Upptäckte nyss att källarfönsterkarmen är röten. Inget som syntes från utsidan utan upptäckte nu när jag skulle måla. Är det svårt att byta nedre kanten själv? Är inte den händigaste... Är det värt att renovera eller byter man hela fönstret. Gillar utseendet och fönsterna i övrigt är i gott skick.

Skadad nedre kant på en källarfönsterkarm med synliga tecken på röta och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rötskadad karm i nedre delen av ett källarfönster, trä synligt skadat och frasigt.
Skapa konto
Skadad nedre kant på ett gult källarfönster där rötangrepp syns vid karmen.
Skapa konto
Gammal träfönsterkarm med tydliga tecken på röta och slitage, placerad utomhus.
Skapa konto

Staffans2000
Det går hur bra som helst!
Såga ut en rektangel och limma fast en ny bit. Finslipa;) efter limmandet. Använd vattenfast pu-lim.

Staffan

Snyggt var det ju inte. Men vad är problemet om det inte syns? Det ser lite krångligt ut att få ut karmen utan att skada vare sig putsen eller karmen. Att få raka kanter att limma emot utan att ta loss karmen ser svårt ut. Men inget trä ser ju dåligt ut. Om du dammsuger bort allt skräp och sedan målar ytorna borde det hålla länge än.

A Avemo skrev:
Snyggt var det ju inte. Men vad är problemet om det inte syns? Det ser lite krångligt ut att få ut karmen utan att skada vare sig putsen eller karmen. Att få raka kanter att limma emot utan att ta loss karmen ser svårt ut. Men inget trä ser ju dåligt ut. Om du dammsuger bort allt skräp och sedan målar ytorna borde det hålla länge än.
Det var bara ca 1 cm längst ner som var dåligt så det kanske inte gör så mkt?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går hur bra som helst!
Såga ut en rektangel och limma fast en ny bit. Finslipa;) efter limmandet. Använd vattenfast pu-lim.

Staffan
Blir nog inte så bra om jag gör det :sweat:

kikarhus kikarhus skrev:
Det var bara ca 1 cm längst ner som var dåligt så det kanske inte gör så mkt?
Om det finns ruttet trä bör du helst ta bort det. Men framför allt se till att det inte kommer mer vatten dit. På bilden ser jag bara brytskador på träet. Kan det vara spår av ett gammalt inbrottsförsök?

A Avemo skrev:
Om det finns ruttet trä bör du helst ta bort det. Men framför allt se till att det inte kommer mer vatten dit. På bilden ser jag bara brytskador på träet. Kan det vara spår av ett gammalt inbrottsförsök?
Det är jag som brutit upp :crysmile:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.