Hej alla!
Hyfsat nybliven ägare av ett sekelskifteshus och det är nu dags att byta fasad på huset. Vi har börjat med en gavel, den som syns minst "utifrån" för att lära oss, begå misstag på och ha som referens för resten av huset. I o m att vi hyrde byggställning blev det lite tidsbrist i slutfasen och vi har underbleck att montera kvar. Då huset inte alls uppfyller någon standard fick vi göra en lösning med att sätta en karm utanpå karmen (se bild). Det gamla blecket har också gått under fönstret och in, skruvat i karmen på insidan av fönstret. Då jag mätte krävs nu ett bleck som är 26-27 cm djupt...
Det leder oss till mina två frågor:
1. Hur gör jag bäst nu med underbleck?
2. Hur gör jag nästa gavel och fönstren där (förutsätt att de är identiska)?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Andreas
Hyfsat nybliven ägare av ett sekelskifteshus och det är nu dags att byta fasad på huset. Vi har börjat med en gavel, den som syns minst "utifrån" för att lära oss, begå misstag på och ha som referens för resten av huset. I o m att vi hyrde byggställning blev det lite tidsbrist i slutfasen och vi har underbleck att montera kvar. Då huset inte alls uppfyller någon standard fick vi göra en lösning med att sätta en karm utanpå karmen (se bild). Det gamla blecket har också gått under fönstret och in, skruvat i karmen på insidan av fönstret. Då jag mätte krävs nu ett bleck som är 26-27 cm djupt...
/Andreas
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Rejäla gluggar, är det ni som har tilläggsisolerat?R Renoveringsrookien skrev:Hej alla!
/Andreas
Jag hade tagit med måtten (och bild) till den lokala plåtslagaren och bett denne fixa till någon lämplig plåt. Ser ut att bli en utmaning att få till tillräckligt fall, men det går säkert att lösa.
Ja, det är vi som tilläggsisolerat. Menar du gluggen under fönstret, fönstret eller några håliga mellanrum? 
Fallet tror jag går att lösa, funderar på om man bör fräsa/såga upp skär i karm/foder (osäker på exakt namngivning) eller lägga falsen dikt mot och foga? Lite lurigt i o m att det blir två mått på bredden.
Fallet tror jag går att lösa, funderar på om man bör fräsa/såga upp skär i karm/foder (osäker på exakt namngivning) eller lägga falsen dikt mot och foga? Lite lurigt i o m att det blir två mått på bredden.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja, jag tänkte på att det blir rätt djupa fönster, var det jag menade med glugg, sorry för otydligheten.R Renoveringsrookien skrev:Ja, det är vi som tilläggsisolerat. Menar du gluggen under fönstret, fönstret eller några håliga mellanrum?
En variant om man vill få det visuellt lite trevligare är ju att flytta ut fönstret, på köpet får man en rejäl fönsterbänk. Blir ju dock lite mer meck än att bara sätta lite plåt
Med en bra bockad plåt borde foga räcka tycker jag, men det beror ju på vad plåtisen kan fixa. Jag hade börjat där som sagt, hen har troligen löst liknande problem många gånger förut och kan säkert ge något bra tips.
Aha, jag kan inte alla slanguttryck. Än! 
Vi funderade en vända på att flytta ut fönstren men det hade inneburit så mycket mer jobb, det hade tagit många timmar youtube att lära sig det.
Tack för feedbacken. Får höra av mig till en plåtslagare och se vad de säger om gluggarna.
Vi funderade en vända på att flytta ut fönstren men det hade inneburit så mycket mer jobb, det hade tagit många timmar youtube att lära sig det.
Tack för feedbacken. Får höra av mig till en plåtslagare och se vad de säger om gluggarna.
Klicka här för att svara