Hej Forumet,

Jag har en nyinstallerad skjutdörr från SP där jag undrar lite över de två dörrstoppar som finns monterade. Den som är markerad med B i bilden finns både uppe och nere, medan A enbart finns där nere.
Nedre delen av en skjutdörr med två olika dörrstopp markerade A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ställt frågan till SPs kundtjänst som gav ett goddag yxskaft-svar. Min misstanke är att A ska användas om man har ett handtag även på utsidan (vilket jag inte har). Nu gör A bara så att jag tappar ca 5 cm i möjlig öppningsbredd.

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Ett dörrstopp har som uppgift att stoppa dörren och de gör dom.
Lite beroende på hur det ser ut så kan dom ha olika funktioner.
Som du fick till svar så krävs det en dörrstopp som stoppar tidigare om du har beslag på utsidan så att handtaget inte slår i karmen men samma dörrstopp kan även fungera som klämskydd i bakkant, det kan även vara för att du ska ha något att greppa i för att kunna skjuta dörren.
Andra skjutdörrar kan ha ett stopp som dörrar kan hakas loss efter.
Om du tittar på konstruktionen och kommer fram till att det inte finns några bekymmer med att ta loss dörrstopp a så kan du skruva bort den.

1 123abc skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Ett dörrstopp har som uppgift att stoppa dörren och de gör dom.
Lite beroende på hur det ser ut så kan dom ha olika funktioner.
Som du fick till svar så krävs det en dörrstopp som stoppar tidigare om du har beslag på utsidan så att handtaget inte slår i karmen men samma dörrstopp kan även fungera som klämskydd i bakkant, det kan även vara för att du ska ha något att greppa i för att kunna skjuta dörren.
Andra skjutdörrar kan ha ett stopp som dörrar kan hakas loss efter.
Om du tittar på konstruktionen och kommer fram till att det inte finns några bekymmer med att ta loss dörrstopp a så kan du skruva bort den.
Hej,

Det jag är ute efter är att få 6 cm bredare öppning om jag tar bort stopp A. Som det är nu har B ingen funktion eftersom dörren aldrig kommer så långt in - därav min fråga kring syftet med A. Känns som den har ett specifikt syftet. Tar jag bort A kommer B fortfarande hindra klämning då det kommer bli en 2 cm bred springa kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.