B
bara en sån sak: Lyfter denna gamla tråd och undrar hur det gick?
25 svar · 8,8k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Så smalt som 70 borde inte behöva fästas uppe och nere.
6 svar · 2,5k läst
·
O
Octavianus: [citat] Va förra året och verkar vara längre på sommaren. Då tror jag det va 20 veckor. Betalade ca 20kkr för en dubbelglasdörr.
4 svar · 877 läst
H
huggan: Finns färdigmålade salningslister i olika tjocklek som du spikar på karmen innan du monterar fodret för att få en jämn nivå.
1 svar · 3,9k läst
·
P
Pistol: Ja, det är nog ingen enkel uppgift alltid. Segt och hårt. Om det kan vara till någon hjälp så är det nog viktigast att börja i botten och sedan känna om det drar in luft vid ventilen.
24 svar · 6,7k läst
·
MarcusRask
MarcusRask: [citat] För den är allmänt sliten. 50 år gammal träbit. Men visst går väl slipa till den och limma på en ny bit så det ser enhetligt ut på något vänster
6 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Nordiska fönster tillverkar i polen och dom vi har är i plast,
15 svar · 3,1k läst
V
Villacejon: Hej på er. Har nyligen köpt hus och fönsterna på södergaveln är värre än vad vi trodde. Ruttna nertill både i karmen och i bladet. Obehandlad furu på insidan med furuspröjs. Funderar på om det ens är lönt att renovera, eller om man ska köpa nya. Någon som har tips på nån firma som tillverkar fönster med furuspröjs? Vi vill gärna ha kvar samma stuk på fönsterna för att hela
0 svar · 1,0k läst
·
T
Tompafix: Du måste nog tyvärr ta bort foder på utsidan eller insidan för att se. De kan ha spikat reglarna mot karm så det blir svårt med en modulanpassad dörr. Jag har t.ex. ett 10x21 modulmått. Mitt dörrblad mäter 930x2010mm. Dörrarnas mått varierar från tillverkare.
3 svar · 1,2k läst
T
twoody: Prata först med elitfönster om vad du behöver och hur du monterar spröjsen.
9 svar · 4,2k läst
J
Jörgen Ö: Lingbo fönster, prova med dom.
1 svar · 1,7k läst
·
L
Lasselano: [citat] Vill du ha det bästa ska du kolla en skiva som heter Tricoya.
7 svar · 3,1k läst
·
M
Mr. Sundqvist: [citat] Tack för snabbt svar!(y)
4 svar · 1,1k läst
·
E
Emeen88: [citat] Tack för din input Jag har tänkt om och kommee köra på linoljekitt och färg
4 svar · 2,9k läst
DanielPinjegård
DanielPinjegård: Rättar mig själv direkt. Blecket sitter korrekt och i snedgavel så inga överbleck krävs.
10 svar · 9,4k läst
·
1
123abc: Låset ersätta av låshus 2015 mag där kolven åker ut först när dörren är stängd i karmen. För att öppna måste du dra in kolven med handtaget.
1 svar · 1,8k läst
maah
maah: Jag gissar på en ventil för tilluft. Ibland sätts dom bakom/under radiatorer för att värma luften som tas in.
2 svar · 2,5k läst
·
R
Rolle85: Ok
6 svar · 2,3k läst
·
S
Sir johannes: [citat] Vet faktiskt inte vad för typ av betong. Knackar lite överallt på väggen/valvet och det låter likadant överallt
2 svar · 994 läst
·
madde_r
madde_r: Hej, Någon som har tips på sidohängda fönster (3-glas) i gammal stil. Alu-utsida. Går att få med bågpost horisontalt likt bilden.
0 svar · 1,9k läst
·
1
123abc: [citat] Den passar rakt av så länge ditt låshus är SYM om det mot förmodan är OSYM (ganska gammal standard) så går det att anpassa så det passar.
4 svar · 2,6k läst
·
MultiMan
MultiMan: Kan tillägga att jag valde fogskum eftersom öppningen var synnerligen ojämn med gamla avsågade plattjärn, ojämna liggande plank, ditsatt förstärkning i underkant mm, och fogskum både tätar perfekt och stabiliserar montaget samtidigt. En utmärkt lösning i gamla hus helt enkelt.
11 svar · 3,5k läst
·
C
calvin82: Måste tyvärr vara öppningsbart. (Men smart att be om omålat)
3 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Renovera för det borde vara bättre kvalitet på det träet än på det du kan köpa idag. Dessutom är det oftast så tjocka bågar i nya fönster att själva glasytan blir betydligt mindre.
1 svar · 6,3k läst
·
Mats-S
Mats-S: Ett klassiskt fel som många amatörer gör är att karmens gångjärnssida hamnar lägre än sidan med låskista, då är det kört. Kryssmät karmen, den måste sitta absolut fyrkantigt, diagonalerna skall vara samma mått åt bägge hållen. Måste man göra en större justering på ett snapin-gångjärn så får man skruva bort delen som sitter på dörrbladet, sätta det i ett skruvstäd och
3 svar · 2,1k läst
Mazen
Mazen: Angående fog, kör på en MS polymer, den krymper mindre .. https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/bt-multibond-2000028571?gclid=EAIaIQobChMIvt-dkoGt7wIVR--yCh0aWwSTEAQYASABEgIAEPD_BwE
4 svar · 2,6k läst
·
allexx
allexx: [citat] Huset väggar ligger ju i olika lägen .Så bäst är att ha sensor som betjänar markiser i samma läge. Rätt onödigt om tex markiser åker ner på baksidan där det är skugga för att det tex är sol på framsidan. Eller att sensor sitter skyddad för vinden och markiser blåser sönder. Så det är lite att tänks på uppdelning och placering
5 svar · 2,3k läst
E
earlo: [citat] Det sitter en kloss mitt under tröskeln så det är stabilt. Men jag blev lite förvånad att snickaren inte satte den direkt mot plattan. Angående plåten lyckades jag få till det efter lite övning på en spillbit. Jag klippte ett snitt i viket annars fick jag inte till det. Men då detta är skyddat bakom fodret och sitter under tröskelnivå så blir det troligtvis inga allvarliga
5 svar · 5,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.