Har ett gammalt hus med ingång till källare utifrån. Dörrbladet är bortom räddning och jag behöver bygga ett nytt. Karmens innermått är 815mm bred och 1790mm hojd men det är en gjuten klack i nederkant i stället för tröskel som dörrbladet bör överlappa så höjden bör vara 1810mm eller så. Det är 1830mm från karmen överkant ner till marken. Bredden bör vara 810mm så man har lite marginal.

Har funderat på att bygga dörrbladet med två skivor OSB med läkt emellan eller med liggande panel på utsidan och oljehärdad board på insidan. Tjockleken skall vara 36-38mm och dörrbladet sitter med traditionella dörrgångjärn.

Har någon tips hur jag bygger dörrbladet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.