Hoppas på god hjälp här. Har monterat nya tvåglasfönster av god kvalitet. Fönsterna har luftventil och vid regn och blåst så regnar det in genom ett av fönstren. Tvådelade fönster och det sker bara på den ena sidan. När jag kontaktar tillverkaren får jag till svar att man ska använda överbleck pga att regnet kan tryckas in... Men är detta rimligt? Ska det verkligen behövas? Fönster sitter under nock och det händer inget på de övriga fönstren som är på samma gavel. Regnar även in då luftspalten är stängd.
Överblecket skall leda bort vatten som kommer på fasaden så det inte rinner ner på fönstret.G Gabigus skrev:
Men det måste ju blåsa rejält och komma mycket vatten om det skall tryckas uppåt in genom ventilen på utsidan.
Jag har olika fönster, några fasta fönster har huv på utsidan andra öppningsbara en ”kanal” som mynnar nedåt mellan bågen och karmen.
Jag tror mer att det tar sig in på översidan fodret och rinner in via karmen.
Kan bara konstatera att det finns 2 bovar i dramat.
1) Självklart ska genomföringen ha ett skydd så att inte regnvatten rinner igenom. Detta kommer i förlängningen leda till att trä ruttnar och färgen släpper.
2) Om slagregn träffar fasaden ovan fönster så bör man ha överbleck. Om inte annat för att det blir ett evigt putsande av fönster annars.
Vi bor idag i en villa med putsad fasad där fönstrens sitter en bit in i fasaden utan överbleck. I vårt förra hus med träfasad där fönstren satt längre ut mot fasaden men hade överbleck behövde vi inte putsa fönster ens i närheten av så ofta som vi behöver idag.
1) Självklart ska genomföringen ha ett skydd så att inte regnvatten rinner igenom. Detta kommer i förlängningen leda till att trä ruttnar och färgen släpper.
2) Om slagregn träffar fasaden ovan fönster så bör man ha överbleck. Om inte annat för att det blir ett evigt putsande av fönster annars.
Vi bor idag i en villa med putsad fasad där fönstrens sitter en bit in i fasaden utan överbleck. I vårt förra hus med träfasad där fönstren satt längre ut mot fasaden men hade överbleck behövde vi inte putsa fönster ens i närheten av så ofta som vi behöver idag.
Klicka här för att svara
