T
Tompafix: Ja ibland är det lätt att vara efterklok... :rofl: Ett tredje bud. Om du gör hålet 510mm brett. Då kan du skruva en regel dikt an på ena regeln för att minska måttet mellan reglerna. Du sågar alltså gipset längs ena regeln och på andra sidan sågar du så du spar 45mm gips. På denna sida skruvar du sedan en regel dikt an den befintliga regeln. Då kan du använda mindre lister och
12 svar · 5,9k läst
Bugegenw
Bugegenw: Hej ni alla ute. Jag är på jakt efter parrdörrar i glas. Jag undrar om det finns här ute folk som är nöjda med deras köp som kan tänka dela med sig villka firmor de köpte ifrån. Tack
0 svar · 998 läst
Y
yuphin: [citat]
8 svar · 6,3k läst
·
Y
8 svar · 6,3k läst
·
Nino1965
Nino1965: En ytterdörr i manskapsboden ska bytas ut till dörr med fönster. Ju större fönster desto bättre. Dörrbladet mäter 72 x 204. Verkar helt omöjligt att hitta? Nån som vet vem som gör dörrarna i manskapsbodar?
0 svar · 1,5k läst
Tomture61
Tomture61: Som första iakttagelse är att de billiga har sämre isolering och måste målas , i en del fall . Ang kvalitet så går det inte att trolla , en dörr för 20-25 tkr är bättre , överallt . Har slagport från hemfint (köpt 2017) verkar ha en detalj i MDF , har svällt av fukt fast det är målat .
1 svar · 1,1k läst
Danmen
Danmen: Hittat! polarfonster.se
1 svar · 1,2k läst
·
1
123abc: Du hittar gammal standard hos en välsorterad bygghandel. Om du önskar annat än en standard dörr så finns det massor av varianter t.ex https://www.mindorr.se/dorrar-inomhus/innerdorrar-gammal-standard/
4 svar · 1,4k läst
osiris
osiris: Finns många att välja på :). Just nu är de här i toppen på shortlisten. Behöver renoveras lite. 210 x 101 cm (tillsammans). De är lika stora, märkligt perspektiv i bilden :-D [bild]
2 svar · 1,2k läst
J
Jörgen Ö: Nej det är inga problem, vill man så kan man sätta dit en storleksmässigt anpassad regelbit el dyl, innan man monterar dörren, så drevmånen blir mindre. Inga konstigheter alls. Sen vad som blir bäst att täcka igen med beror på förutsättningarna. Vinkelplåt utvändigt, och omfattningar, smygar och foder invändigt som ex.
5 svar · 3,1k läst
P
Postman: Tack för alla svar!
10 svar · 1,5k läst
·
P
E
Emma Sofia: Hur gjorde du sen, OP? Jag är i exakt samma situation med mina fönster och väldigt osäker på vad som är bäst att göra.
21 svar · 13,9k läst
·
X
xLnT: På våra linoljemålade fönster var det jättelätt att ta bort torkat fogskum. Likaså våra teakdörrarna/karmar. Så det skiljer sig kanske lite åt vad man målar fönsterna/dörrarna med. Kanske inte fäster på oljade ytor.
11 svar · 3,8k läst
S
Sörhaga: Har samma problem... söker en monteringsanvisning/sprängskiss eller nån beskrivning på hur delarna sitter ihop i en ASSA 2000 låskista. Jag kan i o för sig fota allt medan jag demonterar men det skulle onekligen vara trevligt med en bra beskrivning. I mitt fall är alla fjädrar intakta (ännu så länge) men låset går allmänt trögt och behöver göras rent och smörjas.
2 svar · 2,1k läst
sockip
sockip: [citat] Tack! Hittade en instruktion på nätet också... Ser ut som låset går att rädda med nytt låshus...
