Hoppas på god hjälp här. Har monterat nya tvåglasfönster av god kvalitet. Fönsterna har luftventil och vid regn och blåst så regnar det in genom ett av fönstren. Tvådelade fönster och det sker bara på den ena sidan. När jag kontaktar tillverkaren får jag till svar att man ska använda överbleck pga att regnet kan tryckas in... Men är detta rimligt? Ska det verkligen behövas? Fönster sitter under nock och det händer inget på de övriga fönstren som är på samma gavel. Regnar även in då luftspalten är stängd.

• Gilla
magnusarne
  • Laddar…
Vart kommer vattnet in? Genom ventilen?

GoC GoC skrev:
Vart kommer vattnet in? Genom ventilen?
Ja det ser ut som om det är där det kommer in.

Fönsterventiler brukar ha en huv på utsidan som skyddar från att regn tränger in. Sitter den fast ordentligt?

G Gabigus skrev:
Ja det ser ut som om det är där det kommer in.
Överblecket skall leda bort vatten som kommer på fasaden så det inte rinner ner på fönstret.
Men det måste ju blåsa rejält och komma mycket vatten om det skall tryckas uppåt in genom ventilen på utsidan.
Jag har olika fönster, några fasta fönster har huv på utsidan andra öppningsbara en ”kanal” som mynnar nedåt mellan bågen och karmen.
Jag tror mer att det tar sig in på översidan fodret och rinner in via karmen.

Ja allt verkar konstigt. Fasaden är nygjord och byggd enligt byggnormer. Fönstret är Traryd optimal sidohängt.

T Tompafix skrev:
Fönsterventiler brukar ha en huv på utsidan som skyddar från att regn tränger in. Sitter den fast ordentligt?
Nej det finns inget skydd på utsidan.

G Gabigus skrev:
Nej det finns inget skydd på utsidan.
Är det ett hål rakt ut i friska luften så fattas en huv, eller är det i underkant av karmen så du ser det när du öppnar fönstret?

Kan bara konstatera att det finns 2 bovar i dramat.
1) Självklart ska genomföringen ha ett skydd så att inte regnvatten rinner igenom. Detta kommer i förlängningen leda till att trä ruttnar och färgen släpper.

2) Om slagregn träffar fasaden ovan fönster så bör man ha överbleck. Om inte annat för att det blir ett evigt putsande av fönster annars.

Vi bor idag i en villa med putsad fasad där fönstrens sitter en bit in i fasaden utan överbleck. I vårt förra hus med träfasad där fönstren satt längre ut mot fasaden men hade överbleck behövde vi inte putsa fönster ens i närheten av så ofta som vi behöver idag.

Ser den ut som denna?

• Övre bild visar ett fönster med spaltventil inuti och undre visar samma fönster med spaltventil utåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Traryd Optimal har inget skydd på utsidan, tar in luften bakom aluminium innklädnaden.

T Tompafix skrev:
Ser den ut som denna?
Ja exakt så.

G Gabigus skrev:
Ja exakt så.
Då ska det ju vara en liten huv av plast på utsidan.

Ladda hem Traryd monterings anvisning, se sidan 17.

• Gilla
Gabigus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.