1
123abc: De skruvarna brukar sitta relativt hårt då dom ofta dras in utan förborrning direkt i trä och är ganska långa. Det finns dyra specialbits men det är onödigt allt du behöver göra är att driva runt skruvarna lite med ett drivdorn eller körnare tills du kan få tag i skallarna med en tång. Det fungerar att kapa skallarna och sedan skruva ur skruvarna med en tång om du lyckas få grepp
3 svar · 2,1k läst
·
S
stalf: Precis. Är inte ute efter att varje färg ska finnas på lager. Vitt är ju standard i dom allra flesta hus och då borde dom två varianterna kunna finnas iaf. Åtminstone hos någon.. Grejen med stockholmsvitt är ju att den skär sig mot väldigt många färger. I majoriteten av de fallen tror jag att man vill ha vitt och då landar i att beställa 0500 istället. Vore intressant att veta hur
5 svar · 4,4k läst
K
KakelDaniel: Då är det som vanligt, man får vad man betalar för
2 svar · 2,2k läst
V
Vante: Ladda hem Traryd monterings anvisning, se sidan 17.
13 svar · 4,0k läst
·
Slipsknut
Slipsknut: [citat] Ja de får väl bli så. Inget hårt jobb direkt. Retfullt!
2 svar · 2,3k läst
P
proffsrik: Hornbach har massa profiler att välja på t.ex denna
1 svar · 2,2k läst
·
A
Anders_Nilsson: Har ett gammalt hus med ingång till källare utifrån. Dörrbladet är bortom räddning och jag behöver bygga ett nytt. Karmens innermått är 815mm bred och 1790mm hojd men det är en gjuten klack i nederkant i stället för tröskel som dörrbladet bör överlappa så höjden bör vara 1810mm eller så. Det är 1830mm från karmen överkant ner till marken. Bredden bör vara 810mm så man har
0 svar · 1,5k läst
D
Datagubben: Bump
2 svar · 1,9k läst
·
T
The Viper: Tack, det var ett bra tips.
5 svar · 5,4k läst
·
F
fusion: Mina aluminium är 11 år snart. Pulverlackade i brun färg, ser som nya ut. Vaxar med bilvax en gång per år.
32 svar · 46,2k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Hallå gänget! Nu är det snart dags att fräscha upp våra fönster, och få uppstår naturligtvis några frågor från en som inte målat fönster innan. Se bifogade bilder. Så ser de flesta fönster ut i vårt hus. De är ca 20 år gamla, och som man ser så har färgen börjat släppa på nedre delen av alla trädetaljer. Min tanke går så här "Ska jag verkligen behöva ta bort all
0 svar · 1,2k läst
·
J
jahallåja: Attans, misstänkte detta. Tack!
2 svar · 3,2k läst
·
T
Trollskidan: Har funderat på byta några fönster och bygga till ett matrum med höga fönster Vilken leverantör är mest prisvärd? Är det bra med ALU utsida? Bra skjut/vikdörrar ca 3m breda
0 svar · 1,2k läst
D
Danne213: Oj jag måste ha missförstått, trodde det inte gick att stänga handtaget utan att trycka ner barnspärren. Kolla så att inte fönstret har hängt sig, och ta inte i för hårt när det stängs för då kan spanjoletten gå åt skogen.
8 svar · 2,7k läst
·
1
123abc: Du har handtaget i stängt läge och trots det är kilkolven fortfarande inne som om den vore öppen. Det du får göra är att måtta upp spanjoletten och beställa en ny då spanjoletten gett upp. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf Du kan beställa en ny spanjolett hos en låssmed, järnaffär eller välsorterat byggvaruhus.
3 svar · 4,4k läst
·
maah
maah: Fodret får du ju omöjligt dit så det får bli en annan lösning. T.ex. en kvartslist eller en smyglist.
1 svar · 3,3k läst
·
Kasper i Malmö
Kasper i Malmö: Tack. Jag gjorde som på beskrivningen som var samma som du skrev. Det funkade!
3 svar · 2,7k läst
·
S
skogstomten: Böja plywood, ev med tvärgående snitt på baksidan genom 1/2 till 2/3?
1 svar · 2,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Jo, men då får jag måttet 0 på smalaste stället, och några sådana lister finns inte. Kanske 0,5 mm på bredaste stället, och några sådana lister finns inte heller.
4 svar · 1,5k läst
Microkatten
Microkatten: Vänd dig till fönstertillverkaren, eller om du inte vet vem det är, till en lokal finsnickare som snickrar ihop en fönsterbåge till dig.
4 svar · 885 läst
T
tergo: är dörrbladet 725 mm bred så är det troligen en id 8 karm du skall ha, höjden på dörrbladet ser ut till att vara den gammle standaren ca 2015 mm nye 2040mm
3 svar · 4,0k läst
·
H
HEM2121: [citat] Gå in på Boverket och kontrollera vilhka regler som gäller för bransäkerhet. Det finns en tabell 0-5 m gäller detta t.x. Max en kvadratmeter vanligt fönster. 5-8 m Max 4 kvadratmeter vanligt fönster, Gå in och läs så att du får exakta siffror.
23 svar · 5,2k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Då är man verkligen fullblods-Volvoraggare, när man har solfilm till och med på ytterdörren :cool:!
6 svar · 2,9k läst
·
J
J Vos: [citat] Tycker att det fungerar bäst att häfta fast syltätning mellan karmarna.
8 svar · 3,0k läst
nino
nino: Svårt att förklara En bild kanske gör det enklare... [bild] Det är alltså utrymmet markerat med en * som jag funderar på... Ska jag lämna det tomt, skumma eller fylla med isolering? Isolering då måste jag väl dit med vindduk eller liknande
1 svar · 1,6k läst
·
K
Klinker66: [citat] Tack för tipset! Värt att prova.
8 svar · 17,2k läst
J
Julamannen: Jag har vanliga Swedoor innerdörrar med såna snap-in gångjärn. Finns det något tillbehör som gör att dörren går igen av sig självt?
0 svar · 3,9k läst
1
123abc: [citat] Egentligen ska man ha 2465 brand och metall är bättre än plast men att skruva in en tredje skruv i dörrdelen du länkade bör även fungera. Jag tror att dörrdelen på bild i tråden har en metallbricka som bör fungera väl vid brand. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/kantreglar--gangjarn/gangjarn/snap-in-gangjarn/2465-brand-dorrdel Huvudsaken är att
8 svar · 5,2k läst
·
E
earlo: En fördel med traryd är att man inte ser "öppningsmekanismen" utifrån som man gör på vissa andra märken. Funktionsmässigt har jag inget att klaga på efter ca 3 år.
4 svar · 2,6k läst
P
Pjotor20: Hej, Förre ägaren lät uppföra ett lusthus på tomten. En trevlig byggnad men av usel kvalitet, antagligen en byggsats från något lågprisföretag. Tre fönsterpartier är bortom räddning och behöver bytas. Tyvärr vet jag inte vem som tillverkat byggsatsen då det kanske hade varit enklast att beställa nya där. Hursomhelst, min fråga till forumet är om någon har tips på leverantör
0 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.