Hallå gänget! Nu är det snart dags att fräscha upp våra fönster, och få uppstår naturligtvis några frågor från en som inte målat fönster innan.

Se bifogade bilder. Så ser de flesta fönster ut i vårt hus. De är ca 20 år gamla, och som man ser så har färgen börjat släppa på nedre delen av alla trädetaljer. Min tanke går så här "Ska jag verkligen behöva ta bort all befintlig färg för att fixa detta, eller finns det någon genväg?". Grejen är ju att fönstrena är i superfint skick annars (dvs övre delen), så det känns ju helt enkelt lite onödigt att göra om *hela* fönstret för att "bara" fräscha upp det.

Samma funderingar kring spröjsen (som garanterat dock måste målas om helt); Måste man ta bort all färg innan man målar på nytt, eller räcker att man putsar till det fint?

Konkreta frågor:
- Behöver jag ta bort all färg innan jag målar om (med infravärmare tänkte jag)?
- Räcker det med att ta bort färgen bara där det börjar släppa?
- Räcker det med att man enbart slipar ner (istället för att ta bort med infravärmare) där det börjat släppa?
- Vad ska man grunda med? Linolja nämns alltid i de här sammanhangen, är det det som gäller?

Tacksam för svar från någon som vet. :)

• Gamla vita träfönster med flagnande färg på nedre delarna, belägna i en ljus putsfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre fönster med flagnande vit färg och synlig trästruktur på nedre delen av karmen.
    Skapa konto
  • Gamla vitmålade fönsterkarmar med skadad och flagnande färg längst ned där det behöver renoveras.
    Skapa konto
  • Närbild på en fönsterbåge med flagande färg och sprickor i träet mot en suddig bakgrund av en trädgård.
    Skapa konto
  • Ett träfönster sett inifrån, med färg som släpper i nedre delen, i ett hus med en trädgård och annat hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nederkant av ett fönster med sprickor i den vitmålade färgen på trädetaljerna som visar tecken på slitage.
    Skapa konto
  • Ett fönster med sliten och flagande vit färg på nedre trädetaljer mot en suddig utomhusbakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på ett gammalt fönster där färgen börjat flagna på träkarmen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.