inner och yttervägg där det antagligen inte finns något att fästa i och då har de använts träklossar för att skapa fästpunkter.
Förhoppningsvis så sitter träbitarna fast.
Finns det utrymme så kan man fästa en bräda eller remsa av plywood som sitter hela vägen och fästa karmen i dom, men det förutsättningarna som bestämmer vad du gör.
Förhoppningsvis så sitter träbitarna fast.
Finns det utrymme så kan man fästa en bräda eller remsa av plywood som sitter hela vägen och fästa karmen i dom, men det förutsättningarna som bestämmer vad du gör.
Jag beslutade att använda befintliga hål flr karmskruv i den nya karmen. Följden blir att huset måste modifieras.
Jag tar bort delar av de tegelstenar som sitter där nya träbitar måste monteras.
Jag tar bort delar av de tegelstenar som sitter där nya träbitar måste monteras.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya träbitar och kilar sågades till av gamla sängben i bok.
Det översta hålet i karmen stämde med tidigare placering av träbit och den gjördes därför i samma storlek som orginalet.
Övriga gjordes kraftigare.
Dessa knackades sedan på plats mellan inner- och yttervägg.
Det översta hålet i karmen stämde med tidigare placering av träbit och den gjördes därför i samma storlek som orginalet.
Övriga gjordes kraftigare.
Dessa knackades sedan på plats mellan inner- och yttervägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan monterades dörren.
Mellan karmen och klossarna kilade jag med mellanlägg av masonit.
Nu skall det läggas en mjukfog mellan tröskel och trappen. Sen väntar jag bara på nya dörrbehör i brunoxiderad variant.
Mellan karmen och klossarna kilade jag med mellanlägg av masonit.
Nu skall det läggas en mjukfog mellan tröskel och trappen. Sen väntar jag bara på nya dörrbehör i brunoxiderad variant.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser bra ut, bara klossarna kilar fast så att dörren inte sätter sig av egentyngd eller av att dörren slår igen.
Det går även att använda biltemas stenlim (fogskum) för att foga fast dörren och fylla mellanrum men jag anser att det är bättre att montera som du har gjort med drevning och justeringsmån.
Brunoxid är inte så vanligt längre (ytbehandlingar följer mode) så jag förstår om vissa inte har dom på lager men jag tror att det kommer passa bra.
Det går även att använda biltemas stenlim (fogskum) för att foga fast dörren och fylla mellanrum men jag anser att det är bättre att montera som du har gjort med drevning och justeringsmån.
Brunoxid är inte så vanligt längre (ytbehandlingar följer mode) så jag förstår om vissa inte har dom på lager men jag tror att det kommer passa bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden