16 194 läst ·
4 svar
16k läst
4 svar
Gnisslande låshus
Har ett antal nya innerdörrar som kom med Abloy/Assa 2014 låshus. Inga konstigheter, men några av dörrarna gnisslar rejält när man trycker ner (och upp) handtagen. Otroligt irriterande, väcker barn etc. Frågan är - varför gnisslar de nya låshusen och kan man smörja ett sådant låshus? I så fall hur? Det är inte helt uppenbart för mig vad det är som gnisslar och hur man i så fall kommer åt att smörja.
Produkter som diskuteras: "Assa 2014"
Låshus 2014 Assa
För inner- och toalettdörrar
413 kr inkl moms
Läs mer
Innerdörrs låshus är inte speciellt avancerade eller känsliga mot smörjmedel, det som brukar gnissla i 2014 är tryckesroddarfjädern eller fallkolvsfjädern och rådet är att smörja fjädrarna.
Det förekommer ibland att ASSAs 2014 gnisslar för att man vridit fallkolven åt fel håll när den monterades testa därför att dra ut kolven och vrida den ett helt varv åt ett håll och se om det blir bättre annars vrider du ett helt varv till åt andra hållet.
Jag hade smort med ett sprayfett antingen vid kolven eller i befintliga hål i låshuset för tryckesskruv, nyckelskylt mm.
Det förekommer ibland att ASSAs 2014 gnisslar för att man vridit fallkolven åt fel håll när den monterades testa därför att dra ut kolven och vrida den ett helt varv åt ett håll och se om det blir bättre annars vrider du ett helt varv till åt andra hållet.
Jag hade smort med ett sprayfett antingen vid kolven eller i befintliga hål i låshuset för tryckesskruv, nyckelskylt mm.
Skulle testa att smörja nu men inser att gnisslet försvinner om man tar ut hela låshuset och vrider med en skruvmejsel eller motsvarande. Testade lite mer och monterade allt igen. Inser då att ju hårdare man spänner skruvarna mellan de två handtagen/tryckena, ju mer gnisslar det. Lossar man skruvarna kan man få bort gnisslet så man måste hitta en sweetspot. Det är ju inte själva handtagen aom gnisslar så jag är lite osäker vad det beror på..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
