Fönster & Dörrar
Pagno: Om du behöver någon specialstorlek som inte fönstertillverkarna kan ordna så finns det många snickerier som gör millimeteranpassade dörrar, dessa är något dyrare men då kan du få dörren precis som du vill i utseende. Mvh P-A
useless: Så länge höjden är samma så kommer man inte att tänka på att det är nån skillnad.
Olsin: [citat] Vi har funderat på det, men då måste jag bland annat ändra på ringklockefunktionen när man öppnar dörren och eftersom vi ska försöka bevara så mycket som möjligt av affärsmiljön som den var när affären stängde 1978 så ska vi försöka hitta en lämplig inåtgående dörr i första hand.
cpalm: Kan det vara så att roddarpinnen är för lång och bottnar så att tryckena inte löper fritt i tryckesskylten när du drar åt skruvarna? Eller att pinnen inte är riktigt rak?
Fotografen: [citat] Borra nya hål för karmskruv i karmen där klotsarna i väggen sitter.
Michailoff: Nej, alla sidor målas. Om det inte målas kan ju fukt tränga in och ge rötskador och få färgen att släppa på de övriga ytorna. Kom ihåg att grunda med utomhusgrund och sen färdigstryk två ggr.
aweste00: Sådärja, då var dörren på plats! Sitter som en smäck. Bara drevning, fogning och plåt kvar. Och dörrhandtag och lås. Tack för all hjälp! [bild]
JAndersson: [citat] Du har helt rätt, det står ELIT svagt instämplat! Tusen tack!! Idag 3D-printade jag en ersättningsdetalj - om någon vill ha 3D-filen så skicka PM!
t_conradsson: Börja med att ta isär ramen. Om det är en gammal dörr sitter den antagligen ihop med tappar som låses med hjälp av pinnar. Se bild nedan Slå ut pinnarna med något som har samma diameter som pinnarna Dra isär tapparna Ta ur spegeln Kapa ner ram + spegel Återställ eventuell profil på spegeln Gör nya tapphål på rätt höjd Återmonter med nytt lim ( låt spegeln vara lös) [bild]
BJLGBG: Hej! Hur är situationen idag 2018, med skillnaden på ELIT resp SP-fönster. Tråden här är ju ca 10 år gammal. Finns det nya erfarenheter från nutid på fältet ??
rqx: [citat] Det såg jag också och hade tänkt fråga elitfönster. Stor tack för den!
Byggmes: Tack för snabbt svar. Vilket fabrikat valde du hos Byggmax? Spelar det någon roll, tror du? Det tar emot att handmåla när det finns så snygga fabriksmålade. Men då kan man å andra sidan välja vit kulör. Det finns några som lovar kvistritt trä. Provade du någon sådan karm också?
Carro_D: [citat] Ajdå, det var ju inte kul. Tyvärr sträcker sig min kunskap endast till sådana snören och P-listen. Håller tummarna att nån kan hjälpa dig att komma fram till en lösning!
Renoveringsrookien: Aha, jag kan inte alla slanguttryck. Än! ;) Vi funderade en vända på att flytta ut fönstren men det hade inneburit så mycket mer jobb, det hade tagit många timmar youtube att lära sig det. :P Tack för feedbacken. Får höra av mig till en plåtslagare och se vad de säger om gluggarna.
tobben87: Har ett hus från 1956 där jag ska byta några fönster i källaren. Då det är putsfasad så är de inputsade från utsidan och insidan sitter det träutlit med puts på. Har hackat bort lite puts på insidan och mätt fönsterkarmen. Jag får den till att vara ganska precis 100cm och höjden till 50cm. Kollar man dagens modulmått så är de ett par centimeter mindre dvs 98*48cm om jag tar SP
Nyfniken: [citat] Om du traskar in med en dörr och karm på närmsta snickeri så kan de nog korta ner den åt dig för 500-1000 kr.
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Det finns antagligen för- och nackdelar med alla märken, eftersom tillverkarna oftast har både billiga och dyra dörrar i sitt sortiment. Frågan ska kanske snarare vara: Vad tycker du om din ytterdörr eller vad är din erfarenhet av ytterdörrar med för- och nackdelar?
tobbe72: Fönsterkitt på tub,typ La-Seal funkar fint,
123abc: [citat] Ersättningsfjädrar är alltid lika original. Klokt beslut att köpa nytt istället för att ha kvar ett gammalt slitet med ny fjäder, det finns en del låshus som är hyfsat billiga om det inte är något speciellt man vill byta till eller om det krävs en högre klassning.
sofftis: Har nu visat fönstret till en snickare som avrådde från att göra som jag tänkt, liksom några försäljare av glaskassetter. Det skulle bli mycket jobb och ändå inte säkert att det blev bra på grund av kassetternas tyngd, dessutom dyrt. Om man däremot vill sätta fönsterkassetter i ramen som ett fast fönster så funkar det, vilket jag inte vill. Så antingen blir det vanlig
camaro1969: det blir nån sorts fönsterfärg, om jag minns rätt så har jag kvar i en burk, vet dock inte om det är linoljefärg ?
KnockOnWood: [citat] Det låter väl mest som att det är lite snett monterat, så låscylindern sitter i spänn och kärvar när det är monterat. Men ett råd, bortsett för att se till att allt sitter rakt och inte i spänn: Använd regelbundet låsolja/låsspray! Det gör underverk för tröga lås (y) Själv har jag denna: [bild] Förresten, efter fem år med mina fina Dreh/Kipp polska fönster, med
hackatall: Jag hade samma problem som du, problemet försvann när jag installerade en rejäl braskamin som gjorde att jag fick torrare inomhusluft. Sen så är jag övertygad om att det faktum att fönstren sitter monterade längst ut vid fasaden gör att kondensering lättare uppstår. Hade fönstren suttit längre in mot rummet dvs mitt i väggen där varmt och kallt möts och temperaturen och
Drövel: Vi betalade 6000 före rot för arbetet Inkl alla foder lister etc. konstiga mått i gammalt hus. fast pris.
lebe: Undrar om någon vet fabrikatet på fönstren som har denna "puck" som spärr till vädringsläget eller vet var man kan få tag på "pucken" som reservdel?
123abc: [citat] Reglar och gips betyder att det borde vara lätt att ordna om något inte passar, men om man inte gjort det förr så kan det verka bökigt. Lyft på fodret så vet du exakt vilket dagmått som finns, men troligtvis så stämmer det med ett modulmått.
123abc: Om det blir så att du köper en ny låscylinder och jag antar att även den köps från Jula så köp inte deras hardhead låscylinder för 199kr utan köp Dorma låscylindern som säljs som Miller för 299kr. Den 100-lappen i mellanskillnad kommer du spara in många gånger om i ökad kvalitet och livslängd, den fungerar bättre och bör överleva den billigare flera gånger om i livslängd.