Fönster & Dörrar
HaBy01: Ska bygga ett modulhus i fjällen. Vill ha tunna svarta aluminiumprofiler med bra isolering. Har kollat in Traryds fönster. Någon som kan förklara fördelar nackdelar med Alu/Trä (som Tratyd har) resp Alu/Alu?
Messier1994: Hej alla, Jag impulsköpte ett gäng contraflam 30 som är ca 2000 x 1000 x 16 från Saint Gobain till ett vägganslutet tempererat växthusprojekt som jag har på gång. De benämns brandsäkra glas. Men jag börjar bli mer och mer lur på på om det verkligen var en bra idé. Är det någon som har erfarenhet av sådan här glas? Är det en riktigt dum idé? Jag inbillade mig först att det var
anojak: Jag var UE på ett projekt för någon månad sen och satte in typ 15 RAW-fönster. Spontana intrycket var sisådär kan man säga. -De medföljande karmhylsorna sprack/skjuvades av när man skulle backa ut dom. -Modulmåtten var lite lustiga, ett överkantshängt 10x6 (som man räknar med är 980x580) var i själva verket typ 1010x580. Givetvis ska man dubbelkolla sånt men de som stomma huset
fb35523: Beroende på hur de sitter till så är det färgskrapa eller kniv som gäller. Är det för trångt för de verktygen är det ännu knivigare(!). Har du tur kan du lösa upp limmet med antingen lacknafta eller T-sprit. Kolla bara så att förntren inte tar skada av det. Många nya lacker löses upp av T-sprit och andra färger kan säkert lösas upp av lacknafta. Det behöver inte bli helt rent
Tomture61: [citat] Tror det är mycket viktigt att dörren är tät där låshuset ska bo , trä hela vägen sas . och inget läckage in till isoleringen i dörr . Har ej kollat min dörr noggrannare ännu . Väntar på vad tillverkaren har att säga .
Sintei: Kan meddela att företaget kom ut och tittade och hade med en värmekamera. Det var typ 12 grader runt fönstret (strax under 0an utanför) och personen märkte att det blåste in. Man kunde ju se luftspalten. Dagen efter kom installatörerna :) De tog bort lite spackel för att kunna komma åt bättre och täppte sedan och förseglade helt runt om samt satte till sist tillbaks listerna. Nu är
spaxx: [citat] Tack, Ja jag tänkte jag skulle bygga med 70x45-virke. Förutsatt de är torra och raka. gör mig inget om det försvinner lite utrymme, bara det blir stabilt och långsiktigt
Fel av Åke: [citat] Så hade jag löst det också. Förmodligen minst jobb och ett ok resultat.
falkn: Det beror ju på vilket utseende man vill ha. En gipsad smyg är ju betydligt snyggare.
Jiji: [citat] Om det inte blir uppvärmt bör det inte bli problem med kondens utan innanfönster. Det uppstår ju när den varma inomhusluften möter den kalla rutan. Det finns gamla fönster att fynda på blocket och olika fb-sidor. En väninna köpte nyligen fantastiska fönster från tidigt 1900-tal med karm och allt väldigt billigt. Det är otroligt fint med glasveranda. Er kanske skulle kallas
Tomture61: [citat] Mot fönsterkarmen / vägg (fönstersmyg) kan en smal list passa bra .
andhul: Hej! Jag har fått erbjudande på rabatter på fönster. Man kan välja på Elit, Traryd o SP. Vet någon vad det är som skiljer dom åt? Jag letar efter 2-glas fasta träfönster 10*17 som är aluminiumklädda på utsidan och en helglasad altandörr 9*21 samma uppbyggnad so fönsterna
123abc: Kontakta hyresvärd eller brf. Även om det är en brf så kan dom vara ansvariga för fönster och fasad samt fukt som letar sig in från utsidan. Läs vad det står i stadgarna om det är brf om du vill kontrollera ansvar innan du kontaktar dom.
yuphin: [citat] Nej ingen större skillnad, behöver den oljas kanske?
Brynolf8: Vi har ytterdörrar från Snickar-Per. Inte haft dem så länge men än så länge ger de ett bra intryck och verkar vara av bra kvalitet. https://www.snickarper.se/ytterdorrar/
useless: [citat] Fast då ramlar ju dörren av när man öppnar den...
Thomas_Blekinge: Tänk på att det måste vara säkerhetsglas om det når nedanför 60 cm-gräns.
jonko: Leif Arvidsson tillhör nog de mer välsorterade när det kommer till dörr/fönster tätning. https://www.leifarvidsson.se/
seme: [citat] Det är inte samma säljare som innan, dem säger ingenting. Säljarna skickar mig till servicedesken, servicedesken skickar mig tillbaka till säljarna. Dom säger bara det arbete och bortforsling och sånt. Jag frågar om jag jan få en specifik på vad det som kostar men dom säger att det är inte deras jobb.
kalleanka21: Torkade bort kondens vid den svarta tätningslisten mellan glas och träkarmen i vardagsrumsfönstret idag, när jag tittade på pappret upptäckte jag minst 20 st extremt små insekter på pappret 1mm eller mindre. Insekterna hade ca 6-8 ben och va närmast livlösa, rörde sig väldigt sakta. Någon som vet vad det är eller varit med om liknande?
Håbbe01: Hej tjatigt men sant, lättare att montera gardinstångsfästen i än lätt betongvägg som smulas sönder av hålen
pjapen: silikon omega 5mm list blir typ 1mm i klämt tillstånd brukar alltid funka om det är en tunn springa, dock brukar det inte vara problemet utan att det är 1mm på vissa ställer och 4-5 på andra som gör att du får in varmluft mellan glasen. Hoppas du hittar en produkt som passar, alternativt får du ta olika lister för hur stor glipa du har.
Husnerden: De kunde fixa fram, men det var någon egen lösning vad jag förstod ..., men fixade det med egen lagning, så jag vet inget mer tyvärr.
ppoonnttuuss: Samma här, grundfärg (vet ej vilken) sen två lager täck, utvändigt bara. Trä mår inte bra av att stängas in. Min port har tvärgående reglar i sig, spikade bara i dessa. Funderade på om jag skulle ha lim men resonerar som så att de blir enklare göra om nästa gång ifall resultatet inte håller i sig. Får jag ut fem år av plywooden är jag ändå nöjd, då smackar jag bara upp en
123abc: Med handtaget undertill och den nyckelskylten ovanför så är det troligtvis ett Boda 414 låshus och då passar de nycklarna Handyman 1 tipsar om. Du kanske även borde köpa några skruvar då det saknas en skruv till nyckelskylten och en till trycket.
123abc: Det är vanligt att glasmästaren silikonar glaskassetter vid byte då de inte har lister till alla olika fönster på marknaden, det finns troligtvis även fönstertillverkare som använder silikon istället för lister om inte annat så kompletteras lister ofta med silikon för att limma glaset. Silikonet limmar fast isolerglaskassetten så tjuven inte bara enkelt kan glasa ur fönstret. Om ni
polarsson: [citat] Ska testa med att vrida med en skruvmejsel då. Det är bara 2-3mm det handlar om.
Anonymiserad 282191: [citat] I motsats till oss,haft ett liv....:D