F
Har tre fasta fönster som jag skall skriva ihop.
Kommer använda karmhylsor för detta ändamål men undrar vad jag jag skall täta mellan dessa med.
Vad rekommenderar ni?
Inget, endast drev, drev och silikon, endast silikon eller annat?

Undrar nämligen då karmarna blir nästan helt täta emellan om man bara sätter ihop de mot varandra men då de är fastafönster så sitter inte karmhålen i mitten, vilket gör att de bågnar när man skruvar ihop dem och då blir det svårt med tätningen.

Någon form av tätning mot drag, mjukfog eller tätningslist, innerst och ytterst.
tunt med drev funkar också.

Och tänk på aldrig silicon om det är trä, använd någon form av utomhusfog. typ Tec7

• Gilla
Flavve och 1 till
  • Laddar…
Varför bångnar det med karmskruv?
Vill du ha drev imellan så stoppa in några små klossar för att få ett jämt avstånd.
Annars skippa drevet helt och skruva ihop dem som de är.

• Gilla
Flavve
  • Laddar…
F
raveper raveper skrev:
Varför bångnar det med karmskruv?
För att hålla ihop karmarna tätt när jag skall skruva i så använder jag tvingar och antagligen beror det på att tvingarna inte trycker på mitten av bågen (på grund av glaset) utan närmare kanten.

F
larsbj larsbj skrev:
Och tänk på aldrig silicon om det är trä, använd någon form av utomhusfog. typ Tec7
Man lär sig något nytt varje dag! Tack så mycket! :D

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Ska du sätta foder runt så kan du anpassa så att det blir snyggt avstånd med två.

Vanligast är att hålla ihop karmarna med tvingar och använda karmhylsa för seriekoppling.
Om du använder drev eller fog emellan är valfritt om dom sitter helt ihop med varandra.

• Gilla
Flavve
  • Laddar…
en del fönster har har hålen till karmskruven i olika höjd på vänster och höger sida, då kan man använda 50mm karmskruv att koppla ihop dem med

sen kan man använd tex självhäftade tättningslist imellan

• Gilla
Flavve
  • Laddar…
F Flavve skrev:
Har tre fasta fönster som jag skall skriva ihop.
Kommer använda karmhylsor för detta ändamål men undrar vad jag jag skall täta mellan dessa med.
Vad rekommenderar ni?
Inget, endast drev, drev och silikon, endast silikon eller annat?

Undrar nämligen då karmarna blir nästan helt täta emellan om man bara sätter ihop de mot varandra men då de är fastafönster så sitter inte karmhålen i mitten, vilket gör att de bågnar när man skruvar ihop dem och då blir det svårt med tätningen.
Tycker att det fungerar bäst att häfta fast syltätning mellan karmarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.