Hej
Min mor har fått nya fönster i sin brf.
Hon sade att vredet inte går att stänga, även jag misslyckas.
Jag börjar misstänka att det är något speciellt handgrepp man måste göra.
I öppet läge är det inga problem att trycka ned vredet. Men då jag skjutit till det tar det emot som om det skulle gå sönder om man tar i.
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik

• Fönstervred i stängt läge på ett nyinstallerat fönster, med vitt karm och tapet synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönstervred i metall som inte går att stänga korrekt på ett nyinstallerat fönster i en bostadsrättsförening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fredand44 skrev:
Hej
Min mor har fått nya fönster i sin brf.
Hon sade att vredet inte går att stänga, även jag misslyckas.
Jag börjar misstänka att det är något speciellt handgrepp man måste göra.
I öppet läge är det inga problem att trycka ned vredet. Men då jag skjutit till det tar det emot som om det skulle gå sönder om man tar i.
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Det är inte så att fönstret inte har gått igen riktigt?

Ibland är det ganska komplicerade beslag som måste justeras in perfekt. Det kan räcka med att det är nån millimeter fel så går fönstret inte igen riktigt.

På bildenser det också ut som om det är något som sticker ut, uppåt och neråt, ur handtagsbeslaget. Ibland finns det nån slags barnspärr, man måste trycka in de där två tapparna för att kunna vrida handtaget.

Är det ett sånt där som går att öppna både vänster-höger och upp-ner? De har i så fall ännu känsligare beslag.

Hej
Jag påstår att jag bara verkar behöva trycka in spärrarna då handtaget ska öppnas.
När jag vrider vredet till stängt läge, då fönstret är öppet, kan jag vrida vredet utan att trycka på spärrarna.
Mvh
Fredrik

Då har barnspärren monterats i stängt läge fast fönstret vart öppet. Det har blivit tvärtom

Nej, det låter väl som att spärren är rätt monterad.
Jag skulle tro att det sitter nåt vägen i något slutbleck, eller att det är för tight justerat.

Edit:

Nu har jag vaknat och läst igen. Verkar som att spärren inte fungerar som den ska.

Redigerat:
Förmodligen har barnspärren gått sönder när din mor försökt öppna utan att trycka in dem. Enklaste lösningen är att plocka bort den. Öppna handtaget och vrid sedan täckplåten 90 grader. Skruva bort handtaget och ta bort barnspärren, skruva tillbaka.

Är det lika med fönstret på vid gavel eller går det lätt då?
F fredand44 skrev:
Hej
Jag påstår att jag bara verkar behöva trycka in spärrarna då handtaget ska öppnas.
När jag vrider vredet till stängt läge, då fönstret är öppet, kan jag vrida vredet utan att trycka på spärrarna.
Mvh
Fredrik
Barnspärren spärrar endast när du ska vrida handtaget till öppet läge från stängt läge sedan ska du kunna vrida handtaget fritt tills du åter har handtaget i stängt läge.

Hej
Vi testade bara med fönstret lite på glänt. I helgen kan jag testa med det på vid gavel.

Precis som du säger verkar bara "barnspärren" hindra att vrida till öppet läge från stängt.

Jag ska även undersöka om det är så att något skräp ligger i själva karmen.

Mvh
Fredrik

Oj jag måste ha missförstått, trodde det inte gick att stänga handtaget utan att trycka ner barnspärren.

Kolla så att inte fönstret har hängt sig, och ta inte i för hårt när det stängs för då kan spanjoletten gå åt skogen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.