J
Jockeastrom: [citat] Ja kanske det. Är dock lite orolig att det ska ska bli lite kaka på kaka med både sidoljus och de fönster som redan är inritade bredvid dörren
3 svar · 5,8k läst
·
K
Kennster: Hej! Jag är nyfiken på hur det gick. Målade ni om fönsterna?
6 svar · 6,2k läst
T
thebear: [citat] Ursäkta sent svar här. Men vi beställde 3 fönster från Älvdalsfönster, klassisk allmogeprofil två-luft, kopplade bågar med riktiga spröjs i ytterbågen. Tog 1:1 glas, med innerglaset "energiglas" (ger tydligen nästan lika bra energivärde som 2:1, utan den fula kassetten). De tillverkade på 6v. De blev extremt bra, alla var imponerade inklusive byggfirman som bytte ut dem.
4 svar · 2,3k läst
·
J
Johan_kl: Hej, mina fönster behöver lite kärlek utvändigt, se nedan bild. Tänkte tvätt, fixa sprickor med tex utefog samt måla med ny vit färg. Kommer behöva måla både karm/foder samt själv fönsterramen som glasen sitter i. Vad jag undrar är hur man ska tänka ang befintlig färg, vet tyvärr inte vad för sorts färg det är. Kan man gå fel här om jag målar över med ”fel” färg som
0 svar · 3,1k läst
·
I
ingabo: Har nu anlitat en ny firma ansluten till Måleriföretagen. Målar resterande fönsterbågar med JOTUN fönsterfärg. Har dock fått förhandsinformation om att färgen verkar vara skör. Färgen har ju stark grön/gul pigmentering. Kan detta vara orsaken till uppkomna problem?
6 svar · 4,3k läst
·
TeroM
TeroM: [citat] Ek mest för att det slits inte ner på samma sätt som mjukare träslag. Går ju att göra en snygg ramp av durkplåt i aluminium om man är lagd åt det hållet :geek:. Valet påverkas väl mest av vad som passerar dörröppningen.
5 svar · 2,0k läst
·
S
skydiver: Jag skulle säga att 45-reglar inte kommer hållas raka och att de kommer slå sig. Det man ska kunna göra är ”vändlimning med störtning” vilket finns beskrivet här: http://bloggeddie.blogspot.com/2016/08/dorrar.html Så gjorde vi när vi byggde våra portar som är 3,6*1,5m styck och ännu efter 1,5 år så har inget hänt, men sen är det 90-reglar också. Här är hur vi byggde våra:
1 svar · 3,0k läst
E
etompau: Öppna fönstret och undersök skadornas omfattning, kanske räcker det med att skrapa bort skadat material och sedan måla om karm/fönster.
1 svar · 2,4k läst
·
L
Linkanfixar: [citat] Sedär, måla om kåken så det passar till taket vet jag ;) Ser lite ut som taket GOP Solaris finns på typ hornbach dom kanske har färdiga skivor löst som tillbehör? Annars kan du lägga dit vilken UV akryl plast du vill skulle jag säga. Beställ i samma tjocklek och byta bara rakt av
3 svar · 2,1k läst
·
S
Sonny82: [citat] Ja det lutar åt det hållet kan bli spännande samtidigt som man lär dra sig i håret haha själva nederdel och sidor är väl relativ klart hur jag ska göra men den välvda delen har jag ej kommit på ännu
4 svar · 2,6k läst
Bronken
Bronken: [citat] Tack, då ska jag ut och kolla om jag får loss handtaget först :-)
14 svar · 4,8k läst
·
1
123abc: [citat] Då det finns ett extralås (131B7 eller motsvarande) monterat i dörren som är oberört av uppbrytningen så behövs nog mest en igenhållande funktion. Jag är inte orolig för för en bristfällig lagning, anledningen att jag postade ett längre säkerhetsslutbleck är för att när det fälls in så täcker det eventuella skador men det går egentligen lika bra att använda ett
18 svar · 8,1k läst
·
T
Tofsvipan: Tack för ditt svar. Jag har nu kollat med grannarna. Vi har alla samma hustyp. De som byggdes först har 50 mm. De som byggdes ett år senare har 70mm. Din förklaring om u-värde verkar mest logisk. Det är inga passivhus, men byggda för att dra lite energi. Finns tyvärr inga beteckningar på dörrarna som gör att jag kan kolla upp dom exakt.
