Hej. Någon kunnig på lås här?

Har en gammal låscylinder liggande som jag tänkte använda i en förrådsdörr. Problemet är att den inte går in i det cylindervred jag köpte på Jula. Det är den yttre delen på låscylindern som är för stor och frågan är om denna går att ta bort från själva cylindern? Det ser ut som den är pressad utanpå cylindern. (se bild)


91B_ppRogSdidis9YrY8KhB4ImM04TtPfJjfYFa4Iww0gu8ybjEV4Wy7Cxlkpw-pkWTIhtLXm9-KxZvg6J7CKHpEAAwEpYLMFAExlvR7DZQWIwU3WjKk6SQtAc-9c6loZ2lO63zW_rNRrouSHKlpnErL4PK3eueG6FrccEJF3xUo7jH54e2yFnPgCvF0bEG0HvpoAPOHGxE1imbWw3W8cgm8fEV__kCgzOJ691sUZ0GwZrYgpc_j8BC6PVDbt1IB4zmdPMzfcfy0CdX9Ds_CdFol1ozBA4_Qzd4BkXV3hOFyrvDxI7nzBjqtJuHuWHO_aKiLTcu6G2pm86xn8EQFtGlrOJl8atV7i6gZIE5gS0bZQ2WFlLwggvutvM8rcXOfS9Chj9QV2ta_hMvVWkFYjFiZIz1ZatTcJOd3bveaPKxWSjdiUz0c20SBSJCtxKmX5E40BVLeL5widD_y2671DTE5OtmjqWiZUNV_fUVMI2xzOu2O6J116B2GiPgEwObstA950J2VfO8k6fVXNSlr71xhknW2KYe2dPyW5SbOJlEAPNytsweegrLWc2qKvdTlFY4sat2NTYpXMptbpFNI4kc7vGz9--lKj_eFY-0=w571-h1014-no



316495.jpg
 
Ringen på cylindern ska bort innan du kan sätta på den nya ringen om det är det du tänker på.
 
Jo det är så jag tänker. Men den befintliga ringen verkar sitta väldigt hårt. Ser ut att vara pressad på plats. Det är liksom två hack på sidan som om det är någon form av klack som låser fast ringen. (svårt att förklara med ord):thinking:
 
Jag har aldrig sett att dom ringarna inte går att pressa loss.
Har du något att förlora? :thinking:
 
Nej det är ju bara att använda de tre framgångsfaktorerna vilja, våld och vaselin och hoppas på det bästa.
 
Den fjärde framgångsfaktorn vinkelslip inte att förglömma.
 
Såga med bågfil, sen bryt bort det sista
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack alla för input. Bågfilen löste det på 30 sekunder! :D
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Lite sent svar och tänkte tipsa om bågfil.
Din låscylinder (assa 560-N) saknar även en medbringare som krävs för att det ska fungera om du inte har ett gammalt låshus där medbringaren sitter fast på cylinderroddaren.
Du det är en cylinder med krage så antar jag att det suttit en lång medbringare tidigare.
Nu kanske du inte bryr dig om förrådet men cylinder/nyckeldelning står både på cylindern och nycklarna på bilden så vem som helst kan låta tillverka en nyckel som passar men de måste även veta var förrådet finns, undvik att posta bilder på nyckelnummer.
På bilden med vred och cylinderring så är det en hög cylinderring (gissar 11mm eller 13mm det är en svår vinkel att se cylinderringen på bilden) som troligtvis blir för hög för en kort 5-stifts cylinder om låsethuset inte sitter väldigt nära utsidan, då krävs en lägre cylinderring eller en lämplig cylinderförlängare med passande cylinderskruvar för att det ska bli bra.
Bryr man sig inte så mycket så kan du strunta i om höjd på cylinder och cylinderring är fel bara du kan låsa och låsa upp.
 
1 123abc skrev:
Lite sent svar och tänkte tipsa om bågfil.
Din låscylinder (assa 560-N) saknar även en medbringare som krävs för att det ska fungera om du inte har ett gammalt låshus där medbringaren sitter fast på cylinderroddaren.
Du det är en cylinder med krage så antar jag att det suttit en lång medbringare tidigare.
Nu kanske du inte bryr dig om förrådet men cylinder/nyckeldelning står både på cylindern och nycklarna på bilden så vem som helst kan låta tillverka en nyckel som passar men de måste även veta var förrådet finns, undvik att posta bilder på nyckelnummer.
På bilden med vred och cylinderring så är det en hög cylinderring (gissar 11mm eller 13mm det är en svår vinkel att se cylinderringen på bilden) som troligtvis blir för hög för en kort 5-stifts cylinder om låsethuset inte sitter väldigt nära utsidan, då krävs en lägre cylinderring eller en lämplig cylinderförlängare med passande cylinderskruvar för att det ska bli bra.
Bryr man sig inte så mycket så kan du strunta i om höjd på cylinder och cylinderring är fel bara du kan låsa och låsa upp.
Hej.

Tack för tipsen, du är uppenbarligen någon som kan lås till skillnad mot mig. :D Nu är det ett enklare förråd som bara innehåller lite trädgårdsredskap och inget av större värde så jag testar om detta funkar, annars blir det en ny cylinder.
 
Om det blir så att du köper en ny låscylinder och jag antar att även den köps från Jula så köp inte deras hardhead låscylinder för 199kr utan köp Dorma låscylindern som säljs som Miller för 299kr.
Den 100-lappen i mellanskillnad kommer du spara in många gånger om i ökad kvalitet och livslängd, den fungerar bättre och bör överleva den billigare flera gånger om i livslängd.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.