C
Har ett par olika varianter av fönster i huset. Båda varianterna är "klassiska" tvåglasfönster med kopplade bågar och låsning med hake. Den ena varianten är försedda med vanlig gummilist, men de andra, till synes lite äldre och mer påkostade fönsterna saknar helt tätningslist.

Fullt medveten om att tanken är att de skall släppa in lite tilluft konstaterar jag att det drar lite väl mycket från vissa av dessa fönster trots att låset är justerat så att de "dras ihop" ordentligt. Det finns dock inte någon marginal för att montera en tätningslist.

Hur löser man detta?

Skruvar upp haken. Det har jag gjort.

C
K Kustvägen skrev:
Skruvar upp haken. Det har jag gjort.
Ja, på haksidan kan jag så klart justera så mycket jag vill, men jag misstänker att listen i över- och underkant kommer att sätta rejäl press på gångjärnssidan. Kanske inte ett problem(?)

Får väl testa om inte annat. Tips på lämplig list när det är extremt tajt?

Sök på nätet. Finns i olika tjocklek och färg. Man ska typ ta ”modellera” och klämma in för att få ett mm mått. Fråga glasmästare. Den jag frågade tyckte det skulle vara en sort som bygghandeln inte hade. Tog det som fanns då jag inte ville mingla runt i coronatider. Var lite för snabb i förbättringsivern och det blev kolossalt dragigt

C
K Kustvägen skrev:
Man ska typ ta ”modellera” och klämma in för att få ett mm mått.
Jo, men då får jag måttet 0 på smalaste stället, och några sådana lister finns inte.
Kanske 0,5 mm på bredaste stället, och några sådana lister finns inte heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.