2 svar · 2,3k läst
1
123abc: Dom flesta dörrar jag stöter på i mitt arbete som låssmed är samma färg på båda sidor. Många föredrar nog kontrasten med en svart dörr. Det är ganska ovanligt med dörrar med olika färg på ut och insida men det förekommer. Bara du kan bestämma vad som känns rätt för dig det är trots allt du som ska leva med dörren.
1 svar · 2,0k läst
1
123abc: Om dom är kraftlösa så kan man undra om det beror på driftkondensatorn men då kraften verkar finnas bara att dom inte vill starta så kan det vara något med gränsläget. Enklast är nog att ringa ut någon för att felsöka.
1 svar · 1,1k läst
·
H
Henrik.S: En plywoodremsa kanske? Då kan du ju välja bredd och tjocklek efter tycke och smak. Också sätter du en gummilist som tätar. Finns mänga varianter beroende på hur anläggningsytan ser ut.
3 svar · 978 läst
·
K
KA-1: [citat] Ja det borde funka! Och lite pinsam är det förstås när jag har jobbat på AssaAbloy i nästan 20 år! Tack för tipset.
4 svar · 2,8k läst
Buildgates
Buildgates: Ok, då låter jag det vara som det är nu. Tack för värdefull hjälp!
4 svar · 2,1k läst
·
B
Byggare Bob 1966: Har du kvar den gamla dörren ? Går dörrbladet in i karmens öppning när du låter bli att ”hänga ” dörren på gångjärnen . Om det är ja på dessa så tror jag att felet är i dina gamla dörrblad .Tycker det ser konstigt ut på bilden för idag =karmens gångjärn så ser man karmens ”gångjärnspinne ” när man hänger dit dem du verkar ha någon del som sitter i din del av
13 svar · 98,3k läst
·
jacou86
jacou86: [citat] Ahh där ser man! Då tror jag snickaren glömde spänna ut dessa vid montering av karmen, för skruvar sitter löst på mitt slutbleck. Tack för hjälpen!
2 svar · 10,6k läst
·
1
123abc: [citat] Ja det är för att fylla upp utrymmet som behövs mellan spanjolett och låscylindern för att du ska kunna skruva fast låscylindern och erhålla önskad funktion. Höjder är ofta inte bara den höjden som krävs för funktion utan även för att låscylindern ska ligga plan längs med behören. I ett vanligt låshus är låscylinderns medbringare försänkt i låshuset så
3 svar · 5,6k läst
·
losskägg
losskägg: [citat] [citat] Fortfarande nöjd med fönstren? Vi funderade på vision men blev lite skeptisk till plastbiten mellan handtag och glas. Ser de fortfarande fina ut? På visningsfönstren vi sett så plasten lite tråkig ut.
2 svar · 5,5k läst
H
hars: Ja jag behandlade symptomen innan root cause och satte dit en hållare... Bromsen är nog original från sextiotalet så nog helt klart läge att byta, tack för länken! Får bli att mäta och beställa.
3 svar · 3,0k läst
·
Blomma76
Blomma76: Tack för svar, då vet jag! :D
4 svar · 6,1k läst
·
1
123abc: Enklast är att köpa en ny dörrbroms och byta ut den som sitter i dörren. Du kan testa att göra rent dörrbromsen och ta bort eventuellt smörjmedel och skit och hoppas att den börjar fungera.
49 svar · 8,3k läst
·
K
KakelDaniel: Alltid svårt att veta om nya produkter håller i längden
7 svar · 3,7k läst
T
Tomasmexitegel: Hej. Hur gick det för dig? Du fick aldrig svar på din fråga. Men min fråga är, vad valde du?, blev du nöjd?.
19 svar · 9,2k läst
·
T
Tomasmexitegel: Aha, ja dom verkar ju onekligen vara bäst så grattis till bra val. Skall bygga mig ett uterum och kommer behöva 2st 6meter och en 4,5meters. Undrar vart man hamnar i pris? Kommer ju kosta en slant såklart.
3 svar · 2,2k läst
I
Ironside: [citat] Men säg att färgen skavas av på utsidan av förren, hur stor är risken att spånskivan kommer svälla och därmed förstöra utseendet?
2 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.