Har ett antal nya innerdörrar som kom med Abloy/Assa 2014 låshus. Inga konstigheter, men några av dörrarna gnisslar rejält när man trycker ner (och upp) handtagen. Otroligt irriterande, väcker barn etc. Frågan är - varför gnisslar de nya låshusen och kan man smörja ett sådant låshus? I så fall hur? Det är inte helt uppenbart för mig vad det är som gnisslar och hur man i så fall kommer åt att smörja.

Innerdörrs låshus är inte speciellt avancerade eller känsliga mot smörjmedel, det som brukar gnissla i 2014 är tryckesroddarfjädern eller fallkolvsfjädern och rådet är att smörja fjädrarna.
Det förekommer ibland att ASSAs 2014 gnisslar för att man vridit fallkolven åt fel håll när den monterades testa därför att dra ut kolven och vrida den ett helt varv åt ett håll och se om det blir bättre annars vrider du ett helt varv till åt andra hållet.
Jag hade smort med ett sprayfett antingen vid kolven eller i befintliga hål i låshuset för tryckesskruv, nyckelskylt mm.

• Gilla
El zou zou och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Ska testa detta. Att dra ut fallkolven och vrida hade ingen effekt dock.

• Gilla
El zou zou
  • Laddar…
Skulle testa att smörja nu men inser att gnisslet försvinner om man tar ut hela låshuset och vrider med en skruvmejsel eller motsvarande. Testade lite mer och monterade allt igen. Inser då att ju hårdare man spänner skruvarna mellan de två handtagen/tryckena, ju mer gnisslar det. Lossar man skruvarna kan man få bort gnisslet så man måste hitta en sweetspot. Det är ju inte själva handtagen aom gnisslar så jag är lite osäker vad det beror på..

C
Kan det vara så att roddarpinnen är för lång och bottnar så att tryckena inte löper fritt i tryckesskylten när du drar åt skruvarna? Eller att pinnen inte är riktigt rak?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.