15 svar · 26,3k läst
Tomture61
Tomture61: https://www.leksandsdorren.se/ytterd%C3%B6rrar/
1 svar · 4,0k läst
L
LoTiX: [citat] Jag köper nya ytterdörrar så vill passa på när de ändå monteras. Men altandörrarna skippar jag det får räcka med de fyra ytterdörrarna.
2 svar · 2,8k läst
P
Peter_K: https://www.bonusfonster.se/altandoerr/1-fyllning-6-rutor/?type=22836-319144
1 svar · 2,8k läst
1
123abc: Det är ett handtag som SP fönster sålt till fönsterdörrarna Balans och Stabil. Du finner dom på sidan 32. https://www.bygglagret.se/UserFiles/SP/Reservdelskatalog/SP_Reservdelskatalog_8.1.4_inkl_moms.pdf https://spfonster.se/hjalp-rad/reservdelar-till-fonster/ Dom är ungefär som vinga 7314 handtagen fast själva handtaget skiljer i formen. ih03-0047 handtag. ih03-0019 eller rh03-0006 vred
2 svar · 6,2k läst
·
H
Hybro: [bild] Ja... Luftigt blev det.
9 svar · 2,0k läst
·
J
j_mac: Nej, det är fastslaget av en låssmed att det är en "fabrikationsfel". Den unika stiftkombinationen (genererad av ASSA) gör att det går att lyfta stiften längst in fastän bara 75% av nyckeln är intryckt. Låssmeden hade sett det någon enstaka gång på 20 år. Kanske läge att köpa en Trisslott? :-)
40 svar · 19,8k läst
·
O
OALDK: Hej Det har blivit andra projekt före detta och andra på gång. Tanken finns fortfarande där men blir nog varken detta eller nästa år :) Intressanta produkter i länkarna men svårt som du säger att bedöma kvaliten. Lycka till! Mvh
5 svar · 3,4k läst
·
O
Oskpet: Det skulle kunna fungera, tack! Var det svårt/trixigt att mäta in dom så de hamnade i rätt höjd med hålen i karmen?
2 svar · 2,1k läst
·
M
mugatu: [citat] det går ju alltid att prova. Går det så går det.
19 svar · 8,2k läst
·
burnnink
burnnink: Lite sent för denna tråd - men jag ville tacka för skissen som har hjälpt mig att ersätta en fjäder till ett gammal klosettlås.
3 svar · 6,0k läst
·
N
Nicke-85: Hej Jag söker efter alternativ till vanliga fönsterhakar som bygger mindre än de klassiska. Vi har tänkt oss sätta upp rullgardiner som ligger tight mot karmen men som det är nu så sticker fönsterhakarna ut utanför karmen och även om man flyttar in dem så kommer man inte tillräckligt långt för att komma innanför karmen. Finns det några alternativ som bygger mindre? [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
T
tracker: Nej tyvärr, bättre sökväg....
7 svar · 1,2k läst
PergolaChristian
PergolaChristian: [citat] Helt korrekt, borde skrivit detta. I mitt fall har jag inte en sånt handtag utan ska ha ett lås på dörren enligt följande: https://www.hornbach.se/shop/Lashus-HABO-17683-for-skjutdorr-64249-Krom/10337721/artikel-detaljer.html?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQiAj9iBBhCJARIsAE9qRtAYO5bQiNfKJVRRhjbQwcXuCaafFEdgBZjbpC0VDHFTOa5ob148TGoaAk3YEALw_wcB /Christian
2 svar · 1,1k läst
FrWa
FrWa: Lite off topic men hur köper man Outrup fr Sverige? Hur gjorde ni? Mvh
17 svar · 3,5k läst
·
T
tergo: desto högre u-värde desto mindre risk för imma på utsidan Kondens på fönster, vad gör jag? - Elitfönster På Plats (elitfonsterpaplats.se)
2 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Använd något hylssystem istället, tex Essves Indu-prog. Hylsa Tryckbricka (eftersom du har en porös vägg) Skruv för materialet. länk till skruv:
3 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.